Jag har skrivit kontrakt på ett hus med elsystem från 1936, ja hela huset är från då, stil Funkis.

Att elsystemet var gammalt och att skulle bytas ut vid en totalrenovering är ju tanken. Senaste månaderna har dock tankarna gått mer o mer åt att jag ska vänta 1 år eller 2 med den genomgripande renoveringen.

Min fråga är då; Vågar man överhuvudtaget bo i detta hus?

Jag har väl inte tidigare tänkt att det skulle va så farligt då det ju stått pall i alla år innan. Dock har huset dock alltid nyttjats mest sommartid, ett sommarnöje av det större slaget skulle man kunna säga.

Ledningarna är infällda, strömbrytare och uttag i brun bakkelit typ.. hur det ser ut där innanför har jag ingen aninig om... någon idë?

Elcentralen är svarta gjutjärnsskåp i källaren som säkert skulle intressera något museum:D Ingeånde elkabel i tyg.....

Står nätägaren för ny kabel ända fram till Elcentralen i källaren? Kanske läge o byta nu?

Samtidigt som elsystemet funkat fram till nu på somrarna med lite lampor och tv, så har jag nu börjat fundera mer och mer på om det här gamla systemet pallar/reagerar på en mer moderna användning fram till min renovering... Dvs datorer, flatscreen-tv, dammsugare och mer modern elektronik... men även hur de enskilda uttagen skulle reagera på t ex ett extraelement som ju kan vara på uppemot 2000w. Givetvis tänker jag installera jordfelsbrytare..

Tips och idéer? Vågar jag flytta in till det befintliga elsystemet?

Göran.W
El kablarna är med all säkerhet tjärpapp kablar och dom har passerat bäst före datum för längesen.
Ett omedelbart byte är nog att rekomendera.
Vill man vänta får man nog ta dit en elektriker som kollar status på kablarna och tar bort dom dåliga.
Alla kablarna behöver inte vara dåliga men räkna med att minst hälften är farliga.

Det är väl så med de gamla att de kan vara ganska OK så länge man inte rör dem. Isoleringen har torkat ihop till ett pulver som precis håller sig på plats. Så fort man rör på trådarna, eller börjar hamra på väggarna med hammare osv, så rasar pulvret ihop och man har nakna koppartrådar.

Kablarna ser typiskt ut så i och nära alla dosor där de haft god tillgång till syre som påskyndar åldrandet. Längre in i rören är de ofta helt OK (men det kan man ju aldrig veta).

Göran.W
I lägenheten jag bode i tidigare var vissa kablar helt ok i doserna i andra föll isoleringen i bitar bara man rörde vid dom.
Inne i väggarna var dom överlag ok.
En elektriker bör titta på det och är dom dåliga vilket är mest troligt kan man dra nya kablar i en del uttag och fimpa resten så länge.
Blir lite bökigt med få uttag men som nöd lösning i 1-2 år är det en billig liv försäkring.

Med andra ord bör du göra en besiktning av elsystemet. Och då bör du vara beredd på att denna besiktning kan råka bli "förstörande", dvs installationen behöver göras om innan inflyttning.

Gjutjärnskåpen i källaren är troligen dock sådant skick att de kan användas (om de tillåter att JFB eftermonteras). Det handlar troligen främst om ledningssystemet och dess apparater.

Jag skulle nog skippat besiktningen och istället begärt in anbud på att byta ut alla ledningar i väggarna. Om allt är draget i rör och det inte är nåt knas i form av stopp nånstans eller liknande så behöver det inte bli så ohemult dyrt och dessutom så är de gamla rören och dosorna troligtvis tillräckligt bra för att fortsätta användas.

Även om du totalrenoverar så är det väl dessutom rätt troligt att du vill ha el dragen på de flesta ställen den gamla elen är dragen, åtminstone i bo-delen av huset.

De gamla gjutjärnsskåpen går antagligen bra att återanvända. Om du byter delar i taget så lär du i princip vara tvungen att behålla dem för allt som inte redan är bytt. Å andra sidan, om det mesta byts i ett svep så kanske det är lika mycket/lite jobb att också byta central som att montera en mindre burk just för jordfelsbrytare?

Om du tänker renovera genom t.ex. omtapetsering å sånt, men inte vill riva väggar och dra in massor av nya rör, så kan det kanske vara en bra idé att be elektrikern att dela upp de befintliga antagligen rätt få grupperna så att de blir trefasgrupper från centralen till de dosor där elen förgrenas. Det är visserligen en nödlösning, men godkänd/laglig och rätt smidig för att inte behöva dra ännu fler rör.

Om det till exempel går två rör till köket, ett till spisen och ett till allt annat, så kan man i röret för "allt annat" dra in trefas och köra t.ex. köksfläkt, mikro, bänkbelysning, bänkuttag med kaffebryggare å sånt på en fas, diskmaskin på en annan fas och kyl/frys på en tredje fas, men ändå klara allt (förutom spisen) på ett enda rör.

Mina föräldrar äger ett äldre hus, byggt 1942. I somras renoverade jag ett badrum åt dem och var då tvungen att röra elinstallationerna. Kulo-dosorna i porslin sprack så fort man rörde dem och kablarna disintegrerades vid minsta böjning, tjärpappen var torr som fnöske och jag ställde ultimatum till farsan: byt ut elen eller så sätter jag er på hemmet ;) Skämt åsido så är har kablar med tjärpappisolering med råge passera sitt bäst före-datum och bör bytas ut snarast möjligt!

Tack för Era svar, jag inser att jag måste byta elsystemet tidigare än vad jag tänkt....

Men min fråga återstår, fram till dagen då jag skall byta all el, har ni några råd? Handle with care så att säga...

