18 167 läst · 6 svar
18k läst
6 svar
EXK vs EXQ vs EQQ
Har just lagt lite EXK, och den var ju väldigt trevlig med endast 8 mm diameter och god formbarhet.
Nu botaniserar jag lite i Ahlsellkatalogen och ser att EXQ och EQQ är likvärdiga vad gäller pris och diameter.
Vill gärna ha en 50 m rulle universalkabel liggandes hemma, det har alltid varit EKLK, men nu vill jag ha något modernare.
Vilken kabel skulle ni rekommendera för inne/ute? Ej mark eller ekonomibyggnader.
Nu botaniserar jag lite i Ahlsellkatalogen och ser att EXQ och EQQ är likvärdiga vad gäller pris och diameter.
Vill gärna ha en 50 m rulle universalkabel liggandes hemma, det har alltid varit EKLK, men nu vill jag ha något modernare.
Vilken kabel skulle ni rekommendera för inne/ute? Ej mark eller ekonomibyggnader.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kulo är ju knappast en allroundkabel
EXK kör jag mycket med. 100m 3G1,5 på rulle är trevligt. Och EXK 5G1,5 har ungefär samma diameter som en 3G1,5 EKLK
EXK kör jag mycket med. 100m 3G1,5 på rulle är trevligt. Och EXK 5G1,5 har ungefär samma diameter som en 3G1,5 EKLK
Nej. Dels för att man blir tvungen att köra ett avstånd på ungefär 16-17 cm istället för 23 cm. Blir en hel del extraklammer. Än så länge så är EKRK fortfarande kabeln man ska använda om man vill ha det riktigt snyggt.mycke_nu skrev:
EXK är en underbar kabel och skulle jag haft en allroundkabel hemma så skulle det nog varit en EXK.
EXQ har jag aldrig prövat, men den borde ju funka lika bra. EQQ är ju en halogenfri EKK och EQQ easy är en EQLQ easy, fast i EKK-utförande. Men den är inte särskilt bra om man jämför med EXK.
//Patrik
Redigerat:
Kan intyga att EXQ är mycket svårt att forma, den vill gärna böja tillbaka sig. Så kan absolut inte rekommendera denna om det skall klamras synligt då man måste hålla ett avstånd på ca 15cm, samt att iaf REKAs variant har massor med ful text på sig sen är den inte vit utan mer "nikotingul" i färgen. Men ypperlig att dra i rör osv. Har aldrig provat EXK men den sägs vara mycket mera formbar.