9 202 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Surrande och tjutande hemelektronik
Jag håller med de som säger att 225V i sig inte borde vara nåt problem, men om man tappat några volt på grund av något som misshandlar sinusformen så är det värre.Bo.Siltberg skrev:
Det där skulle man kunna fixa rätt enkelt men inte så exakt genom att använda en "väggvårta" som ger växelspänning ut (alltså valfri transformator som ger ofarlig lågspänning ut) till en enkel spänningsdelare (två motstånd) och in på line in på datorns ljudkort (helst skyddad av två dioder paralellkopplade och vända åt varsitt håll).Bo.Siltberg skrev:
Transformatorn är knappast särskilt bra med avseende på frekvensgång o.s.v., men en sånhär mätning borde åtminstone ge en hint om ifall spänningen ser ful/snygg ut...
(man kan ju testa kopplingen genom att mata den med en traditionell fasvinkelstyrd triac-dimmer (typ IKEA'as "dimmern dimma" eller så, för den som inte vill mickla med en dimmer för fast installation) och då se hur bra/dåligt den 'återger' en ful vågform. P.S. lasta dimmern med en hyggligt stark glödlampa också, så att man är hyggligt säker på hur vågformen verkligen ser ut före trafon så att man inte får massor av fel p.g.a. trafons back-emk).
CRT-TV som inte är 100Hz-modeller eller liknande är ju för övrigt konstruerade så att de "ska" tjuta med 15625V, för att de som betalar/bestämmer inte själva hör tjutet lika bra som ungdomar och husdjur q(;^Bo.Siltberg skrev:
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
Återupplivar den här tråden. Hade fel förra gången när jag påstod att elnätet var i övrigt stabilt.GK100 skrev:
Varenda lampa på första våning blinkar till lite diskret när värmepumpen går igång (var 20:e minut är den nog ställd till). Spänningsfall antar jag.
Har ej kollat upp något med oscilloskop än. Tyvärr. Men jag undrar ändå mer generellt om det är ett problem att spänningen fluktuerar på det viset ... jag menar för livslängd på elektronik etc.
Jag skulle säga att 225V och lite svajig el är något man får leva med. Att driva det mot nätägaren är nog hyffsat jobbigt 
Själv hade jag 223V i min gamla lägenhet i Solna. Blinkade ordentligt när man startade dammsugaren etc... Detta trots ordentligt kabel in i huset samt nya stigare.
Prova att stänga av allt i huset förutom nån säkring som du vet bara matar nån vanlig glödlampa och din elektronik. Är felet kvar då lär det komma utifrån nätet eller så är elektroniken dålig. Är felet inte kvar ligger störningen i huset och det är bara att slå av och på prylar tills du hittar den skyldige.
Själv hade jag 223V i min gamla lägenhet i Solna. Blinkade ordentligt när man startade dammsugaren etc... Detta trots ordentligt kabel in i huset samt nya stigare.
Prova att stänga av allt i huset förutom nån säkring som du vet bara matar nån vanlig glödlampa och din elektronik. Är felet kvar då lär det komma utifrån nätet eller så är elektroniken dålig. Är felet inte kvar ligger störningen i huset och det är bara att slå av och på prylar tills du hittar den skyldige.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
(Långsamt) varierande spänning eller konstant underspänning på 225 V tror jag bestämt inte påverkar elektroniken.
Att lampor blinkar till lite när värmepumpen går igång vill jag också påstå är helt normalt, även i tätort.
Men om de även blinkar när grannens värmepump startar så kan det indikera på ett fel (så FSS testmetod är en god ide). Nätet bör vara starkt i en tätort så påverkan från grannarna kan t.ex indikera på dålig kontakt i en fas eller nolla någonstans längre bort.
Elektronik kan må illa av högfrekventa störningar, se #13, t.ex från glappkontakt eller apparater som genererar störningar.
Med ett litet bidrag kan jag komma och mäta elkvaliten hos dig


Fluke 435, 58,000 :- + moms.
Att lampor blinkar till lite när värmepumpen går igång vill jag också påstå är helt normalt, även i tätort.
Men om de även blinkar när grannens värmepump startar så kan det indikera på ett fel (så FSS testmetod är en god ide). Nätet bör vara starkt i en tätort så påverkan från grannarna kan t.ex indikera på dålig kontakt i en fas eller nolla någonstans längre bort.
Elektronik kan må illa av högfrekventa störningar, se #13, t.ex från glappkontakt eller apparater som genererar störningar.
Med ett litet bidrag kan jag komma och mäta elkvaliten hos dig

Fluke 435, 58,000 :- + moms.
