Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Nja, det tror jag inte. Nu har jag förvisso inte testat ELKOs "grystryne" utan bara ELJOs, men av att döma av bilden så ser det inte ut som det. //Patrik
6 svar · 2,3k läst
·
H
hempularen: Som sagt att jfb inte löste ut är troligen inte så konstigt. Men allt tyder på att du saknar skyddsjord i det uttag du kopplat in skarvsladden i. Det är i så fall väldigt allvarligt, använd inte uttaget till något innan du fått det kontrollerat.
6 svar · 2,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Lampsladd brukar jag löda - det ger tunnast skarv. Sedan krympslang över varje ledarskarv och över kabelmanteln. Skarvarna är förskjutna i längsled för att hålla ned tjockleken (man måste ändå klippa upp en bit av manteln för att kunna trä på krympslangen och löda utan att den krymper). Kabelmanteln klipper jag till så att den täcker skarven kant i kant, och sedan transparent
2 svar · 2,4k läst
E
Eyeball: Det är inga problem att flytta, och då kan man ta ut två uttag, ett till varje maskin om man nu vill ha kvar stickkontakten, annars får man göra en fast anslutning. Det som behöver göras i centralen är att man förmodligen får byta tråd (FK) och sen bör man sätta en 3-polig säkring, då finns en fas kvar om du behöver nåt mer, men kan sätta en 2-polig, men dom är garanterat
3 svar · 2,4k läst
E
Eyeball: Det är väl ett lamputtag, kunde den inte sitta kvar och så hade du satt på en stickkontakt på lampan? Men det borde varit en skruvmejsel och kanske vicka på den åt ena hållet lite, dom kan vara lite dåliga dom där ibland...
4 svar · 4,8k läst
H
hempularen: Kolla vad det finns för beteckning på dimmern kanske ngn. här kan ange om den funkar med trafon. Det är ett väldigt vanligt fel med fel kombination av dimmer / trafo.
8 svar · 3,4k läst
cust3000
cust3000: Den går att justera hur lång tid det ska lysa efter det inställda luxvärdet har uppnåtts, sedan är det en viss tid innan den kan tändas igen (20-24h från det tänds tror jag....) Den funktionen kan man avaktivera så att det tänder/släcker enbart på luxvärde (jag kör på enbart lux)
3 svar · 3,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Frågan ställdes för att jag tänkte hjälpa en vän att ta bort det kvarlämnade byggströmsuttaget och ersätta det med en matning till ett vanligt 230V på väggen samt en matning av 230V till friggeboden. Och då skulle jag ju behövt klämma upp en dosa för avgreningen. Men väl på plats så ser jag att detta byggströmsuttag inte alls är avsäkrat utan ligger på mätarsäkringarna
10 svar · 5,4k läst
D
danhja02: För styrning av kontaktorn har jag tänkt mig ett atronomiskt tidur liknande det här. Någon som har erfarenhet av dessa, är de bra? Overkill, kanske finns det billigare? Jag har även några utearmaturer som matas från centralen i garaget. Hur kan jag få till det så att timer/kontaktorlösningen i husets central även styr dessa? Finns det något trådlöst alternativ?
13 svar · 5,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja det är Ok om systemen hålls isär med minst dubbel isolering för 230 V, eller ännu bättre trippel isolering i form av FK för 230 V plus PLS 90 el likvärdig kabel. Detta innefattar kopplingsklämmor etc i dosan. Så jag rekommenderar som sagt en dostrafo där manteln på PLS-kabeln dragavlastas i trafon så att det alltid är en dubbel isolering på klenspänningssidan - då är det
3 svar · 2,1k läst
svartöra
svartöra: Stilbrott, jo, en koltrådslampa är ju gjord att se gammal och antik ut, med stor synlig glödtråd och närmast orange sken. En LED-lampa lyser mycket vitare även om reklamen säger "varmvit". Det är en helt annan karaktär på ljus och form. Det behöver inte vara fel, men annorlunda än idag blir det ju. (Jag skulle själv inte tveka att byta till LED. 30 W för att få ut 60 lumen är bara
4 svar · 4,7k läst
S
savio: [citat] Hej! Du har nog helt rätt i att jag enbart fått en expantions-del och därmed ingen trafo. Anledningen är att jag köpte ett gäng för ett tag sedan men en blev över, det är först nu som jag förstår att det enbart är en expantionsdel. Då vet jag hur jag ska lösa problemet, tack för hjälpen!
