Hej!

I min lägenhet jag köpte i vintras har visat sig innehålla många el-knaserier.

De värsta jag sett hittills är bl a.

1. Från ett utanpåliggande jordat uttag gick det en 3G1 "skarvsladds-sladd" in bakom golvlist, under väggen, upp bakom golvlist i angränsande rum för att ansluta med stickkontakt till ett vägguttag.
* Har jag åtgärdat genom att ta bort allt när jag renoverade ena rummet.

2. Alla vägguttag i alla rum utom ett uttag av två i ett rum, är utbytta till nyare jordade uttag, men det saknas jordledare till samtliga förutom de i kök och badrum.
*Ingen åtgärd än.

3. Ovanför diskbänken i köket sitter ett jordat uttag. Den matas med en EKK som efter en dm är skalad så att endast ledarna går genom ett borrat hål i en list för att sedan försvinna i ett rör i väggen.

4. Ovanför köksbänken sitter en kronbrytare som styr belysning i taket på två ställen.
Från den gick 3 fria ledare in bakom en list under väggskåpen. Tog bort listen och fann att det var bilat ett hål i väggen in till ett vp-rör, som tidigare fått till ett vägguttag vid golvet, där ledarna går upp till en takdosa. I hålet bakom listen fanns även en avklippt nolla och jord. Ena ledaren är skadad i isoleringen så det fnns en risk för en elektrisk stöt när belysningen är påslagen.

5. Vid den kombinerade köksfläkten/mikron (maxeffekt 2000 W) sitter ett jordat vägguttag. Bakom fläkten finns en väggdosa där ledarna är skarvade. Det är skarvat med vanliga sockerbitar. Sladdarna som använts är vanlig lampsladd 2G0,75. I ena sladden går fas och nolla. I den andra är blå kopplad på jord.

Känns helt galet det som gjorts i köket. Undrar om det kan gå att få ersättning för detta eftersom jag anser det som dolda fel.
Jag har inte gjort något åt det än men måste sätta upp en skiva bakom hela diskbänken och därför hittade jag "felen".
Ska jag kontakta styrelsen, prata med någon kunnig på HSB eller bara bita i det sura äpplet och ta hem en elektriker som får fixa det. Tips och råd mottages gärna.
Kan visa några bilder senare.

Det finns ingen dolda-fel-lag. Det som kallas för dolda fel hänför sig till Jordabalken i fallet med hus och köplagen i fallet bostadsrätter. Mao finns dolda fel även för bostandsrätter enligt gängse användning av uttrycket dolda-fel.

En elbesiktning skulle dock med lätthet hitta flertalet av dessa fel och därmed blir det svårt att hävda att felen är dolda.

Jag är ingen jurist ,så nedanstående är enbart en lekmannabedömning:

* Jordabalken är inte tillämpligt vid lägenhetsöverlåtelser. Köplagen borde dock gälla? Jag tror dock inte att det finns något som heter "dolda fel" i köplagen?
* Vissa av "felen" hade du dock kunnat upptäcka vid en besiktning av elen (t.ex. att jordledare saknades i de "jordade" vägguttagen).
* Föreningen ansvarar oftast inte för elen inne i din lägenhet, det gör du som lägenhetsinnehavare. Detta stipuleras av föreningens stadgar.

Eftersom det rimligtvis inte borde handla om så fasligt mycket pengar i sammanhanget hade jag personligen tagit hem en elektriker som hade åtgärdat felen. Du kan ju naturligtvis försöka föra en dialog med säljaren för att ev. kunna få en del bekostat. Det kanske är rimligt att betala 50/50? Men det är nog mest upp till säljarens välvilja?

Jag tror dock att det kan bli svårt att vinna en juridisk process om du väljer den vägen. Detta eftersom många fel som sagt hade kunnat upptäckas vid en elbesiktning.

Men någon annan på forumet kanske kan ge bättre tips?

Har du inga bilder att publicera i tråden "värsta elkopplingen"?

Tack för kommentarerna. Det var som jag misstänkte att det knappast lönar sig att driva det.
Men att en elinstallation ska vara säker borde man kunna förutsätta eftersom alla typer av fasta installationer och ändringar måste utföras av en riktig elektriker. Det borde ju även intressera föreningen att en felaktig installation som någon gjort som skulle kunna leda till brand åtgärdas för att inte äventyra hela fastigheten vid en brand.

