Har enligt mej själv rätt bra vetskap om elinstallationer, men efter att plöjt igenom en bra hög av trådar i ämnet är jag inte lika säker längre, haha..
Jag ska installera en 4 polig jordfelsbrytare i min central (pannan ska jag lämna oskyddad) och bara för att vara på den säkra sidan lägger jag upp mitt kommande förfarande här först!!

Har 3 Faser + PEN i inkommande ledning -->3x16A huvudsäkring från leverantör --> Elmätare med huvudbrytare -->3x16A huvudsäkring i centralen och en byglad PE & N list..

Nu till inkopplingen av JFB..
Stänger huvudbrytaren såklart..
Efter huvudsäkringarna i centralen drar jag först till 3x16A säkringar som går till pannan (oskyddad), därefter går jag ner med faserna till JFB och vidare ut till fasskenorna (skyddade)..
PE & N skenorna som är byglade låter jag vara kvar och härifrån skickar jag en PE & en N ledare till pannan (oskyddat)..
Från den byglade PE & N listen drar jag sedan en N kabel via JFB ner till en separat N-list och därifrån tar jag N-ledarna till alla skyddade grupper, och PE ledaren tar jag från den byglade PE & N listen..
Hur låter detta??
Mvh Jippen

Det är rätt vad jag kan se.
Men fortfarande något som du inte få göra själv.

Tack för svaret, är fullt medveten om det, men jag ska BARA :D

Varför vill du inte ha pannan på jordfelsbrytaren? Det är väl både bättre och enklare?!

Anledningen till det är att jag läst i några trådar tidigare att dom rekomenderade att äldre pannor lämnas utanför eller ännu bättre har sin egen JFB..
Egentligen vill jag ha fler JFB för centralen åxå men det blir ett framtida projekt :D

Jag skulle vilja tillägga att det räcker inte att slå av huvudbrytaren, du skall verifiera att det verkligen är spänningslöst, det förekommer att huvudbrytare lägger av så att en eller flera faser inte stängs av ordentligt.

Antingen verifierar du med mätning, kontrollera instrumentet först mot känd spänning, eller så drar du ur huvudsäkringarna, OM du kan se ledningen från huvudsäkringarna fram till din central så att du verkligen kan vara säker på att de säkringarna bryter just den centralen.

Skall väl tillägga att även om det låter som du har någorlunda koll, så tycker jag inte att du skall ge dig på detta. Jag som anser mig ha skaplig koll, skulle inte våga mig på att installera en JFB i centralen, jag har inte tillräcklig koll på vad jag inte vet.

jajjemen, ska kontrollera att det verkligen är spänningslöst innan jag ger mej i kast med centralen, blir iaf hagers jfb.. Jag ska göra ett försök iaf, blir det övermäktigt ringer jag en elektriker.. dvs är jag inte 110% säker på att det är rätt kopplat (hager har en bra pdf med kopplingsschema såg jag nu) avbryter jag..

Förresten, du bör ju koppla med 6 kvmm tråd i centralen, även om du iofs har 16A huvudsäkring så finns det risk att ngn. i framtiden säkrar upp.

Kanon, bra tänkt, hade tänkt köra med 2,5 annars.. men man vet ju aldrig :)

Kopplar du efter hagers kopplingsschema ska det ju bli rätt, men om du ska göra detta själv, se till att dubbelkolla allt en gång till när du är färdigkopplad. Direkt livsfarliga fel kan uppstå om man inte vet vad man håller på med vid en JFB-installation. Och var beredd på att JFB'n kommer att lösa direkt, då ev. fel / fuskkopplingar, isolationsfel som uppstått med åren kommer att visa sig direkt, så planera in ett antal timmars felsökning också för säkerhets skull.

jippen skrev:
Kanon, bra tänkt, hade tänkt köra med 2,5 annars.. men man vet ju aldrig :)
Har du verkligen koll på allt nu? Vi snackar elcentral nu och pilla med inkommande nolla och inte ett vägguttag. RK 6 är du tvungen att använda.

Men du verkar som du kommer att göra det oavsett vad vi säger så jag får väl hoppas att det går bra för dig. Lycka till!

//Patrik

snaggletooth, japp jag ska göra det..
Patrik_Hed, tackar :D

Lägg ner tid på att få det snyggt också, både inuti och utanför kapslingen. Framförallt när du gör det hemma hos dig själv så kan du ju lägga ner några timmar på att få det perfekt, men även för att du är tvungen att följa forumsreglerna och lägga upp detaljrika efterbilder här. ;)

//Patrik

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Funderade på en liten detalj. Kan hända att man hempulat dit en JFB i en liten kapsling utanför en gammal diazed-central. Kapslingen sitter ju dikt an mot plåtcentralen. Hur gör ni som jobbar med det med kabelgenomföringen för att förhindra att centralens vassa plåtkanter skaver mot RK'n? Jag löste det genom att helt enkelt klippa upp ett större hål i plåtkapslingen än hålet i JFB'ns plastkapsling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.