9 913 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
elproblem.....elcentral 4ledarsystem
Sida 1 av 2
Medlem
· skåne
· 25 inlägg
Har problem med inkoppling av en ny elcentral...... med jordfelsbrytare....
Beskrivning av hur läget är.
1 från Huvudmätarskåpet kommer 2 matarkablar. en till husets nya elcentral med jrdfbrytare o allt...
den andra matarkabeln, (4ledare) går till garagets nya central. därifrån vidare via 5 ledare jordkabel till en liten friggebod med jrfbrytare....
frågan är hur jag skall koppla det i garagets elcentral??
har köpt en färdigkopplad central med 10 st 10amp o 3 st 16 amp, 40 amp huvudbrytere o jrdfbrytare....
Har mätt upp faserna o kopplat dom på l1 l2 o l3 på inkomande sidan på huvudbrytaren. Därifrån går dom genom brytaren till jordfelsbrytarens intag, via den ner till säkringarna. den 4 tråden (pen) har jag anslutit till jordskenan, sedan går där en 6mm2 ner till jrdfbrytaren, genom den sedan en 6mm2 upp igen till N-skenan.
så långt tror jag att allt skall vara rätt..... även pratat med elektrikerna här på jobb och dom sa att det var som det skulle.....
sedan kommer problemet.
när jag anslöt min friggebod, så var jag tvungen att göra lika dant för att det skulle funka, alltså utan N...... detta känns inte riktigt..... är detta OK?? finns det någon bättre Lösning???
sedan tillbaks till garaget, från centralen har jag dragit en 5 ledare 2,5 mm2 och satt ett 3 fas uttag bredvid centralen. med alla faserna rätt och jord o N. där hade jag velat ansluta en temporär byggcentral (16amp) med lite vanliga 240 uttag under byggtiden.....
men då löser jrdfbrytaren..... för jag har ju fortfarande 4 ledarsystem som det verkar....
Hur gör jag för att få detta rätt??? kan man få till ett 5 ledarsystem direkt, i första centralen, sedan kunnat ansluta både friggebod o byggcentral korrekt??
Beskrivning av hur läget är.
1 från Huvudmätarskåpet kommer 2 matarkablar. en till husets nya elcentral med jrdfbrytare o allt...
den andra matarkabeln, (4ledare) går till garagets nya central. därifrån vidare via 5 ledare jordkabel till en liten friggebod med jrfbrytare....
frågan är hur jag skall koppla det i garagets elcentral??
har köpt en färdigkopplad central med 10 st 10amp o 3 st 16 amp, 40 amp huvudbrytere o jrdfbrytare....
Har mätt upp faserna o kopplat dom på l1 l2 o l3 på inkomande sidan på huvudbrytaren. Därifrån går dom genom brytaren till jordfelsbrytarens intag, via den ner till säkringarna. den 4 tråden (pen) har jag anslutit till jordskenan, sedan går där en 6mm2 ner till jrdfbrytaren, genom den sedan en 6mm2 upp igen till N-skenan.
så långt tror jag att allt skall vara rätt..... även pratat med elektrikerna här på jobb och dom sa att det var som det skulle.....
sedan kommer problemet.
när jag anslöt min friggebod, så var jag tvungen att göra lika dant för att det skulle funka, alltså utan N...... detta känns inte riktigt..... är detta OK?? finns det någon bättre Lösning???
sedan tillbaks till garaget, från centralen har jag dragit en 5 ledare 2,5 mm2 och satt ett 3 fas uttag bredvid centralen. med alla faserna rätt och jord o N. där hade jag velat ansluta en temporär byggcentral (16amp) med lite vanliga 240 uttag under byggtiden.....
men då löser jrdfbrytaren..... för jag har ju fortfarande 4 ledarsystem som det verkar....
Hur gör jag för att få detta rätt??? kan man få till ett 5 ledarsystem direkt, i första centralen, sedan kunnat ansluta både friggebod o byggcentral korrekt??
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 988 inlägg
Frågar av denna typ brukar generera smisk här på forumet, bara så att du är förvarnad. Har man "problem" med att koppla en elcentral med JFB så ska man inte ge sig på det utan tillkalla en elinstallatör.
Det som verkar förvirra i ditt fall är var uppdelningen från TN-C till TN-S görs. I ditt fall görs den i JFBn i garagets central vilket gör att det inte finns någon naturlig punkt att koppla in nollan i kabeln till friggeboden.
För att göra det tydligt borde du ha en PEN-plint i garagets central som inkommande PEN kopplas till, plus en extra N-plint. Från denna dras
- skyddsledare till PE-plint
- skyddsledare friggeboden
- nolla till en N-plint
Från denna N-plint dras
- nolla till JFB.
- nolla till friggeboden.
Då blir det tydligare att det är via dessa plintar som uppdelningen till TN-S gjorts.
Detta också under förutsättning att kabeln till friggeboden kopplas in före JFBn i garagets central, antingen före HB eller via säkringar efter HB.
Att byggcentralen löser JFBn antyder att det finns en allvarlig felkoppling. Så bryt strömmen, ta en ordentlig funderare på hur en elcentral med JFB kopplas, och när du är 100.0 % säker på att du vet, rätta till, kontrollmät och spänningssätt igen.
Det som verkar förvirra i ditt fall är var uppdelningen från TN-C till TN-S görs. I ditt fall görs den i JFBn i garagets central vilket gör att det inte finns någon naturlig punkt att koppla in nollan i kabeln till friggeboden.
För att göra det tydligt borde du ha en PEN-plint i garagets central som inkommande PEN kopplas till, plus en extra N-plint. Från denna dras
- skyddsledare till PE-plint
- skyddsledare friggeboden
- nolla till en N-plint
Från denna N-plint dras
- nolla till JFB.
- nolla till friggeboden.
Då blir det tydligare att det är via dessa plintar som uppdelningen till TN-S gjorts.
Detta också under förutsättning att kabeln till friggeboden kopplas in före JFBn i garagets central, antingen före HB eller via säkringar efter HB.
Att byggcentralen löser JFBn antyder att det finns en allvarlig felkoppling. Så bryt strömmen, ta en ordentlig funderare på hur en elcentral med JFB kopplas, och när du är 100.0 % säker på att du vet, rätta till, kontrollmät och spänningssätt igen.
http://download.hager.com/Hager.se/files_download/jordfelsbrytare.pdf
Läs och förstå hur 4-ledar & 5-ledarsystem fungerar först innan du kopplar JFB, finns många fallgropar som sagt.
Läs och förstå hur 4-ledar & 5-ledarsystem fungerar först innan du kopplar JFB, finns många fallgropar som sagt.
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Du skriver väldigt tydligt hur du har kopplat lokalt i centralen, men exakt hur har du kopplat vidarekopplingen till garaget? Vilka kabelareror har du till garage, resp friggebod?
Exakt hur har du kopplat vidare till friggeboden?
Exakt hur har du kopplat kabeln till 3-fas uttaget?
Exakt hur har du kopplat vidare till friggeboden?
Exakt hur har du kopplat kabeln till 3-fas uttaget?
Medlem
· skåne
· 25 inlägg
kan ni rita upp ett kopplinsschema på sakerna vore det trevligt!
har fått 5 bud från 5 olika elektriker här på jobbet..... med allt från att koppla ifrån jordfelsbrytare till att koppla ihop N-Jordplinten.... till lite mer sofistikerade lösningar..... skall få ett riktigt kopplinsschema imon, på hur det skall se ut och att allt funkar!
så som det e kopplat nu, är det med ett 4 ledarsystem till första centralen, 4 ledarsystem till andra centralen(friggeboden). allt funkar så långt.
sedan ett 16 amp uttag brevid 1 centralen.
när man ansluter en byggcentral på det uttaget löser första jrf-brytaren.....
är det någon mer som kan rita upp en schematisk skiss så vore jag tacksam!!
har fått 5 bud från 5 olika elektriker här på jobbet..... med allt från att koppla ifrån jordfelsbrytare till att koppla ihop N-Jordplinten.... till lite mer sofistikerade lösningar..... skall få ett riktigt kopplinsschema imon, på hur det skall se ut och att allt funkar!
så som det e kopplat nu, är det med ett 4 ledarsystem till första centralen, 4 ledarsystem till andra centralen(friggeboden). allt funkar så långt.
sedan ett 16 amp uttag brevid 1 centralen.
när man ansluter en byggcentral på det uttaget löser första jrf-brytaren.....
är det någon mer som kan rita upp en schematisk skiss så vore jag tacksam!!
Medlem
· skåne
· 25 inlägg
inkomande kabel är 6mm2 tror jag, matningen till friggeboden är 5*6 eller 5*10mm2
16 amp uttaget är kopplat på L1 L2 L3 + jord och N
var mörkt igår kväll men skall dubbelkolla allt igen
16 amp uttaget är kopplat på L1 L2 L3 + jord och N
var mörkt igår kväll men skall dubbelkolla allt igen
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Fortfarande lite för svävande beskrivet. Om vi tar ledare för ledare. Faserna från huvudcentral till garage, är de kopplade direkt på inkommande till HC, eller Efter huvdbrytaren, eller efter jordfelsbrytaren, eller efter ev. säkringar?
PEN ledaren till garaget, var exakt är den inkopplad?
Samma sak ut till friggeboden.
trefasuttaget låter på din beskrivning som att det är kopplat utan säkringar i centralen?, dvs före jordfelsbrytaren?
Och nollan? Sitter den på nollplinten som är kopplad via jordfelsbytaren?
I så fall direkt livsfarligt.
PEN ledaren till garaget, var exakt är den inkopplad?
Samma sak ut till friggeboden.
trefasuttaget låter på din beskrivning som att det är kopplat utan säkringar i centralen?, dvs före jordfelsbrytaren?
Och nollan? Sitter den på nollplinten som är kopplad via jordfelsbytaren?
I så fall direkt livsfarligt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Sluta chansa innan det går illa.
Medlem
· skåne
· 25 inlägg
faserna till garaget är avsäkrade i matarskåpet med 20 amp. går till Nya centralens huvudbrytares inkomande sida. där även friggebodens matarkabel är kopplad.... på l1 l2 l3. genom huvudbrytaren till jrf brytare . genom jrf vidare till säkringarna som sitter i rätt följd l1 l2 l3. N finns ju inte än, så det andra är PEN tror jag det heter, och är dragen till jordplinten, därifrån vidare till jrf-brytaren, genom den till N plinten. mitt 16 amp uttag är kopplat på centralen i garaget på 16 amp säkringar med 2.5mm2 kabel på resp L1 L2 L3, N-på Nplinten Jord på jordplinten. uttaget funkar, men när jag ansluter en byggcentral med jrf brytare, så löser garagets centrals jrf brytare....
Friggebodens central är för tillfället kopplat på samma sätt som garagets, via 4 ledarsystem...... men vill ju koppla in det som 5 ledarssystem för det finns ju 5 trådar där i mellan...... 5*10mm2 jordkabel....
Jag tror att lösningen på hela problemet är att splita upp jorden, direkt när den kommer i garaget, till både jord o N, sedan koppla allt som ett 5 ledarsystem...... och även då koppla friggeboden som ett 5 ledarsystem....
men om någon kan rita upp ett kopplingsschema vore det bra, lättare o se om jag tänkt rätt....
Friggebodens central är för tillfället kopplat på samma sätt som garagets, via 4 ledarsystem...... men vill ju koppla in det som 5 ledarssystem för det finns ju 5 trådar där i mellan...... 5*10mm2 jordkabel....
Jag tror att lösningen på hela problemet är att splita upp jorden, direkt när den kommer i garaget, till både jord o N, sedan koppla allt som ett 5 ledarsystem...... och även då koppla friggeboden som ett 5 ledarsystem....
men om någon kan rita upp ett kopplingsschema vore det bra, lättare o se om jag tänkt rätt....
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Om vi börjar med friggeboden. Visst var det 2,5 kvmm i den kabeln? Då måste den säkras absolut max 16A i sin matande ände.
Du skriver att det inte går att koppla nollan i den utan att jfb löser? VAR har du kopplat in den nollan? För om faserna kommer från före jfb, men nollan är inkopplad på nollplint som är kopplad efter jfb, då skall den jordfelsbrytaren lösa.
Ett annat alternativ är att det kanske finns en bygling mellan noll och jords i friggebodens central.
Jag tycker inte att du skall fortsätta att labba med det här själv, ta dit en behörig elektriker.
Om vi antar att det är som i alt. 1 här ovan. (nollan efter jordfelsbytare, faser före) så är det en felkoppling som inte är helt ovanlig, och den har eldat upp ett antal hus genom åren.
Du skriver att det inte går att koppla nollan i den utan att jfb löser? VAR har du kopplat in den nollan? För om faserna kommer från före jfb, men nollan är inkopplad på nollplint som är kopplad efter jfb, då skall den jordfelsbrytaren lösa.
Ett annat alternativ är att det kanske finns en bygling mellan noll och jords i friggebodens central.
Jag tycker inte att du skall fortsätta att labba med det här själv, ta dit en behörig elektriker.
Om vi antar att det är som i alt. 1 här ovan. (nollan efter jordfelsbytare, faser före) så är det en felkoppling som inte är helt ovanlig, och den har eldat upp ett antal hus genom åren.
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Byggcentralen låter helskumt, antingen fel i byggcentralen, eller en grov felkoppling på din del. Även detta är med skapligt stor sannolikhet en direkt livsfarlig situation (trots att jfb löser).
