inkomande cervis är säkrad 20 amp. l1 l2 l3.
kabelarerna är ok.

16 amp uttyaget är inte så svårt att koppla 5 trådar. l1 l2 l3 var en 16 am säkring. N -N skenan ( efter jrf brytaren) J till jordplinten.
har inte öppnat byggcentralen men skall kolla den...... ( varför byglar man dom om det nu är fallet??? är ju elektriker som gjort det isf??? är det för man inte orkar leta upp felet eller??)

det jag kan komma på nu när jag funderar är 2 olika lösningar.

1 matningen från huvudskåpet går till ett "litet" skåp precis innan min garagecentral. Där, sätter jag 5 st plintar. L1 L2 L3 jord N. Där kopplar jag samman ledarna, till dels garagecentralen o friggeboden på L1 L2 L3.. på jordskenan sätter jag 1 jord till garagcentralen, 2 jord till Friggeboden samt den 4 tråden (PEN tror jag den heter). samt drar en tråd 6mm2 till N-plinten.
Från N-plinten drar jag sedan n till garage och till friggebod. o kopplar centralerna som 5 ledarsystem.
Borde funka, samtliga kablar får vara avsäkrade på 20 amp.
alternativ 2
låter garagecentralen vara kopplad som 4 ledarsystem. (vilket den är för närvarande)
ansluter friggeboden på 3 st 10 amp säkringar och jord o N. då blir den skyddad genom garagets jorfelsbrytare också..... friggeboden får då 5 ledarsystem och dubbla jrf brytare i princip. ( den innehåller 1 st 1000w el element o lite ledlampor....... samt 2 uttag, så 3*10 amp är fullt tillräkligt.)
som jag ser det är ända nackdelen att om jag bryter garaget, så slocknar friggeboden..... :(

byggcentralen skall jag titta närmare på..... är något ändrat i den så är ju det problemet..... annars fattar jag inte vad det är.... vad händer om någon fas är fel i den eller handsken på kabeln??
vilket alternativ är bäst- säkrast??

Skall kanske påpeka att JAG är inte elektriker, och själv vågar jag inte ge mig på ett sådant projekt som det du gör, för även om jag tror mig ha skaplig koll på hur det skall vara, så vet jag inte riktigt vad det är jag inte kan (ännu).

Jag tror med betoning på TROR att en elektriker kanske skulle välja ett 3e sätt för inkopplingen. Man kan montera en extra nollplint i centralen, så att man har en nollplint för jordfelsbrytarinkopplade grupper och en annan nollplint före jordfelsbrytaren dels för vidare kopplingen till nästa central, dels för ev. grupper som inte kopplas via jordfelsbrytare eller som kopplas via personskyddautomater (säkring med inbyggd jfb).

En fundering jag får när jag läser ditt inlägg är hur du har kopplat vidare faserna från brytaren? Oftast så är det inte OK med mer än en tråd i anslutningen på brytaren (eller överhuvudtaget i kopplingar i centralen). Dvs du får inte lägga ihop 2 trådar i samma klämma om det inte klart framgår att klämman är gjord för det.

Redigerat:
som jag beskrev ovan. antingen på plintar i separat kopplingsbox eller på 3 st 10 amp i centralen. var blir det 2 trådar på samma brytare?
Ditt 3 sätt är ju samma sak som mitt, men det borde bli mer prydligt och överskådligt, samt att man slipper dubbelkoppling på brytaren....

Som redan påpekats: det viktiga är att hålla reda på att faser och nolla alltid tas från samma sida av en jordfelsbrytare. Du får absolut inte mata friggebodens faser från anslutningarna på huvudbrytaren före jordfelsbrytaren och ta nollan från nollskenan efter jordfelsbrytaren!. Om du gör så så kommer dels garagets jordfelsbrytare att lösa ut direkt, men framförallt så kommer då nollan brytas till friggeboden medan fasen fortfarande är inkopplad. Detta leder till brandfara eftersom enfasgrejer kan få upp till 400V över sig. Poff!

Alltså: Allt som är kopplat på faser efter jordfelsbrytaren ska ta nollan från nollskenan. Allt som är kopplat på faser före jordfelsbrytaren ska ta nollan från jordskenan (som då får kallas "PEN-skena"). Blanda inte på samma belastning!

Det är halvvanligt att byggcentraler felaktigt har nolla och skyddsjord ihopkopplade. Med ohm-mätning så kan du kolla detta när byggcentralen inte är inkopplad genom att mäta på pinnarna i centralens ingångskontakt. En mätare är inte dyr och är bra-att-ha, t.ex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/ för en hundring.

Värt att tänka på är att reglerna är olika för olika huvudbrytare om man får koppla in två eller bara en ledning i varje anslutning. Läs på för just den huvudbrytare du har.

Din idé att göra en gren före centralen i garaget är bra, men den grenen kan du bygga in i själva centralen om du vill. Någon som har bättre koll på lämpligt material kan säkert tipsa om någon slags snygga plintar för montering i central, för att dela upp inkommande faser så att de dels går till centralens huvudbrytare och dels till matningen till friggeboden.

Ett bra tips är också att skaffa en enklare spänningsprovare. De brukar ofta dra såpass mycket ström att de löser ut en jordfelsbrytare om man mäter mellan fas och jord, vilket gör de till halvbra testinstrument för att se om jordfelsbrytaren är rätt kopplad. (Multimetern jag länkade till högre upp drar INTE så mycket ström att den löser ut jordfelsbrytaren vid spänningsmätning).

Hoppas det inte finns några barn i närheten.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.