Med telia spar man runt 100 kr/mån om man kör IP tele via deras xDSL

Angående eluttag så finns det tyvärr inte i hallen. Det hade varit praktiskt men vi kom inte att tänka på det förrän det var försent, dvs då vi redan var klara med väggar och sådant och absolut inte ville bila upp dem igen.;)

En annan fråga: hur fäster man kabeln snyggast, om man nu ändå är så konservativ att man drar in en telekabel?:) De gamla kablarna satt ju med nubb i golvsocklar och dörrkarmar, vilket inte är så dumt eftersom det blir ganska osynligt. Sådana där moderna plasthakar med spik man fäster kablar i blir ju väldigt, just plastigt. Några idéer om detta? OBS alltså att jag vill att det ska synas så lite som möjligt och att jag vill undvika så mycket plastgrunkor som möjligt.

Som sagt så får du göra ungefär hur du vill med telefonledningar, så du kan ju t.ex. fundera på att limma fast dem på nåt sätt, det kan kanske bli snyggt om du målar över det? OBS, det här är inget jag provat, bara en spontan idé.

Om du inte har något uttag i hallen och skulle kunna tänka dig modem, bas för trådlös telefon o.s.v. i ett litet skåp nära taket så kan du alltid låta en elektriker sätta ett sånthär lock över eldosan
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161986555
och dra en kabel till ett utanpåliggande vägguttag, och som sagt gömma allt detta i ett skåp. :)

Limma med smältlim är mitt förslag. Sätt en liten klick ungefär varje decimeter. Börja vid "inloppet" och sträck kabeln under tiden du limmar. Sätt en klick, tryck dit den sträckta kabeln, låt klicken stelna (tar kanske trettio sekunder) och gå vidare till nästa. Det här håller inte för några stora påfrestningar men det behövs rimligen inte heller. Om du inte kladdar för mycket borde du enbart se kabeln och inga "fästpunkter". Försök få kabeln rak och utan veck innan du börjar.

Smältlim släpper efter nått år. Fråga inte hur jag vet. ;)

snuttjulle skrev:
Ooops då vet jag vad som väntar. ;) Någon som vet om det är kvalitetsskillnad på olika typer av smältlim ur "släppa efter ett taghänseende". Jag har för mig att smältlim ofta brukar rekommenderas till liknande ändamål. Det betyder ju iofs inte att det är goda råd...:S

snuttjulle skrev:
Då har du använt fel sorts lim...

Smältlim är Securitas och Telia-fasoner

Jag tyckte att lim lät som en ganska bra idé, men kanske istället för att göra en liten klick så kan man gör en sträng på 2 cm. Detta är ju som sagt inte starkström så då kan man ju göra lite som man vill, så länge det blir bra.

//Patrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.