13 905 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
EON rättighet att gräva ner kabel
Sida 1 av 3
Jag har fått ett brev från EON om att de vill gräva ner en ledning på vår mark. Den försörjer ett antal fastigheter längre ut. Det är bra mtp alla avbrott bra pga väder men jag är orolig för att marken är åker och enl hemsidan gräver de bara ner kabeln 0.45 m. Ngn som har erfarenhet att dela med sig ?
Kan man kräva att kabeln dras utanfär åkern eller kräva ett annat djup ? :S
Kan man kräva att kabeln dras utanfär åkern eller kräva ett annat djup ? :S
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Brukar de inte gräva ner djupare på just åkrar pga. att bonden kan råka plöja av den?
//Patrik
//Patrik
det är väl bara att plöja på som vanligt, inte ditt fel att kabeln inte ligger tillräckligt djupt, åkern fanns där före kabeln, alltså är det kabeln som ska anpassas efter åkern, inte tvärtom!
Blir det inte en orimlig omväg går det väl att be dem följa åkerkanten.
Är det fin mark gissar jag att även EON kommer att plöja.
Om dom gräver kabeln skall du ställa krav på att dom ser till att matjorden hamnar överst igennär dom städar. Är det en klantig grävmaskinsförare kan han råka vända på materialet så att vad-som-nu-finns-under (sand t.ex.) hamnar överst.
Är det fin mark gissar jag att även EON kommer att plöja.
Om dom gräver kabeln skall du ställa krav på att dom ser till att matjorden hamnar överst igennär dom städar. Är det en klantig grävmaskinsförare kan han råka vända på materialet så att vad-som-nu-finns-under (sand t.ex.) hamnar överst.
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Du kan ju alltid fråga. Men vill dom inte så kan du inte göra mycket åt det.
Att åkern var där innan skiter dom högaktningsfullt i.
Att åkern var där innan skiter dom högaktningsfullt i.
Administrator
· Skåne
· 8 741 inlägg
Jag har raderat ett inlägg från E.ON här. Företag får inte diskutera i forumet.
I den här tråden diskuterar vi om huruvida det är bra eller ej att företag inte få diskutera i forumet. http://www.byggahus.se/forum/inform...-foretag-att-svara-i-forumet.html#post1404631
I den här tråden diskuterar vi om huruvida det är bra eller ej att företag inte få diskutera i forumet. http://www.byggahus.se/forum/inform...-foretag-att-svara-i-forumet.html#post1404631
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 741 inlägg
Lawrence, baserat på vad E.ON svarade här så är svaret på din fråga att ja, du kan kräva ett annat djup. Det är bara att ringa dem och diskutera frågan!
Det verkar vara ett standarddjup - jag hade själv Vattenfall som grävde ner kabel på just det djupet på åkern intill tomten häromveckan.
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Tog faktiskt en kik i EBR KJ 41:09 där står följande förläggningsdjup.
Åkermark: fyllningshöjd 0,55m. Rekommenderas 0,75m.
Med åkermark avses mark som jordbruksbearbetas.
Åkermark: fyllningshöjd 0,55m. Rekommenderas 0,75m.
Med åkermark avses mark som jordbruksbearbetas.
Om det är er mark kan de inte gräva ner kabel där utan ditt samtycke (eller utan att ha vunnit mot dig i en rättstvist). Alltså är det dig fritt att ställa vilka krav du vill. Om de sedan tycker att dina krav är orimliga, så får de antingen fråga grannen, eller processa mot dig. Vi har servitut att använda en jordbit som väg - det går tydligen elkablar där också och det finns ett servitut på det.
Så, kräv att de skall lägga kabeln längre ner (1m ?). Jag skulle gissa att någon form av ekonomisk kompensation dessutom är på sin plats - det begränsar ju framtida användning av marken (man kan tex inte bygga hus ovanpå hur som helst).
Vill du kanske ha en Porche
Så, kräv att de skall lägga kabeln längre ner (1m ?). Jag skulle gissa att någon form av ekonomisk kompensation dessutom är på sin plats - det begränsar ju framtida användning av marken (man kan tex inte bygga hus ovanpå hur som helst).
Vill du kanske ha en Porche
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Faktiskt inte alls ovanligt med tvister gällande elkablar.
Men det gäller att vara vettig när man diskuterar med nätbolaget.
Att tro att man kan sätta sig på tvären eller komma med orimliga krav är också inte helt ovanligt.
Det man kan göra är på sin höjd förhala det något.
Sen kör dom över dig.
Men det gäller att vara vettig när man diskuterar med nätbolaget.
Att tro att man kan sätta sig på tvären eller komma med orimliga krav är också inte helt ovanligt.
Det man kan göra är på sin höjd förhala det något.
Sen kör dom över dig.
Jo, alltså, Porchen var ett skämt, därav smileyn.
Däremot måste det gå att kräva att få den längre ner och någon form av ekonomisk kompensation borde väl utgå?
/ Fredrik
Däremot måste det gå att kräva att få den längre ner och någon form av ekonomisk kompensation borde väl utgå?
/ Fredrik
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Jo jag förstod att porschen var ett skämt.
Men man kan inte kräva någonting egentligen.
Man kan ju ha önskemål och framför man dessa på ett trevligt sätt så brukar dom göra det dom kan för att gå dig till mötes.
En förutsättning är att ditt önskemål inte kostar för mycket.
Om det blir aktuellt med kompensation så betalar man ut marknadsmässig ersättning.
Men precis som när det byggs nya vägar så kan man inte säga nej till elektrisk infrastruktur.
Är man då jobbig från början och kommer med ord som "jag kräver" ja då står man snart där med brallorna nere när maskinerna rullar in och då är det inte en kotte som lyssnar på dig.
Men man kan inte kräva någonting egentligen.
Man kan ju ha önskemål och framför man dessa på ett trevligt sätt så brukar dom göra det dom kan för att gå dig till mötes.
En förutsättning är att ditt önskemål inte kostar för mycket.
Om det blir aktuellt med kompensation så betalar man ut marknadsmässig ersättning.
Men precis som när det byggs nya vägar så kan man inte säga nej till elektrisk infrastruktur.
Är man då jobbig från början och kommer med ord som "jag kräver" ja då står man snart där med brallorna nere när maskinerna rullar in och då är det inte en kotte som lyssnar på dig.
Men hur kan man inte få kräva något? De kan väl knappast få göra vad de vill på någon annans mark? Det finns ju exempel på större vägar som fått ändrad sträckning för att markägare satt sig på tvären.
Om EON följer reglerna som finns (Branchstandarden som redan nämnts och Svensk Standard SS4241437), kommer de att gräva så att det är minst 55 cm ner till kabeln, vilket i sig låter grunt det också i en plöjd åker.