Jag har tre säkringar till värmen i huset. Elementen är 400V. Nu finns det även en luftvärmepump som skall värma huset, och jag funderar på att koppla in den också på en befintlig värmesäkring. Då skulle det bli 400V-laster och 230V-laster på samma säkring. Bör jag låta bli, eller är det ok att göra så? Bäst vore givetvis en separat säkring, men det är länge sedan huset växte ur sin elcentral.

Erik

Separat säkring är nog bäst.

Har du ingen enfasgrupp om minst 10A som också skulle klara att mata värmepumpen?

Det är till stor del latmasken som talar. Värmepumpen är för närvarande kopplad i närmaste vägguttag. Samma grupp förser halva husets vägguttag och lampor inklusive kök och kylskåp. Jag vill gärna ha den på en annan grupp än den. Det skulle vara så nära att dra en kabel till närmaste element.

Erik

Lite fult är det ju. Potentiellt farligt dessutom.

Har du nolla framme vid elementen? Ofta saknas det vid trefasinstallationer.

Nolla finns inte framdragen, men det går ju att åtgärda. Lite fult är jag med på, men varför är det potentiellt farligt? Det är just detta jag vill undvika.

Erik

Bakmatning via tvåfaslasterna är det stora problemet. T.ex. skruva ur säkringen, men elementen gör att fasen är kopplad mot de andra faserna, så värmepumpen ändå får spänning. Samma när säkringen löser. Eftersom elementen har en resistans blir det inte full matningsspänning, vilket värmepumpen kanske inte gillar.
Jordfelsbrytare förbättrar läget. Trepolig säkring som bryter alla faser samtidigt ger ytterligare förbättring.

Det finns en chans att det kommer (återinförs) ett krav på trepolig säkring i detta fall.

Samtidigt kan du bedöma risken för att en säkring på denna grupp, eller en huvudsäkring löser, och vad det kan ha för konsekvens för värmepumpen. För att minska risken kanske du kan fördela om elradiatorerna lite mellan faserna.

Sedan blir det alltså ett schukouttag? Man skulle vilja förhindra att något annat än värmepumpen pluggas i detta uttag. Det kanske är en bättre ide att installera värmepumpen fast via en brytare.

Problemet med bakmatning har man väl ändå om en huvudsäkring löser? Jordfelsbrytare är bra, men hur hjälper den i detta fallet? Strömmen kommer väl att gå en tillåten väg genom jordfelsbrytaren även om det av andra orsaker är "fel väg"? Det är porslinssäkringar, så det blir inte en trepolig.

Jag märker att alla är skeptiska, så det får nog bli på ett annat sätt, men jag är inte helt med på varför det skulle vara farligt.

Erik

Efter att några gånger i mitt yrkesliv fått rejäla "smällar" av backspänning där nått smarthuvud gjort exakt det du tänker göra vill jag å det skarpaste avråda. Det är högst osannolikt att den som en gång i framtiden ska göra nått ingrepp i elsystemet förstår vad du gjort och skruvar ur säkringen till pumpen och är säker på att det är spänningslöst. men helt plötsligt har "full"spänning på trådarna. Att sätta upp en liten central med plats för tex 2 eller 4 automater kostar inte många kronor, kapsling och automat på Jula för ca 80:- eller ännu bättre en personskyddsautomat och passande kapsling för ca 350:-

Elmont, den förklaringen köper jag. Jag gör på ett annat sätt.

Erik

Avemo skrev:
Problemet med bakmatning har man väl ändå om en huvudsäkring löser? Jordfelsbrytare är bra, men hur hjälper den i detta fallet?
Ja, men det är inte huvudsäkringen man bryter vid arbeten i elanläggningen, men problemet med konstiga spänningar får man även då (om man har två- eller trefaslaster igång), fast det innebär ju inte att det är bra.
Jordfelsbrytaren hjälper när någon är och petar i elen till värmepumpen och inte inser att uttaget även bakmatas från övriga faser.
Om jag minns rätt är kravet "minst" jordfelsbrytare och/eller trepolig säkring för att denna typ av inkoppling överhuvudtaget ska vara tillåten.

När det gäller personsäkerheten när en lekman ska byta det där uttaget så ser jag inte att en JFB skyddar nämnvärt så länge som det finns tre separata säkringar som kan skruvas ur (dvs en av dem...).

Uppmärkning, uppmärkning, uppmärkning.

//Patrik

När du skriver att det är lätt att få fram nolla till elementet så antar jag att det är infälld installation.

Då är det väl lika lätt att få fram en annan fas till just det vägguttaget och göra om din befintliga enfasgrupp till en tvåfasgrupp? När du ändå är i farten så gör den till en trefasgrupp och låt kylskåpet få den tredje fasen.

Det är inte "snyggt" att dela två/trefasgrupper på flera enfaslaster, men så länge uppdelningen sker nån annan stans än där "vem som helst" lagligt får mickla så är det okej. Gör alltså inte delningen vid ett vägguttag eller en strömbrytare.

Se också till att nollan och skyddsjorden vid strömbrytare och framförallt vägguttag bara hör ihop med just den fasen som går till strömbrytaren och vägguttaget. Det är alltså inte okej att i låta en fas gå till ett vägguttag och ha en/två faser som bara går förbi bakom uttaget och sen låta nollan gå in i vägguttaget och sen vidare till annat kopplat till den/de andra faserna.

Bo.Siltberg skrev:
Det finns en chans att det kommer (återinförs) ett krav på trepolig säkring i detta fall.
Äsch. Vad händer då med oss som redan har gamla trefasgrupper med en och två-fasigt inkopplade laster? Diazedcentral så trepolig säkring är svårt. (Jag har märkt det tydligt både på gruppförteckningen och fysiskt på centralen, vilket jag bedömer räcker som riskhantering).

Visst. Det är inte idealt, men det blir i mitt fall mycket meck om jag skulle "rätta till det". (Betong, långt och trångt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.