1 460 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Rördragning för ljud och bild
Hej,
Jag ska börja regla upp en innervägg och fixa i blivande tv rummet.
Jag vill såklart dölja så mycket av kablarna som möjligt.
Jag har tänkt så här, och vill gärna ha synpunkter.
Ett rör (slinga) för el
ett rör för cat 6 kabeln
Det borde inte vara några konstigheter.
Men för övrigt svagström (högtalar kablar, HDMI, sub kabel m.m) tänkte jag dra detta i ett grovt rör (50 mm) i en slinga runt i rummet, med hål (eller doser om det finns det) på lämpliga ställen.
tänkte att det va smidigt då det går att dra i vad man behöver i framtiden. Eller borde jag satsa på ett rör per kabel?
Tack för synpunkter!
Jag ska börja regla upp en innervägg och fixa i blivande tv rummet.
Jag vill såklart dölja så mycket av kablarna som möjligt.
Jag har tänkt så här, och vill gärna ha synpunkter.
Ett rör (slinga) för el
ett rör för cat 6 kabeln
Det borde inte vara några konstigheter.
Men för övrigt svagström (högtalar kablar, HDMI, sub kabel m.m) tänkte jag dra detta i ett grovt rör (50 mm) i en slinga runt i rummet, med hål (eller doser om det finns det) på lämpliga ställen.
tänkte att det va smidigt då det går att dra i vad man behöver i framtiden. Eller borde jag satsa på ett rör per kabel?
Tack för synpunkter!
Risken att det grötar ihop sig när du drar i kablarna, eller senare när du vill dra ytterligare kabel, eller ta bort en kabel är ganska stor enligt min bedömning. Dessutom blir väl böjradien ganska knepig att få till med ett så grovt rör.
20 mm eller möjligen 16 mm flexslang av GOD kvalitet är mitt tips.
20 mm eller möjligen 16 mm flexslang av GOD kvalitet är mitt tips.
Finns väl också en viss risk för störningar mellan de olika kablarna, men den risken finns ju alltid även om de ligger lösa på golvet i en bunt.
Som Raskus skriver finns risken för trassel. Jag vet vilket elände det var att få ner en koaxialkabel i ett markrör för tele. Det röret var ändå rakt med bara en böj i varje ände.
Som Raskus skriver finns risken för trassel. Jag vet vilket elände det var att få ner en koaxialkabel i ett markrör för tele. Det röret var ändå rakt med bara en böj i varje ände.
Du får inte in en HDMi-kabel genom ett 16 eller 20 mm rör. Du kan ju lägga ett 20 rör i 50 röret för att underlätta om du vill dra extra högtalarkablar i framtiden.
Som parantes så kan det nämnas att det finns HDMi förlängare som går över nätverkskabel.
Som parantes så kan det nämnas att det finns HDMi förlängare som går över nätverkskabel.
http://www.jenving.se/?p=hdmi_metNoseone skrev:
Jag har ett drygt 10 m långt 50mm kabelskyddsrör mellan klädkammare och tv. I det har jag dragit 2 hdmi, 1optisk, 1nätverkskabel och 3signalkablar för fronthögtalarna. Nu är det rätt fullt i röret, men det skulle nog gå att få i nåt mer om man absolut vill. Det man får göra i så fall är att dra ut allt tillsammans med ett dragsnöre, för att sedan börja om och dra in alla kablar samtidigt igen.
Klicka här för att svara