Medlem
· skåne
· 25 inlägg
friggebodskabeln är 5*10mm2 säkrad 20 amp.
vad vinner jag på att koppla in friggeboden med 5 ledare istället för 4 ledarsystem??
skall kolla närmare på byggcentralen, men är en proffsgrejj som var ansluten o funkade när jag fick låna den......
om man vänder på någon av faserna i byggcentralen, kan detta påverka något?? bortsett fån motorer mm, menar jrf brytaren.... har ju inte kollat 16 amp kabeln i båda ändarna.... men den var ny så tar för givet att faserna låg i rätt följd....
vad vinner jag på att koppla in friggeboden med 5 ledare istället för 4 ledarsystem??
skall kolla närmare på byggcentralen, men är en proffsgrejj som var ansluten o funkade när jag fick låna den......
om man vänder på någon av faserna i byggcentralen, kan detta påverka något?? bortsett fån motorer mm, menar jrf brytaren.... har ju inte kollat 16 amp kabeln i båda ändarna.... men den var ny så tar för givet att faserna låg i rätt följd....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 988 inlägg
Låter bra så långt.daniel_nilsson69@hotmail skrev:- faserna till garaget är avsäkrade i matarskåpet med 20 amp.
- går till Nya centralens huvudbrytares inkomande sida.
- där även friggebodens matarkabel är kopplad.... på l1 l2 l3.
- genom huvudbrytaren till jrf brytare .
- genom jrf vidare till säkringarna som sitter i rätt följd l1 l2 l3.
- N finns ju inte än, så det andra är PEN tror jag det heter, och är dragen till jordplinten,
- därifrån vidare till jrf-brytaren,
- genom den till N plinten.
- Friggebodskabeln är 5*10mm2 säkrad 20 amp.
Nolla o jord kan vara byglad i byggcentralen - händer då o då om centralen är matad med TN-C (vilket inte är tillåtet). Det bör du enkelt kunna mäta dig fram till.daniel_nilsson69@hotmail skrev:- mitt 16 amp uttag är kopplat på centralen i garaget på 16 amp säkringar med 2.5mm2 kabel på resp L1 L2 L3, N-på Nplinten Jord på jordplinten. uttaget funkar, men när jag ansluter en byggcentral med jrf brytare, så löser garagets centrals jrf brytare....
5-ledarsystem är alltid bättre, bättre skydd, inga vagabonderande strömmar etc.daniel_nilsson69@hotmail skrev:
Så om du har en 5-ledare så ska du naturligtvis koppla den om TN-S.
Precis som jag skrev i #2. Man får också lägga PE och N i friggebodens huvudledning på PE-skenan i matande central. Alternativ kan N tas från ingången på JFBn. Beror på var du får den bästa och mest tillförlitliga förbindningen.daniel_nilsson69@hotmail skrev:
Nej det får du göra själv så kollar vi det sedan. Det är en bra övning.daniel_nilsson69@hotmail skrev:
Sedan är det väldigt mycket mer än bara ett schema för att koppla in en central. Det är bra en bråkdel av teorin som hittills behandats här, och sedan har vi den praktiska biten att göra det säkert och hållbart. Du måste vara medveten om att du själv och ingen annan ansvarar för att denna installation är säker i 50 år framåt. Begrepp som "tror", "antar" och "prova sig fram" får inte förekomma här.
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
OK men VAR är den säkrad 20A, Och VAR hade du provat att koppla in nollan?daniel_nilsson69@hotmail skrev:friggebodskabeln är 5*10mm2 säkrad 20 amp.
Vad gäller byggcentralen: OM den löser JFB direkt när du kopplar in den, utan att det finns någon belastning inkopplad på byggcentralen, inte heller någon lampa eller liknande i byggcentralen, då bör det vara fel på centralen (troligen nolla och skyddsjord ihopkopplat), inte säkert att det fanns jfb där den var inkopplad när du såg att den fungerade.
Men jag skulle ändå ta två tre ytterligare kollar på nolla och jord i ditt nya uttag. En felkoppling känns mer sannolik än fel på centralen.
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Jag tror att vi är flera här som blir oroliga över ditt labbande, den här typen av fel är väldigt farliga, och även om du kommer till en situation där det förefaller fungera, så kan en felkoppling resultera i konstiga fel som gör att huset brinenr ned om 3 år när någon lyckas lösa ut jordfelsbrytaren i garaget.
Just fel av typen: Faserna går en annan väg än nollan genom jordfelsbrytare är extremt farliga, och inte alltid helt enkla att begripa.
Just fel av typen: Faserna går en annan väg än nollan genom jordfelsbrytare är extremt farliga, och inte alltid helt enkla att begripa.