Bild kommer läggas in i värsta elkopplingen enligt önskemål :)

Ja, fast på lägenhetsinnehavarens bekostnad, så låt säga att du nu är innehavare och styrelsen är på dig så får ju du åtgärda och sen själv tjabbla med förra innehavaren om ev kostnad. Oftast är det så att det som finns inne i väggarna är föreningens och det du ser med blotta ögat är innehavarens.

Melpho skrev:
Det borde ju även intressera föreningen att en felaktig installation som någon gjort som skulle kunna leda till brand åtgärdas för att inte äventyra hela fastigheten vid en brand.
Jo, föreningen är säkert mycket intresserad av att veta detta. Frågan är om det ligger i ditt intresse att informera? Elanläggningen är ju nu ditt ansvar, inte den tidigare ägarens.

Ponera att du informerar föreningen om att din elanläggning är en brandrisk och sedan skulle det börja brinna innan du hinner åtgärda problemen. Vad händer då med försäkringen? Det kan vara värt att kolla upp hur försäkringsbolagen väljer att se på saken ifall det skulle börja brinna när du har varit väl medveten om att elanläggningen kan orsaka brand. Är det då att betrakta som en "oförutsedd händelse" eller kan det vara så att aktsamhetskravet kan ifrågasättas?

Rent moraliskt bör du absolut informera eftersom din elanläggning i teorin sätter övriga medlemmars hälsa och egendom på spel. Personligen har jag inte så hög moral så jag hade nog nöjt mig med att ta dit en elektriker lite snabbt som hade fått rätta till bristerna. :rolleyes:

Det har kommit bra svar i tråden.

men jag reagerar på formuleringen att det finns jordat uttag i badrummet, samtidigt som jag tolkar in (men kan ha fel) att lägenheten saknar jordfelsbrytare?

Det får inte finnas uttag överhuvudtaget i badrummet om du inte har jordfelsbrytare. Det enda undantaget är gamla s.k rakapparatsuttag, de har inbyggd skyddstransformator. Och uttag i badrum utan jordfelsbrytare är en reel direkt livsfarlig installation.

Jag tackar för alla svar.
Enklast blir nog att låta få det åtgärdat så att jag kan sova tryggt.
Det är inte ens förre ägaren som gjort det utan det går längre bak i tiden.

Hempularen: Jag har inga uttag i badrummet förutom ett 110V-uttag som ju redan är skyddat. Jfb har jag inte på hela anläggningen, bara på ett värmegolv i hallen. Jag känner till att det är krav på jfb för eluttag och värme i badrum.

Jag reagerade för det är ett ganska vanligt fel, man köper en ny spegel med belysning och uttag, och ersätter en gammal spegel som kanske bara hade belysning, och vips har man skapat en livsfarlig installation.

Melpho skrev:
3. Ovanför diskbänken i köket sitter ett jordat uttag. Den matas med en EKK som efter en dm är skalad så att endast ledarna går genom ett borrat hål i en list för att sedan försvinna i ett rör i väggen.
Om ytterisoleringen når ända in i röret så är det en okej installation enligt praxis (ref: en hel klase inlägg från elektriker & co här på forumet).

Det verkar också vara okej att trä på EKK-isoleringsskalet utan på FK som kommer ut ur väggen.

Resten du listat är dock helt galet.

Här kommer några bilder.
P1010040.JPG

Notera skadan på brun ledare.
P1010048.JPG

P1010044.JPG

Ja...det finns ju varianter till allt. Med sådana bilder kanske vissa kan börja förstå varför inte vem som helst ska pilla med el och att behörighet kräver en del. Somliga har ju tummen mitt i handen och skulle behöva vägledning för att byta glödlampa i princip medans andra lekmän har minst lika goda praktiska och teoretiska kunskaper som en utbildad om inte mer i vissa fall. Skillnaden är ju bevisligen på tok för stor för att kasta ut behörighet och/eller lätta på vad lekaman får göra.

OT... Det är väl ingen som någonsin påstått på detta forum att vem som helst borde få pyssla med elinstallationer?! Det är inte ens ett bevis på att reglerna ej borde mjukas upp eftersom den som gjort detta förmodligen varken har särskilt goda varken praktiska eller teoretiska kunskaper och därmed inte skulle godkännas i någon form av test eller prov...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.