Hej!

Jag har ett litet problem. Bor i en liten lägenhet med en liten kokvrå, till kokvrån har jag ett eluttag som klarar 16 ampere (A).
Jag har tänkt köpa en bord/bänkspis som kräver 16a (om man har igång både plattor och ung).
Denna apparat har jag tänkt bruka på ett bord som är en bit från kokvrån, då kokvrån är lite för liten.
Därför skulle jag behöva en förläningssladd som klarar av 16A och av vad jag förstått så är det inte en helt vanligt modell.

Är det någon som vet om och vart det går att köpa förläningssladd som klarar just detta?

Tillägg:
Bänkspisen har en vanlig stickkontakt, som till exempel till en vattenkokare eller dator. Så jag söker en "vanlig" förläningssladd som klarar 16 ampere :)

Redigerat:
Tack för det kvicka svaret.

Koppla själv, som i att göra en egen kabel?

Ikke_ skrev:
Tack för det kvicka svaret.

Koppla själv, som i att göra en egen kabel?
Ja.
Det får man göra om man har "erfoderlig kännedom"

Det är väl godkänt med 3G1,5 också, om jag inte minns fel får man gå ner lite (ett steg?) i dimension på anslutningssladd.
Är det en längre sträcka kan det nog vara bra med 3G2,5.

Det är nog inte aktuellt med några längre avstånd i en sådan liten lägenhet. Vad jag fått lära mig här på forumet är att det är OK med 1.5mm2 i det här fallet, men kolla att kontakterna är väl fastskruvad för att undvika varmgång.

Att anlita en elektriker för att flytta uttaget så att det blir lite snyggt är ju ett alternativ också.

//Patrik

Just spisar som drar mycket ström under lång tid tycker jag är olämpliga att ansluta med underdimensionerad förlängningkabel, även om det är tillåtet.

Det är stor risk att kabeln hamnar under en matta eller bakom en möbel där den får dålig kylning, och då blir den rejält varm.

Kablar för 16A finns i välsorterade järnaffärer, och troligen även på ställen som Överskottsbolaget eller Rusta.

Det bästa är väl, om man ändå överväger att mecka i ordning en egen förlängningssladd, att montera en 3G2,5 i kopplingssplinten i spisen direkt och göra den precis så lagom lång som behövs för att kunna pluggas in i det befintliga 16A väguttaget. Då slipper man en onödigt lång färdigköpt kabel och får en skarv mindre.
Problemet är väl bara att en förängningssladd kan envar med nödig kännedom helt legalt göra iordning själv mens inkopplingen av den längre sladden direkt i spisen kräver mer formell kompetens.

Man behöver inte någon behörighet för att byta sladden på en spis, det kan han gott göra själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.