När man får tjutande elektronik så beror det på komponenterna i prylarna, sök på "coil whining" så kommer ni få många träffar.
Kör du med ojordat uttag och/eller råkar ha en viss kombination av komponenter i kombination med ett visst aggregat, så kan man få problem med coil-whine.
Coil-whine är ju bara att spolar kommer i självsvängning för att de hamnar i en viss frekvens.
Kör du med ojordat uttag och/eller råkar ha en viss kombination av komponenter i kombination med ett visst aggregat, så kan man få problem med coil-whine.
Coil-whine är ju bara att spolar kommer i självsvängning för att de hamnar i en viss frekvens.
Redigerat:
Om det inte är del på elmatningen eller dina prylar:
kolla att inte någon av dina grannar är radioamatör med en massa konstiga antenner på sitt hus.. Kör dessa med hög uteffekt kan det hända en hel del (Jag har upplevt detta....)
kolla att inte någon av dina grannar är radioamatör med en massa konstiga antenner på sitt hus.. Kör dessa med hög uteffekt kan det hända en hel del (Jag har upplevt detta....)
OBS att det oftast är fel på prylarna som blir störda och inte fel på radioamatörens prylar. Om man pratar snällt med radioamatören så får man nog oftast hjälp med avstörning, det är iaf vad de radioamatörer jag känner brukar påstå 
För övrigt så är väl tjutande elektronik ett problem i allmänhet eftersom folk har olika bra hörsel så medan vissa hör ett klart störande tjut så märker andra inget alls.
Det märkligaste är väl att folk stod ut med 15kHz-tjutet från tjock-tv under nästan alla år (förutom på slutet med 100Hz-TV å sånt). Det visar väl att folk hör klart olika...
För övrigt så är väl tjutande elektronik ett problem i allmänhet eftersom folk har olika bra hörsel så medan vissa hör ett klart störande tjut så märker andra inget alls.
Det märkligaste är väl att folk stod ut med 15kHz-tjutet från tjock-tv under nästan alla år (förutom på slutet med 100Hz-TV å sånt). Det visar väl att folk hör klart olika...
jo 15(eller var det inte närmare 16kHz) pipet fick man ju lära sig att leva med....svårt ibland att avgöra om ljudet kom utifrån eller genererats i ens eget huvud......
Och visst stänger R-amatörerna av sina massiva slutsteg om ngn klagar..(Det gjorde min granne iallafall...det är de skyldiga att göra) fel och fel, men man ska inte behöva ha flera kW RF i sin bostad även om det finns modern elektronik som tål det (Även om jag inte tror att det är mkt som gör det..en CE stämpel är lätt att sätta på prylarna, men få tål nog verkligen det de "skall"....)
Och visst stänger R-amatörerna av sina massiva slutsteg om ngn klagar..(Det gjorde min granne iallafall...det är de skyldiga att göra) fel och fel, men man ska inte behöva ha flera kW RF i sin bostad även om det finns modern elektronik som tål det (Även om jag inte tror att det är mkt som gör det..en CE stämpel är lätt att sätta på prylarna, men få tål nog verkligen det de "skall"....)
15625kHz enligt spec, med en del 50Hz-modulerat gung ifall man tittade på inspelade videoband.
Jag tänkte annars mer på att radioamatörer kan hjälpa till att bättra på bristfällig RF-tålighet på många prylar.
(1kW är väl för övrigt gränsen för de flesta amatörradiogrejer, fast det är ju tillräckligt för att ställa till oreda i många konsumentprylar)
Jag tänkte annars mer på att radioamatörer kan hjälpa till att bättra på bristfällig RF-tålighet på många prylar.
(1kW är väl för övrigt gränsen för de flesta amatörradiogrejer, fast det är ju tillräckligt för att ställa till oreda i många konsumentprylar)
Prova att koppla in utrustningen på en annan fas och kolla om problemen försvinner. Tycker nog att kombinationen låg spänning och surr tyder på någon form av yttre fel.
Vi hade flimmer på en fas vid ett tillfälle och det visade sig komma från en dålig frånskiljare i högspänningsnätet någon mil bort.
Misstänkar man störningar från radiosändare ringer man lämpligen PTS och anmäler saken. Dom har fö lite tips på sin hemsida.
Vi hade flimmer på en fas vid ett tillfälle och det visade sig komma från en dålig frånskiljare i högspänningsnätet någon mil bort.
Misstänkar man störningar från radiosändare ringer man lämpligen PTS och anmäler saken. Dom har fö lite tips på sin hemsida.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
