4 667 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Är Y/D start möjlig?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Enligt läroboken ska cosφ var med i formeln för spänningsfall. Det skulle alltså bara räknas på den "nyttiga" strömmen för det är denna magnitud på spänningsfallet som är relevant (för den nyttiga effekten)? (jag kan inte teorin bakom detta).
If är den skenbara strömmen i detta fall. cosφ tar ju ut varandra i beräkningen av If och ∆U !!
If är den skenbara strömmen i detta fall. cosφ tar ju ut varandra i beräkningen av If och ∆U !!
Att du använder effektfaktor och verkningsgrad för att räkna strömmen för motorn är ju helt ok och så ska det vara. För spänningsfallet är det rimligare vid skattningar som vi gör här att bara ta Zk x denna ström och √3 på det för huvudspänning som är fallet här. Du känner inte det sammanlagrade cosφ för totalen som skulle kunna ge ett bättre svar.Bo.Siltberg skrev:Enligt läroboken ska cosφ var med i formeln för spänningsfall. Det skulle alltså bara räknas på den "nyttiga" strömmen för det är denna magnitud på spänningsfallet som är relevant (för den nyttiga effekten)? (jag kan inte teorin bakom detta).
Nästa steg är att du ännu mer korrekt räknar för symmetriska laster som tex motorn ovan:
∆U = √3 * ((If * Rk * cosφ
detta för varje steg som trafo, distribution, kablar hos abonnent med rätt data i varje term. Det ger i praktiken mycket lika svar som √3 x I x Zk för såna fall vi brukar röra oss med.
Vill du räkna för enfaslaster ersätt grovt sett √3 med 2.
Vad är det för bok du refererar till?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Elkrafthandboken - Elkraftsystem 2 från Liber 1997.
Och mitt minne svek mig med ca 50% då den reaktiva komponenten också ingår i formeln, och de ingår egentligen inte för att räkna med en viss fasvinkel utan helt enkelt för att beräkna ett närmevärde till U1 - U2 !
Så, ja, ∆U = √3 * Z * I eller ∆U = √3 * R * I duger så länge man inte behöver 5 signifikanta siffror i resultatet.
Tack för lektionen.
Och mitt minne svek mig med ca 50% då den reaktiva komponenten också ingår i formeln, och de ingår egentligen inte för att räkna med en viss fasvinkel utan helt enkelt för att beräkna ett närmevärde till U1 - U2 !
Så, ja, ∆U = √3 * Z * I eller ∆U = √3 * R * I duger så länge man inte behöver 5 signifikanta siffror i resultatet.
Tack för lektionen.
Klicka här för att svara