Är på G att trycka upp några 50W/230V spottar i befintligt innertak. Det blir inga pottor (behövs ej), och det går inte lägga VP-slang då det ligger golv ovanpå.

Frågan är nu om jag behöver värmebeständig kabel när det inte finns några pottor.. det skulle kännas bättre att slänga in EKLK i innertaket än RKX - om det senare ens är tillåtet?!

Det finns ju inga som helst möjligheter att kabeltemperaturen skulle gå över 70 C, eller hur?

Vi brukar använda 2x1,5 PLS90 eller liknande. Dels tål den lite mer, dels är den lättare att få in i spottarna.

Ska du koppla EKLK i ett gäng spottar så kommer du slita ditt hår i förtvivlan.

Finns ju nån 2X1,5 som tål 125C också

Hmm, ja EKLK är ju lite styv..

Får man lägga RKX eller PLS löst i ett innertak?

Bra fråga, det är lite tvetydigt för PLS: Ej för fastinstallation, men får förläggas i rör.
RKX 90 anger ingenting sådant - den är avsedd som anslutningskabel till "lätta bärbara apparater".

Utan risk för genomspikning och dragavlastad i bägge ändar är du nog säker

Låter som om man får stryka både PLS och RKX.

Man kan ju tänka sig EKK för att få en mindre styv kabel, men jag gillar EKLK bättre med tanke på eventuella möss.

Jag skulle dra PLS eller liknande 2x1,5 i vprör.

EXK ska ju tåla 90C också

Rrrrr skrev:
Jag skulle dra PLS eller liknande 2x1,5 i vprör.
Jo, det hade varit idealiskt, men jag får inte vare sig rör eller slang. Dom tänkte inte på mina behov när dom byggde kåken 1909. :(

Rikard Ågren skrev:
EXK ska ju tåla 90C också
Det skulle ju vara en trevlig lösning, kanske får spendera en femhundring (till) hos Ahlsell..

Nu måste jag lyfta den tråden lite..

Ovan kom vi fram till EXK, men skulle det inte funka med EKK (vilket jag har hemma)?

Spottarna sitter ju monterade utan pottor så kabeln kan väl inte rimligen utsättas för temperaturer över 70 grader?

Vad säger de erfarne?

Blev lös EKK förstärkt med flexslang för mössens skull.

Pilligt jobb, den bortersta spotten sitter 3.6 m från kameran.

• IMG_0980s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snällt av dig att ge mössen lite ljus - det ser ju riktigt mysigt ut d^_^b

Vore intressant med en temperaturmätning i undertaket, speciellt om det är kalljusreflektorer i spottarna.

Jag hoppas dom skall trivas, fast inte för mycket!

Jag tryckte upp ett termoelement ca 1 dm i taket vid den innersta spotten och där var 30 grader efter två timmar med 4x50W.

Vet dock inte vad det är för typ av halogenlampor, det står OSRAM OEM 65828 FL på kartongerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.