Jag håller med. Den bruna och den vita som sitter invid varandra nu är kopplade till samma anslutning. Koppla båda i "Live". Koppla den ensamma vita på "Lamp", som Bo skrivit.
OBS att du verkar ha en liten skada på den bruna kabeln (syns på bild 2), eller är det bara en målarfärgsfläck? Om det är en skada så sätt åtminstone på eltejp, bäst är dock om det finns tillräckligt med kabel att ta av för att korta av den.
Med tanke på den där vita ihopkopplade med den bruna så gissar jag att det suttit en takfläkt med fjärrkontroll eller nåt sånt i taket förr?
