El
snaggletooth: Finns stöd för separatmontering av termiska överströmsrelän på din-skena till de flesta fabrikat (men då krävs ju lite mer plats). Ett kontaktormotorskydd klarar sig t.o.m. med en 1-polig tryckströmbrytare, för den läggs då bara i serie med utlösningskontakten för överströmsreläet.
Bo.Siltberg: Ser ut att vara (hård)lödd. Kan vara svårt att laga, men försök pilla ut kontaktblecken och löd fast kabeln. Tänk dock på att en misslyckad lödning kan ge en otrevlig kortslutning så småningom.
bcm: Oj, du det hade jag inte noterat. Sökte på google om motorskydd och denna tråd dök upp. Bra att du kunde svara ifall ursprungspostarna i tråden inte längre är aktiva. Jag försöker lära mig mer om motorskydd.
BigGitt: http://www.byggahus.se/forum/badrum/176997-potentialutjaemning-i-badrum-golv.html
pbengtsson: Den armatur som är på bilden är för utomhusbruk, i monteringsanvisningen är det angivet max 5cm sidledes till brännbart och 10 cm uppåt, och tydligt angivet att det inte för övertäckas av isoleringsmattor etc.. Det finns inget nämt om pottor. Antar att de man använder innomhus har en annan konstruktion.
Bo.Siltberg: Ja, huvudsaken att både fas och nolla tas ut på rätt sida av JFBn.
Bo.Siltberg: Ja, egentligen är det fel att sätta kyl/frys på egen JFB. Då är det bättre att sätta riskgrupper som utomhusuttag på en egen JFB.
Bo.Siltberg: Nej, det krävs BB1 el BB2-behörighet för att få göra det. Men om du känner dig helt trygg med att du klarar av att göra det så kommer ingen att hindra dig - du kommer t.o.m att få hjälp här om något är oklart, men forumet uppmuntrar absolut inte till lagbrott, vilket jag kanske redan gjort ... så jag säger inget mer just nu ;) Ja, det var vanligt att TM/TT var fast inkopplade
Stenper: Hej, det är ett nybygge och projekterat för armatur med rörelsevakt så det finns ingen strömbrytare att byta ut! Jag får väl helt enkelt acceptera att en sån armatur kostar en del! Tack för svaren Stenper
snaggletooth: Till brytaren kommer det tre trådar varav två skall kopplas ihop med varandra annars kommer lampan inte att lysa. I det här fallet kan du pröva dig fram tills det fungerar (såvida det inte är en "fulkoppling", för då smäller säkringen om du gör fel), du har 66,666....... % chans att koppla rätt på första försöket :) OBS! glöm inte att se till så att det är spänningslöst innan
dadid: Petighet uppskattas. Denna, http://www.elnu.se/index.php?direkt=09&produktid=090031 måhända klumpiga, men i mina ögon prisvärda pryl. Vidare har jag en hemma i snickarboa med liknande mått. Minns ej fabrikat och modell.
Tiofingers-Perra: Kommer ihåg en händelse när jag var grabb, tror att jag gick i tredje klass. Jag hade gjort något bus i skolan och blev inskickad till rektor Åke för att få en avhyvling, allt i enlighet med tidens anda. Åke var liksom jag en inbiten fiskare, så avhyvlingen kom helt av sig eftersom vi istället hade en trevlig pratstund om Abborrfisket i Lödde å. Av Åke fick jag då lära mig ett
Bo.Siltberg: Kanske skulle sagt summra, för du ska bara kontrollera vilken ingång som har kontakt med vilken utgång. I ena läget ska 2 ha kontakt med 1, 6 med 3 och 10 med 9 (eller en annan kombination). I andra läget ska två genomgångar vara skiftade, t.ex 2-3, 6-1, 10-9. I inget fall får det finnas kontakt mellan 2-6-10 eller mellan 1-3-9.
Patrik_Hed: Beroende på vart kabeln går ifrån så skulle jag nog riva någon meter kabel om det skulle betyda att jag kunde dölja dosan lite bättre än att ha den mitt på väggen. //Patrik
Patrik_Hed: Jaha, ja då är det förmodligen en EKK och ingen FKK. Din lögnare. ;) Jag skulle ha dragit den i 16-rör med öppna böjar. Lite extra skydd och behöver inte klamra ihjäl sig. //Patrik
Eyeball: Nej, inte ta en fas från nåt annat, OM det inte ligger på samma säkring som belysningen. Men då blir kopplingen lite annorlunda.
elmont: Eller skruva fast dosan genom dom oanvända stosarna.
persuader: tryck in flärparna mot mitten, dom som sitter 2st uppe å 2 nere.
antoos: En annan fråga, detta är en 300 liters koktank, den har 1 bars övertryck och 120 grader i själva mellankärlet, dvs den är dubbelmantlad och har indirekt uppvärmning. Jag har köpt denna på skroten men fått tag på orginalsäkerhetsventil. Men jag vill ju inte att grytan skall köra på "max" och ventilen löser ut. Har även en resistiv ledning som kommer ut från grytan, skulle tro att
Bo.Siltberg: Håller med. Man kan lätt tolka dessa flerfacksramar som en enhet och en säkring.
Patrik_Hed: [citat] Till och börja med; 2vägsuttag har två stycken brunnar (de runda hålen). På ett 2vägsuttag med separat brunntändning så har man obruten fas på den ena brunnen och den andra styrd över brytare. Det är väldigt smidigt. Tänk dig ditt vardagsrum där du har 4 st (?) fönster med fönsterlampor ståendes på samtliga fönsterbrädor. I stället för att luta sig över soffa,
steve5432: Hej! Tack för tipset, men det är inte riktigt sådana vi är ute efter. Dels ska vi ha vita och sen bygger grundtal-spottarna för mycket. Hade IKEA haft sådana jag länkade till hade saken varit biff... /S
Slugge: VP-slang och VP-rör är avsedda för inomhusbruk och spricker lätt om du lägger ner den i marken. Den är också känslig för kyla. Är det dessutom invändigt korrugerad slang du tänkt använda kan du räkna med problem i svängarna. Markslang är av polyeten i varierande densitet men det finns naturligtvis bättre och sämre här med, den sämsta är den som är invändigt korrugerad. Läs
Bo.Siltberg: Dessutom förstår inte jag fördelen när det handlar om ett konstant antal spottar, jämnt fördelade och som alltid är anslutna, men jag har inte läst någon teori om den Engelska ringledningen.
Bo.Siltberg: [citat] Se bara till att fasskenan passar - att gafflarna når in. Annars kan jag inte tänka mig att det skulle vara förbjudet att skarva RK6 i varje dvärg - det är vad jag praktiserar när det inte finns en fasskena. Det kräver dock lite omsorg: Tvinna inte kardelerna - platta ut dem lite. Lägg sedan båda RK6' bredvid varandra i hissklämman - korsa dem inte. Och slutligen naturligtvis
Avemo: Att han har en skruv lös är väl inte mycket att orda om. Koka 97-procentig svavelsyra på spisen hemma i köket utan att ens se till att köksbänken är tom först. Det är korkat nog även utan att man tillsätter radioaktiva ämnen. Erik