8 697 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Kontakt mellan fas och nolla utan kortis?
Har utebelysning med skymningscensor som lade av i våras. I helgen kollade jag upp det och hittade att fasen var klämd mot höljet på en lampa. Men det konstiga var att min mätare visade att det fanns kontakt mellan fas och nolla kopplingsdosan som matar sensorn som matar belysningen. Men jag slog på allt igen efter åtgärd och det fungerar.
Hur hänger det ihop? Har jag ett litet "läckage" någonstans?
Skickat från min mobil
Hur hänger det ihop? Har jag ett litet "läckage" någonstans?
Skickat från min mobil
Jadå proppen var urskruvad. Men vad har skyddsjorden med saken att göra? Det var mellan fas och nolla jag hade kontakt.
Ska sägas att det var med en multimeter och den inställningen där man får en ljudsignal vid ledning.
Skickat från min mobil
Ska sägas att det var med en multimeter och den inställningen där man får en ljudsignal vid ledning.
Skickat från min mobil
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ingenting, jag läser som en kratta helt enkelt.cederbusch skrev:
Då gissar jag att den last som var inkopplad, t.ex. lampan och/eller skymningsreläet var tillräckligt för att multimetern skulle ge signal.cederbusch skrev:
Ledningstestfunktionen på de flesta multimetrar piper även om det inte är speciellt bra kontakt. Förmodligen var det elektroniken i skymningsreläet som gav utslag.
Så tänkte jag med och pillade bort inkommande fas i relät och mätte mellan den friliggande fasen och nollan med samma resultat.
Skickat från min mobil
Skickat från min mobil
"pipet" i multimetrar brukar väl pipa vid t.ex. under 100 ohm. 100 ohm motsvarar drygt 500W vid 230V. Om det är t.ex. en halogenlampa så är den alltså på knappt 100 ohm. Vanliga glödlampor har dessutom klart lägre resistans när de är kalla än när de lyser, så det är mycket möjligt att "pipet" reagerar även på vanliga glödlampor. Likaså kan elektronik i armaturer nog också lura "pipet".
Pipet är inte "för dummies", det är för att kolla om man har kontakt mellan två ledare där det inte finns nåt inkopplat som kan lura "pipet", inget annat.
Pipet är inte "för dummies", det är för att kolla om man har kontakt mellan två ledare där det inte finns nåt inkopplat som kan lura "pipet", inget annat.
Så är det ju såklart. Hela källaren går idag på samma grupp. Glödlampor, frysbox, avfuktare. Nu förstår jag hur det hänger ihop. Tack allesammans.
Skickat från min mobil
Skickat från min mobil
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden