Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm. Till denna behöver man el. Det tänkte jag på från början och grävde ned ett långt PEM-rör (25mm) som jag hade över. När jag sedan har köpt pump och filter, som båda behöver 230V, inser jag att röret är oanvändbart eftersom sladdarna är förkorta och stickpropparna är helgjutna och inte går in i röret.

Vi ska dessutom ha belysning med tid- eller skymningsrelä, så befintliga uttag på huset räcker ändå inte för allt detta

Då tänkte jag att man skulle kunna sätta upp en elcentral med jordfelsbrytare utomhus i närheten av dammen och mata denna genom röret jag lagt ned. Finns det någon som kan tipsa om vad man ska ha? Gärna fabrikat och inköpsställen.

Kraven är 230V in och ut. Minst 3 uttag med plats för tidur i något. Utomhusbruk. Gärna inbyggd jordfelsbrytare. Gärna något litet skåp man kan sätta på väggen.

Det skulle kunna funka med en vanlig grendosa, men det känns inte så permanent och att sätta upp en normcentral känns inte heller rätt.

snaggletooth skrev:
Skulle vara Garos G-box då, som går att bygga ihop precis till det man själv vill.

[länk]
Intressant, men jag har inte tillgång till trefas och jag behöver inga extra säkringar heller vad jag vet.

Som sagt, du kan bygga ihop en precis som du själv vill, i ditt fall då för 1-fas (borde inte vara några problem, men en 3-fas går precis lika bra också att använda), inga säkringar, med JFB, med uttag.......

Äh, vad överkurs med en central där. Dra ut en EQLQ easy/EKLK eller en N1XV 5G1.5 och sätt en dosa av något slag. Då kan du ha 1 alt. 2 faser och en tändtråd i kabeln fram. Tändtråden är styrd över astrour eller dyl.
Dra hela vägen från centralen alt. från något uttag i huset som du drar fram fler trådar till.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Äh, vad överkurs med en central där.
Jag säger som en kompis:

Man måste inte överdriva, men det är roligare så :cool::wow:d^_^b:D:P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.