8 215 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Mystisk kopplingsdosa
du kan ha en knapp vid centralen och en stor ful orange lampa, den styr den i så fall. kan vara en ledtråd..
hempularen skrev:
OT.
Är inte det nästan samma argument som finns för golvvärme, med skillnaden att man värmer fötterna och upplever rummet som varmare än det är?
Vilket i praktiken leder till att folk vill ha varma golv året runt och därför har värmen på även sommartid.
Det skulle ha kunnat vara en termostatkabel den tunna, men den behöver iofs ingen jord som det verkar vara.. Om man ser till hålen på sidan så har det suttit ngt över dosan en gång i tiden. Kanske en styrning. Det mest troliga är väl det och att då kabeln blivit "dödad" när man plockat bort styrenheten. Sen har man kanske bara kopplat ihop trådarna så ingen skulle sticka ut.micce skrev:Vad kan denna dosa användas för? svart/vit/röd är normala färger för matning i huset. Det går en oisolerad tråd från skruven med jorden ner i det högra röret. Lådan sitter i sovrummet på en yttervägg (sutteräng). Dosan är i metall, och det högra röret verkar ha någon slags skärmning. De två vita kablarna sitter ihop, typ billig högtalarkabel.
Men mät så får du svaret om spänning finns där..
Nixpellefant skrev:
Inga volt där.b_hasse skrev:
En granne berättade att de planerade att ha en värmeslinga i grunden där när huset byggdes (70), men det blev inte så. Det låter ju konstigt att de inte gjutit in värmekabeln men ändå sätter kopplingsdosan, men så kan det väl gå.
Undrar dock vad som sitter där, den vita är samma ledning som ringledningen till dörrklockan.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
47.2 ohm i "ringledningen", det skulle ge ca 1kW med 220V matning. Rimligt för en värmekabel?
Men var sjutton kommer matningen ifrån? Såg inga "lösa" (oanvända) trådar när jag öppnade centralen förut, men det kan jag ha missat.
Men var sjutton kommer matningen ifrån? Såg inga "lösa" (oanvända) trådar när jag öppnade centralen förut, men det kan jag ha missat.
Har du provat att rycka i sladdarna (nu när du vet att det inte är någon spänning på dem) och försök lyssna vart de går i väggarna? Kan också prova öppna närliggande kopplingsdosor eller uttag och se om något rör sig när du rycker...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden