Hej
För att lösa problemet med bla trädgårdsbelysning som får el från gårdshuset och behöver styras från bostadshuset installerade min elektriker ett Elektroniskt impulsbryttarrelä Eltako FSR61NP-230V . (Vi kan inte dra mer kabel mellan husen)
En bra lösning trodde jag då den styrs från en utseendemässigt vanlig väggbrytare i huset.
Tanken är att bara ha funktionen som en vanlig brytare, dvs ström på respektive av.
Min i övrigt duktige elektriker gick nog in på ett område han inte behärskade för efter två försök har jag inte den funktion jag önskar.
Just nu fungerar den på respektive av men bryter automatiskt efter c:a 2 min och jag blir inte klok på hur jag skall ställa in den eftersom denna enkla tillämpning inte omnämns i instruktionen.
Nån som vet och kan handleda mig ??

Varför ska du ha ett impulsrelä om du bara ska knäppa av och på? Ska den tidsstyras något eller vad är tanken?

Ställ övre ratten på impulsreläet i läge "ESV + <sol>" och den undre till "<oändlig>".

Glufsglufs skrev:
Varför ska du ha ett impulsrelä om du bara ska knäppa av och på? Ska den tidsstyras något eller vad är tanken?
Det är en mottagare i Eltakos trådlösa system

Bo, hur ställer jag den övre på både ESV och +sol, det är 2 olika lägen?
De funktionsinställningar som finns är
CLN
LRN
ER
ESV
+sol
+ ESV med frånslagsvarning
+ ESV med permanentljus och frånslagsvarning

Bild från bruxet
"ESV" gäller för alla dom fyra lägena kl 8-12 - se det svarta strecket.
Du ska alltså ställa den kl 9:30 enligt bruxet. Kl 8 kanske också funkar - bruxet är inte speciellt tydligt...
Och den undre ratten ska stå i kl 12.

• Eltako_FSR61NP.JPG
snaggletooth skrev:
Det är en mottagare i Eltakos trådlösa system
Ah...ok...jag kollade inte ens fast det fanns en benämning av TS :x

Hej, nu funkar det som det ska.
Tack för ert engagemang och tack Bo för handledningen.

Varsågod, kul att det funkade - jag gav bara en vild teori efter att ha läst bruxet :cool:

Teorin stämde.
Men Bruxen är lite idealiserad, i verkligheten är det ett mejselspår som pekar åt två håll, inte en pil. Jag fick praktiskt stega mig fram och tidsmäta på tidsdelen 2,5 min, 55 min och 120 min för att hitta ställningsläget "oändligt".

Det är 4 olika lägen för området ESV. Antingen bara ESV eller ESV+konstantljusfunktion eller ESV+frånslagsvarning eller ESV+båda. Funktionerna används när man använder aktorn som trappautomat med inställbar frånslagsfördröjning. Men vanligast är det om man ställer den i första läget ESV och ställer tiden på oändligt. Då fungerar den som rent impulsrelä.

:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.