Påverkar det ledningarna om jag kör med apparater, typ extraelement och andra med höga watt-tal i uttagen som inte använts på många år eller bara försett någon lampa med ström?

Klassisk brandorsak i gamla hus är ju brand i elsystem. Jag tänker fortast möjligt åtminstone installera jordfelsbrytare, finns det fler tips på hur jag ska förhålla mig till mitt ålderstigna elsystem??

Har kollat på byggnadsvårdsbloggar etc... skall man renovera med tidstypiska detaljer typ uttag o liknande i bakkelit så blir det hutlöst dyrt, typ 390-490 kr per enhet...... Kan man återanvända gamla uttag och strömbrytare eller bör de åka på tippen när man byter systemet?

Jag har bytt alla kuloledningar i ett gammalt hus och behållit alla kontakter uttag och dosor. Installationen var från 1930-talet och det enda som var gjort på alla år var byte av några strömbrytare ock komplettering av ett vägguttag.
När man skruvade av locken på kontakter, uttag och dosor såg de bra ut, men när man petade på ledningarna rasade isoleringen. En bit in i ledningen var isoleringen OK.

Mitt råd är att inte peta i onödan innan man byter allt. I en orörd kontakt ligger ledningarna från början en bit ifrån varandra och dom dras inte till varandra om isoleringen skulle vara dålig eller obefintlig. Överbelastning är nog den största risken, men med 6A säkring löser det sig nog av sig självt.

Om man skall behålla kontakter mm eller byta ut råder det delade meningar om, men gamla kontakter är snyggare i ett gammalt hus. Om du skall byta ut så plocka ner dom gamla försiktigt. Sök på Tradera (Bakelit, Vägguttag, Kontakter, Pello od.) så ser du hur mycket dom är värda.

PS. Jordfelsbrytaren löser bara ut om du har fel i ett jordat uttag, och i mitt hus var endast uttaget vid vedspisen jordat. DS.

Nej, en jordfelsbrytare löser ut om strömmen tar en annan väg än den tänkta. Om strömmen tar vägen genom en kropp mot jordpotential, kommed jfb:n att lösa ut. Den fungerar alltså bra med ojordade system. Däremot löser den inte ut om strömmen tar en felaktig väg från fas till nollan. En jfb innebär alltså inte ett totalt skydd mot skador.

Skickat med Ett knepigt tangentbord

valter53 skrev:
PS. Jordfelsbrytaren löser bara ut om du har fel i ett jordat uttag, och i mitt hus var endast uttaget vid vedspisen jordat. DS.
Vanlig missuppfattning, antagligen på grund av namnet. En jordfelsbrytare skyddar alla apparater, oavsett om de är jordade eller ej. Ett bättre namn vore kanske felströmsbrytare.

Så överbelastning med strömkrävande apparater utgör alltså en ökad risk för de ålderstigna elsystemet jämfört med om man bara har lampor o dyl inkopplade? om jag förstår Valter rätt..

Överbelastning är en potentiall risk, ja.
Speciellt som anläggningen förmodligen inte är särskilt fräsch.

Som någon skrev ovan, sätt sex ampere säkringar på så många grupper som möjligt, så minskar du den risken.

Angående besiktning av ett så gammalt elsystem, jag hade sagt RÖR INTE. Isoleringen på alla sladdar du petar på kommer att gå sönder och behöva bytas. När du petar i ett vägguttag förstörs isoleringen runt sladdarna, vilket gör att du måste byta de sladdarna. I andra ändan ligger sedan en dosa, när du byter sladdarna där rör du vid andra sladdar, som alltså måste bytas. I andra ändan av dem..
Snart har du fått byta hela systemet :(

Sätt in sex ampere säkringar och jordfelsbrytare, planera sedan elrenovering så fort som möjligt.

Klart du skall behålla de gamla strömbrytarna. Vägguttagen är däremot svårare, eftersom jag antar att de inte är jordade (fanns det överhuvudtaget jordade uttag då?). Om du byter alla sladdar, så bör det inte vara tillåtet att sätta upp gamla, ojordade, uttag. Oavsett om det är tillåtet, så är det åtminstonde knappast lämpligt. Dessutom vill du förmodligen ha fler uttag än vad de satte in -36 och att hitta likadana är nog svårt. Tyvärr tror jag det blir nya uttag :(

/ Fredrik

Jag skulle nog också köra "högenergilampor" istället för lågenergilampor, lysrör o.s.v., fast jag har inget belägg för vad som är rätt/fel här. Min teori är att det blir mindre gnistbildning med vanliga glödlampor och halogenlampor än andra lampor. Lysrör med klassisk reaktor ger gnista vid släckning, och lampor med nån slags switchnätdel borde ge mer gnistor vid tändning.

Å andra sidan är kanske dessa gnistor bara bra och rensande för gamla mossiga strömbrytare?

Jag tycker (fortfarande) att det vore en bra idé att lyfta på locken på elprylarna, ta kort och slänga upp bilder här på forumet. En betydelsefull grej är väl hur skicket är på inkommande el o.s.v., om den är okej så kan du ju alltid se till att ha uttag i källaren som orkar med extra elelement. Det blir ju ytterst oseriöst att dra 15 meter 3g1,5 skarvsladd från källaren, men borde ändå vara säkrare än att belasta gamla mossiga installationer, om man absoliut behöver extra värme.

Jag säger bara en sak, installationsprylar, speciellt vägguttag, från 30-talet platsar bara på museum eller tippen! Tveka inte på att montera moderna prylar i stället, eftersom du ändå måste dra ny tråd. Och kom ihåg att om du sätter jordade uttag i ett rum skall även ev. lamputtag vara jordade, man får alltså inte blanda jordat och ojordat i ett utrymme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.