Hej

Ska installera en energimätare i och undrar vilken kabeldimension och typ (FK / RK) som jag ska använda.

Centralen är med gamla keramiksäkringar. Bredvid denna har vi en liten kapsling med en jordfelsbrytare där vi kommer sätta denna energimätare som är en modul bred. Därmed behöver jag dra Nolla och Fas från centralen (internt) och vidare från denna till en strömbrytare för luftvärmepumpen som jag vill "övervaka".

Avståndet är knappt 50cm mellan central och kapslingen. Det sitter en 10A säkring för luftvärmepumpen.

Ska jag lägga RK2.5mm2, RK6mm2, FK2.5mm2 eller FK6mm2 som gäller ?

/Mortimer

Är det efter säkringen så räcker 1,5mm² (eller samma area som resten av kabeln till värmepumpen). Är det före säkringen så behöver man 6mm² (eller samma som all annan inre förbindning, kan ju vara högre än 6mm²)

Det är efter säkringen som denna ska in på. Kabeln till luftvärmepumpen är 1.5mm2. Är det RK som man kör på då eller är det FK ?

FK funkar.

//Patrik

Fanns ingen "FK6" utan motsvarande hette MK6 i den storleken. M stod för mångtrådig istället för flertrådig. R står för extra mångtrådig. Vilket år försvann förresten MK6 och ersattes av RK6 som kopplingstråd?

FK1.5mm2 kostar 69kr på Biltema medans FK2.5mm2 kostar 99kr på Biltema (25m i bägge fallen) så är ju ingen nämnvärd prisskillnad. Känns som man likväl kan köpa 2.5mm2 tråden och ha lite marginal uppåt. Bör ju gå att klämma i en 13A säkring då ifall man behöver av någon anledning, förutsatt att hela kedjan har 2.5mm2 kabel.

Mikael_L
mortimer skrev:
FK1.5mm2 kostar 69kr på Biltema medans FK2.5mm2 kostar 99kr på Biltema (25m i bägge fallen) så är ju ingen nämnvärd prisskillnad. Känns som man likväl kan köpa 2.5mm2 tråden och ha lite marginal uppåt. Bör ju gå att klämma i en 13A säkring då ifall man behöver av någon anledning, förutsatt att hela kedjan har 2.5mm2 kabel.
Egentligen en anings dumt, för det ökar risken för lite förvirring och felbedömning längre fram.
Någon elektriker (eller hempulare) upptäcker att det är 2,5mm2 skruvat på säkringen och så säkrar h*n upp till 16A utan att kolla hur ledningen ser ut efter elmätaren.

Ligger en del i det där faktiskt.
Jag kör nog på den "småländska" och gör det korrekt enligt regelboken med 1.5mm2 FK kabel. Såg att resterande ledare var med 1,5mm2 kabel idag när jag öppnade proppskåpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.