Hej,
Hoppas någon kan hjälpa mig. Har kört med nexas trådlösa sändare(fjärrkontroll) och mottagare för att kontrollera diverse lampor i huset vilket funkar fint. Hade dock en ide om att utöka konceptet till att innefatta lampor av fastmonterad karaktär så som taklampor etc.

Nexa har en inbyggnadsmottagare som går att montera i dosan bakom väggknapparna. På detta sätt kan du kontrollera en fastmonterad taklampa både med den vanliga väggströmbrytaren och med en fjärrkontroll (eller dator ;)).

Nu till problemet.
Jag är ingen elektriker men tyckte mig vara nog kompetent för att kunna montera in en sådan mottagare på knappen. På beskrivningen så finns det två ledare kopplade till strömbrytaren dessa två skall flyttas över till ingångar på sändaren och istället så skall två ledare från mottagaren in i brytaren.
Beskrivningen skiljer sig dock, naturligtvis, från hur det ser ut hos mig vilket gör att jag inte kan få det att funka. På min brytare har jag tre ledare inkopplade. en bruna(ström) samt två vita. En vit på motsatt sida på brytaren från brun och en på samma sida.
Jag har ritat en liten bild för att det, förhoppningsvis, skall bli enklare att förstå vad jag menar.
img.jpg

Observera dock att de svarta ledarna på knappen till höger igentligen är vita!!

Någon som kan guida mig hur det skall kopplas?

När jag har testat så kopplade jag in Na där C sitter och Nb där A sitter och A i Live-ingången och C i Lamp-ingången. Då funkade lampan men den gick inte att släcka.

Jag har även testat att koppla Na och Nb på A och B och flytta A o B till mottagaren. Då funkar lampan och brytaren men inte mottagaren. (och det känns fel - brytaren borde väl ligga mellan Na och Nb??)

Mvh
urnmog

Färgerna på trådarna säger ingenting egentligen. Sitter alla tre trådarna till gamla brytaren på olika anslutningar? I så fall verkar det vara en trappkoppling, om två av trådarna sitter på samma är det en vidarekoppling av fasen eller uppdelning av tändtråden. Säkrast är att mäta sig fram.

Japp, två av trådarna sitter på samma. Har inte mätt något men jag reflekterade över det. Var bör man mäta över? Vad bör jag få för resultat?

Enligt bruxet så är din första kopplings korrekt, men det är inte helt lätt att tolka din text över hur du kopplade.

- Ledarna A och B kopplas till "Live" på Nexan
- Ledare C kopplas till "Lamp".
- De två sladdstumparna som enligt bruxet finns på mottagaren och som du kallar Na/Nb ska kopplas till C resp A/B på strömbrytaren.

Detta fungerade ju också. Jag såg ingenting i bruxet om hur mottagaren fungerar i kombination med en strömbrytare. Om den är tillslagen kan det kanske vara så att det inte går att släcka lampan med fjärren?

Bo.Siltberg skrev:
Enligt bruxet så är din första kopplings korrekt, men det är inte helt lätt att tolka din text över hur du kopplade.
Jo, jag kan förstå det :/ men jag tror att du lyckades iaf.

- De två sladdstumparna som enligt bruxet finns på mottagaren och som du kallar Na/Nb ska kopplas till C resp A/B på strömbrytaren.
Japp, precis så kopplade jag - fast inte BÅDE A och B, endast B. Borde båda kopplas till 'Live' ingången? Känns läskigt att knyta ihop ledare så jag vill vara säker på att det är det du menar ;)
Detta fungerade ju också. Jag såg ingenting i bruxet om hur mottagaren fungerar i kombination med en strömbrytare. Om den är tillslagen kan det kanske vara så att det inte går att släcka lampan med fjärren?
Ja, det kanske gjorde det. Jag kunde inte använda brytare men det kan ju bero på att motagaren inte var konfigurerad. Vet inte om det är fel på den för den verkar inte komma till inlärningsläge hur mycket jag än trycker på inlärningsknappen.

mvh
urnmog

Ledarna A och B sitter väl ihop i strömbrytaren? Då är dessa två antingen två st tändtrådar eller faser. Så genom att inte koppla ihop dem så kommer antingen en lampa inte att lysa eller så fungerar inte någonting annat, t.ex ett uttag under strömbrytaren?

Digitalkamera + bilduppladdning på forum är en bra uppfinning har jag hört ;)

Bo.Siltberg skrev:
Ledarna A och B sitter väl ihop i strömbrytaren? Då är dessa två antingen två st tändtrådar eller faser. Så genom att inte koppla ihop dem så kommer antingen en lampa inte att lysa eller så fungerar inte någonting annat, t.ex ett uttag under strömbrytaren?
Ja det är sant. Dom sitter inte ihop fysiskt,dom har var sitt hål, men dom verkar kopplas ihop i brytaren. Jag börjar tro att jag har bränt mottagaren.

Tog en enkel sladd och monterade ett glödlampsfäste och glödlampa på den. Sedan klippte jag en av ledarna i sladden, jackade in ändarna i mottagaren och mottagarens trådar(det jag kallade Na o Nb) in i en enkel brytare. Sladden med bara brytare och glödlampa funkar men när jag stoppar in mottagaren så händer inget dvs mottagardioden lyser inte.

Redigerat:
yxis skrev:
Digitalkamera + bilduppladdning på forum är en bra uppfinning har jag hört ;)
Haha.. gotcha..
Var tvungen att sätta tillbaka allt när det inte funkade men jag kanske måste göra om det för att ta en bild.

/urnmog

Såhär?

• Nexa_LWMR-210.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, precis sådär blev mitt test - förrutom att jag inte är säker på om jag klippte ledaren eller nollan. Det var bara en enkel kabel med lampsockel, brytare och en stickkontakt. Tycker att det borde ha funkat så det lutar åt att mottagaren är trasig tror jag. Jag kunde mäta att jag hade 230V mellan Live och Lamp på mottagaren.

Nolla eller fas spelar ingen roll för funktionen när du provkör med en provisorisk koppling. Mottagaren har tyvärr troligtvis gått sönder. :(

Ett digitalkamerafoto på den gamla strömbrytaren, helst med kablarna inkopplade som de satt från början, skulle fortfarande underlätta att ge ett bra svar!

Hej igen,
Tillbaka efter en veckas höstlov m .ungarna.
Här kommer de efterfrågade bilderna
2011-11-05%25252015.01.40.jpg
2011-11-05%25252015.02.06.jpg
2011-11-05%25252015.01.53.jpg

Har även hunnit med att köpa en ny mottagare och har testat den i min testrigg (se ovan) - funkar klockrent.

Hoppas någon kan tolka mina bilder och tala om för mig hur den bör anslutas nu bara :)

Mvh
urnmog

Jag ser inte annat än att den ska kopplas in precis som du beskriver i ditt första inlägg.

Bo.Siltberg skrev:

Koppla som Bo beskriver här, då är det korrekt så långt och fungerar om du inte har fler fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.