6 svar · 2,5k läst
·
Chrissofsweden
Chrissofsweden: En stor fördel är att jag kommer ha mitt fasta jobb kvar tills jag får en lärlingsplats. Jag skulle tippa på att jag sänker mig cirka 15-20k i lön för att få en lärlingsplats.. Det måste väl ändå väga in lite i min vilja att få anställning? /C
8 svar · 3,1k läst
E
elmont: Är den färdigmonterad när den kommer är det tillverkarens ansvar att "apparaten" lever upp till alla "normer", levererar tillverkaren en apparat som färdigställs på plats och det görs enligt tillverkarens anvisningar så är det tillverkaren som har "ansvaret". Bygger/konstruerar däremot tex en elektriker samma "apparat" helt på egen hand är det han eller firman han är anställd på
64 svar · 10,6k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: EKKX passar utmärkt! //Patrik
1 svar · 904 läst
M
mekkarn: Nej du har nog rätt, jag borde inte ha träffat någon kabel då jag spikat foder då det ju går längre in. Tackar!
2 svar · 1,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Och en förtillverkad duschkabin ger ett bättre skydd än en fast dusch - den ska gå att ställa i vardagsrummet! (bara det finns ett avlopp...) Vi diskuterade reglerna kring dessa för ett tag sedan och jag vill minnas att utrymmet utanför duschkabiner var oklassat, men att man rekommenderar ett avstånd på 0.6 m till uttag etc. Så IP-klassen på elradiatorn beror inte på duschkabinen utan
5 svar · 1,3k läst
jeffan
jeffan: Jag skulle rekommendera att man flyttar uttaget och strömbrytarna till insidan av dörröppningen. Plast i värme har en förmåga att spricka och gå sönder.
11 svar · 11,7k läst
jeffan
jeffan: [citat] Följ inkopplingsanvisningen. Finns ingen = koppla inte in. Har XXXLutz inte levererat en eller att den inte är åtkommlig får de fixa fram en. Lycka till :)
10 svar · 10,2k läst
T
trojlee: tackar..:)
2 svar · 999 läst
T
2 svar · 999 läst
3
305: Dock går det att vända en 230 volt stickpropp "fel". Dock inte med en jordad dito i ett jordat uttag i Frankrike...
15 svar · 36,8k läst
F
fabban: [citat] jorå. eftersom ingen har sagt varken de ena eller de andra. så ska jag dra det hela lite kort o snabbt. grannen med hönshuset har fortfarande inte betalat och kommer med all säkerhet inte att göra det. :@ Då han hävdar att han har varit fullt ovetande om det hela.:O och dessutom så flyttade dom i slutet på förra sommaren. så nu bor deras son med flickvän kvar i huset. om dom
8 svar · 3,9k läst
Timor
Timor: Denna sats är billig, och fungerar ju faktiskt ett par ggr. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Halsag/Halsagsats1/ Finns en 67mm där, funkar perfekt till rotdosor.
15 svar · 34,5k läst
H
Hasse12: OK tack för svaren det fixade sig
12 svar · 4,6k läst
Anna_H
Anna_H: Skönt när sånt löser sig. En kompis blev tvungen att flytta på grund av sådant, telefonen var "konstig", visade sig att en granne tjuvkopplat både el och telefon på eget bevåg när det var en gammal tant som bodde i hennes lägenhet, detta gjorde ju att det blev polisanmälan från dåvarande Televerket och "elansvariga" (om det nu var hyresvärden eller elbolaget minns jag inte nu),
27 svar · 8,3k läst
S
steve5432: [citat] Jo där sa du något. Dock räknar jag inte med att byta batterier speciellt ofta, men vi får väl se :) /Steve
12 svar · 2,6k läst
J
Jung: Jag kanske var lite otydlig, men jag vill gärna ha uttag på bänkarmaturen också. Precis som på bilden jag länkade till ovan.
11 svar · 2,8k läst
N
nicke.orebro: Lite offtopic för byggahus kanske, men en snabbresumé: Vi har byggt om en båt till hybriddrift., en 34 fots flybridge. 2st 20kW motorer, 54volt AC driver härligheten. Styrs av 2st Curtis 1238 motorstyrningar med en arbetsspänning på 72 volt DC. Nu inträffade det en liten olycka tidigare i år, så den gick under vattenytan. Sprak sa det då =) PM-a mig för mer info.
13 svar · 11,0k läst
·
Bricco
Bricco: Jag vet inte om jag haft otur eller om detta är hur Elbutik brukar hantera sina kunder. Men jag skickade 13 Juni tillbaka varan enligt deras önskemål och skulle få kreditering. En månad senare har jag inget hört eller fått och jag kontaktade dom igen. De säger de inget fått och skickar mig nya returhandlingar. Jag kollar då med DHL och de har levererat varan den 14 Juni mot underskrift.
20 svar · 6,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.