Hej,
Hoppas någon kan hjälpa mig. Har kört med nexas trådlösa sändare(fjärrkontroll) och mottagare för att kontrollera diverse lampor i huset vilket funkar fint. Hade dock en ide om att utöka konceptet till att innefatta lampor av fastmonterad karaktär så som taklampor etc.

Nexa har en inbyggnadsmottagare som går att montera i dosan bakom väggknapparna. På detta sätt kan du kontrollera en fastmonterad taklampa både med den vanliga väggströmbrytaren och med en fjärrkontroll (eller dator ;)).

Nu till problemet.
Jag är ingen elektriker men tyckte mig vara nog kompetent för att kunna montera in en sådan mottagare på knappen. På beskrivningen så finns det två ledare kopplade till strömbrytaren dessa två skall flyttas över till ingångar på sändaren och istället så skall två ledare från mottagaren in i brytaren.
Beskrivningen skiljer sig dock, naturligtvis, från hur det ser ut hos mig vilket gör att jag inte kan få det att funka. På min brytare har jag tre ledare inkopplade. en bruna(ström) samt två vita. En vit på motsatt sida på brytaren från brun och en på samma sida.
Jag har ritat en liten bild för att det, förhoppningsvis, skall bli enklare att förstå vad jag menar.
img.jpg

Observera dock att de svarta ledarna på knappen till höger igentligen är vita!!

Någon som kan guida mig hur det skall kopplas?

När jag har testat så kopplade jag in Na där C sitter och Nb där A sitter och A i Live-ingången och C i Lamp-ingången. Då funkade lampan men den gick inte att släcka.

Jag har även testat att koppla Na och Nb på A och B och flytta A o B till mottagaren. Då funkar lampan och brytaren men inte mottagaren. (och det känns fel - brytaren borde väl ligga mellan Na och Nb??)

Mvh
urnmog

Färgerna på trådarna säger ingenting egentligen. Sitter alla tre trådarna till gamla brytaren på olika anslutningar? I så fall verkar det vara en trappkoppling, om två av trådarna sitter på samma är det en vidarekoppling av fasen eller uppdelning av tändtråden. Säkrast är att mäta sig fram.