Jag ska om några månader flytta in i ett nytt hus.
Till detta har jag kommit över ett gäng Elko Plus 2-vägsuttag (alu-färgade) som vår elekriker har lovat att montera upp istället för de som ingår i husleveransen.
Dessa:
http://www.elbutik.se/product.html/elko-plus-vagguttag-2-vags?category_id=476

Dock så kom nu elektrikern tillbaks till mig och sa att man behöver större dosor för att montera dessa.
Det som ingår i huset är vanliga dosor och dessa skulle inte räcka till.
Finns det standardmått på dosor?
Dosorna är redan monterade i väggen som kommer från fabrik.

Så nu undrar jag hur man löser detta?
Kan jag byta ut dosorna mot större som ska passa?
Är det isåfall omständligt eller något man gör i en handvändning?
Vilka dosor behöver jag isåfall köpa?

Det verkar också som att man kan köpa en förhöjningsram. Är det så att den fungerar på en vanlig dosa som sitter i mina väggar idag?
Problemet med denna lösningen är att den förmodligen bygger ut mkt mer än det annars skulle ha gjort, vilket förtar hela syftet med slimmade vägguttag :S

I princip så måste man bryta upp väggarna för att byta dosorna, det finns standardmått på apparatdosor, och de som behövs till dessa uttag är inte standard. De är ganska rejält udda.

Det finns s.k ROT dosor (smeknamn senildosor) som är avsedda att monteras i efterhand, det är dock allt annat än lätt att plocka bort befintliga dosor och sätta ROT dosor, kan tom. vara omöjligt beroende på hur rören till dosorna går. Jag är också osäker på om de här 1,5 dosorna finns som ROT dosa.

• Gilla
Kaplott18
  • Laddar…
De uttag du förmodligen blivit rekomenderad bygger i originalutförande ut 11 mm från väggen, kompleteringsramen bygger också på 11 mm om de skall monteras i enkeldosa! Detta enl elkos pdf på elko.se downloads produkter elko-plus. Dock går det ju att montera nån snygg dekorram samtidigt med förhöjningsramen!

Jag tycker att hempularen har sammanfattat rätt bra och jag kan verifiera att 1,5 ROT-dosa finns.

Enklaste lösningen är att sätta förhöjningsramar, men som du själv säger så försvinner ju lite syftet med extra tunna uttag då.

Kanske slå ett getöga på ELJO Exxact istället så får du ju fortfarande snygga brytare? De finns som både vanliga uttag, uttagsinsats hög med valfri ram och uttagsinsats låg med valfri ram (den sistnämnda kräver även den 1,5-dosa).

//Patrik

Alla vägguttag passar i alla fabrikat av dosor. De enda jag sett som kräver specialdosa är just dessa Elko Plus. Du ser också om du följer länken du angav att det står "specialdosa behövs" på alla artiklarna. Vitsen med specialdosan är att vägguttagen kommer längre in i väggen, så uttagen sticker ut väldigt lite. Både praktiskt och snyggt. Det finns en förhöjningsram (som kostar lika mycket som ett komplett Malmbergs vägguttag, så den måste vara väldigt bra) men, precis som du påpekar, så går liksom hela vitsen med lågprofiluttaget förlorat.

andersmc skrev:
Alla vägguttag passar i alla fabrikat av dosor. De enda jag sett som kräver specialdosa är just dessa Elko Plus. .
... och ELJO Exxacts låga uttagsinsatser, som jag nämnde i inlägget ovanför. ;)

//Patrik

Finns ju en ny variant av Elko Plus uttag för vanliga dosor som är snygga! Självklart inte lika slimmade som vanliga Elko Plus för 1,5dosa.

Det går hyffsat enkelt att klippa sänder dosan i väggen, slita ut den, borra upp hålet och sätta en ROT-dosa 1,5. Om det är en "lätt vägg" dvs enkelgips eller spånskiva och det bara är ett rör till dosan så byter man ut en dosa på 10-15min

Rrrrr skrev:
Finns ju en ny variant av Elko Plus uttag för vanliga dosor som är snygga! Självklart inte lika slimmade som vanliga Elko Plus för 1,5dosa.
Vart hittar jag denna?
Du tänker inte på den vanliga Elko Plus med en förhöjningsram nu?

hempularen skrev:
I princip så måste man bryta upp väggarna för att byta dosorna, det finns standardmått på apparatdosor, och de som behövs till dessa uttag är inte standard. De är ganska rejält udda.
Bryta upp väggar? bad news :(

Det är bara att lägga ner dessa tankar med att byta dosor då med andra ord?
Elkektrikern menade på att man kan fråga snickarna om de kan byta dosor mot en extra kostnad, ingen aning om vilken kostnad man snackar.

Ska tilläggas att elektrikern inte har jättebra koll på läget, det är först nu han inser att inte elko plus går i vanliga dosor tex.

savio skrev:
Usch, det här var inte bra alls kände jag!

Jag är kanske inne på att trots allt välja standard och sen i efterhand kanske byta upp mig till några snyggare uttag efter ett tag.

Hur smidigt är det om jag om 2 år skulle få för mig att byta alla vägguttag mot tex någon utav dessa?
Alla uttag är 2-vägs
[länk]
[länk]
Båda dom uttagen är jag säker på att du får plats med i en vanlig apparatdosa.
Men som sagt om du har lättarbetade väggar så med lite ansträngning så är det inte speciellt jobbigt att byta dina befintliga dosor mot 1,5 dosor. Om du nu vill ha Elko Plus.

andersmc skrev:
Det finns en förhöjningsram (som kostar lika mycket som ett komplett Malmbergs vägguttag.
Eller så är det så att malmbergs uttag är så dåliga att dom kostar lika lite som en förhöjningsram, skulle nog välja att se på det senare sätter - maken till skräp får man leta efter:

-Hissklämmorna på uttagen sluter så dåligt om FK att man nästan oavsett hur hårt skruven är åtdragen (så hårt det går med en skruv i blötjärn och ett krysspår som inte passar någon mejsel) går att dra loss hur enkelt som helst.

-Huvudbrytarens skruvar får gängpaj, fick bytas mot en Hager

-Dvärgbrytarnas hölje spricker på ovansidan när man drar fast gruppledningen (plasten c:a 1mm tjock) och går från att vara någolunda beröringsskyddade till att exponera 1x1cm av metallen på hissklämman.

Lite off topic men ELKO/ELJO och Malmberg är inte på samma planhalva ens!

Pierre1981 skrev:
Båda dom uttagen är jag säker på att du får plats med i en vanlig apparatdosa.
Men som sagt om du har lättarbetade väggar så med lite ansträngning så är det inte speciellt jobbigt att byta dina befintliga dosor mot 1,5 dosor. Om du nu vill ha Elko Plus.
Jaså, du menar att det ska vara enkelt att byta befintliga dosor mot 1,5 dosor trots allt?
I tråden har det ju snarare låtit som att det är mkt svårt.

savio skrev:
Vart hittar jag denna?
Du tänker inte på den vanliga Elko Plus med en förhöjningsram nu?

E:1848186Foto5292.jpg
Vägguttag, ELKO Plus, för infällt montage i vanlig apparatdosa. DUO-sockel. Halogenfri. Skruv- och snabbanslutning. Säkerhetsuttag. Fästskruvavstånd, 60mm. Levereras utan fästklor. Montagedjup, 26mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.