Hej!
I tvättstugan, vid källarentrén, har vi en dosa där brun, vit och svart kabel finns. Vit och svart är ihopsatta (bild 1). Brun kabel har spänning när jag testar med spänningsdetektor. I gillestugan (rummet bredvid tvättstugan) har vi en annan dosa där svart och vit är ihopsatta med en lapp som säger "Till dosa källarentré" (bild 2). Huset är från 1950 men elen är omgjord för 3-4 år sedan. Är dock lite osäker på om just detta har gjorts om. Min tanke var att sätta ett eluttag i den första dosan. Är det någon som vågar sig på en gissning på hur detta är kopplat? Misstänker att det inte är jord framdragen eller?
I tvättstugan, vid källarentrén, har vi en dosa där brun, vit och svart kabel finns. Vit och svart är ihopsatta (bild 1). Brun kabel har spänning när jag testar med spänningsdetektor. I gillestugan (rummet bredvid tvättstugan) har vi en annan dosa där svart och vit är ihopsatta med en lapp som säger "Till dosa källarentré" (bild 2). Huset är från 1950 men elen är omgjord för 3-4 år sedan. Är dock lite osäker på om just detta har gjorts om. Min tanke var att sätta ett eluttag i den första dosan. Är det någon som vågar sig på en gissning på hur detta är kopplat? Misstänker att det inte är jord framdragen eller?
Du har varken jord eller nolla i första dosan, det är troligen draget för belysning (brun fas, och de andra två tändtrådar). Det går ju att dra om så att du får över nolla och jord mellan dosorna istället (fasen finns ju redan) och då måste man byta den svarta och vita mot en gul/grön och en blå men det är inget man får göra själv.
Den på bild1 sitter i "strömbrytarhöjd", den andra uppe vid taket. Däremot tror jag att väggen mellan gillestuga och tvättstuga inte är original så det kan hända att strömbrytaren som i nuläget sitter under dosen på bild2 (och som går till lampan i gillestugan) är en del av eventuell trappkoppling. I tvättstugan har det dragits ny el till lampa då ingången till tvättstugan flyttats av tidigare ägaren.yxis skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det går inte att säkert sluta sig till vad dessa ledare har för funktion utan att följa upp dem och se vart de tar vägen och hur de är kopplade.
Det är ju bara att rycka lite i trådarna i apparatdosan och se om det rör sig i den andra dosan.
Klicka här för att svara