Mikael_L
Är alla så snabba ? :O :O

I förra helgen kom då äntligen min vän elektrikern till husbygget och efter en någon sen start på morgonen arbetade vi en dag (fast inte 8 timmar).
Då hann vi diskutera lite olika placeringar, sektioneringar och dragningar. Och sen drog vi (vi? :x) nästan al nedervåningens slang och satt hälften av alla dosor under denna (något kortare) dag.
Innan hade jag förberett med att sätta fast en del dosor, alla takdosor utom två var på plats t.ex. och slangat en liten aning.

Ja, jag vet sedan tidigare att han är snabb, men jag var ändå stum efteråt, hade jag petat på med det själv tror jag det hade tagit minst en vecka ... :S
På två dagars jobb hade han garanterat fixat all slang i huset och slangat i kabel så jag kunnat lägga igen varenda vägg.
Nu tog det stopp för att vi inte var helt klarar med placeringen av en del uttag och brytare, val av vissa belysningkällor och deras placering. Samt att vi inte jobbade på mer än 5-6 timmar.

Tja, jag vet inte vad jag ville med det här inlägget ....
Någon satt kanske morgonkaffet i vrångstrupen när dom läste rubriken ... :D

Annars ville jag väl bara, för en gångs skull, skriva en rad i forumet .... :cool:

Här har vi två bilder, det ena röret har jag dragit, det andra har han dragit ... :)
Men båda fungerar nog ändå ... ;)

• ror-dragn-#1.jpg
  • ror-dragn-#2.jpg
Det är förstås du som jobbar sakta och noga som dragit det övre raka röret?

varför har du både app-dosor för dubbel och enkelgips?:)...för visst är dom gula för dubbelgips?Riktigt fint draget...har ni kört med fördragen slang?mer bilder vill vi se...:)
/
M

Ja man blir väl snabb på det man sysslar med mycket!

Jag var ganska imponerad över hur snabba snickarna och målaren var som jag hade hem vid vår renvering :)

Mikael_L
Avemo skrev:
Det är förstås du som jobbar sakta och noga som dragit det övre raka röret?
Ja om det vore så bra ... :O

Annars har ju mitt mantra varit "Det måste ta tid om det ska bli noggrannt och bra..." :cool:

:)...jo man måste ju hinna tänka för att det ska bli rätt. Yrkesmännen bara gör...hehe...

Mikael.

Elektriker är inte mänskliga. De har ett TURBO i händerna och i hjärnan. Även industrielektriker är likadana. Och alla är allmänt begåvade! De klarar det mesta. Laga bilar, laga mat :) och är allmän bildade. Det är värre med andra yrkes grupper.
Ska inte nämna några ;)
Men detta vet du själv.
Du gillar att prata med din kompis :) ...

Nu kanske jag är lite gnällig, men är inte kröken i hörnet lite väl tvär?

Svårt att se på bilden, där är ngn. skugga just där.

hempularen skrev:

Arbetsskada? ;)
Då hade man kunnat klaga på nedre bilden dosan till höger. Varför man inte drog slangarna rakt ner istället...

Mikael_L
trojlee skrev:
varför har du både app-dosor för dubbel och enkelgips?:)...för visst är dom gula för dubbelgips?Riktigt fint draget...har ni kört med fördragen slang?mer bilder vill vi se...:)
/
M
I huset blir det i huvudsak gröna för enkelgips, ty jag har 11mmOSB + 13mm gips = 24mm. De gula dubbelgipsdosorna har 26mm höjd och det blir jätteirriterande ifall apparaterna sitter med 1-2 mm glipa mot väggen.
Dessa dosor har justerbar ring, så jag sätter enkelgips och skruvar ut ringen ca 10mm.

Men, där jag monterar dosor med baksidan mot en planka så kommer den för långt ut, så anhållen är i vägen när OSB-skivan sen ska på. Då kan ju antingen skära bort lite av anhållet med kniven (snabbt och enkelt) eller ännu enklare, sätta en gul dubbelgipsdosa.
Då vilar inget anhåll mot skivytan, men dosan sitter ju som berget ändå. Och så skruvar jag ut ringen till rätt nivå sen.

Mikael_L
hempularen skrev:

Japp, du är lite gnällig ... :)

Men 7 FK går inte genom den där böjen längre ... :cool:

Har inte jobbat länge i branschen, men än har jag inte fått satt slang och dosor innan väggarna är utreglad.

Där har du en poäng Timor, jag satt själv och kollade på bilderna och kände att något är inte så som väggar brukar vara som jag stöter på men kunde inte komma på vad det var, men du sa det....var är reglarna :)

är ju installationsskiktet. det är ju trevligare att dra el utan sista 45 med isolation där antar jag.

Det finns så mycket mer att fästa slang/rör på när reglarna är på plats och mer isolering blir det väl inte eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.