Tack för input, ja vi får väl se, vad framtiden har att ge, med framåtsträvande uppfinnare/forskare. Det är kanske inte säkert, att ström skall behöva vara i den form, vi är vana vid.......som lik och växelspänning

ullberg skrev:
Fast han lyckades väl över kortare avstånd? Hans plan var ju lite längre avstånd (var det till och med över atlanten?) och det blev aldrig så lyckat.

Själv är jag inte helt sugen på att bo i ett hus som har trådlös kraftöverföring även om det skulle finnas, jag tycker ofta de som är oroliga för strålningen från en mobiltelefon är lite överdrivna (fast vi får väl se hur fräsch jag är om 50 år, kanske får äta upp det här), men med trådlös el i huset skulle nog även jag bli lite orolig...

Däremot finns det ju redan idag för riktigt korta avstånd, till iphone finns ju induktionsladdare, har inte provat men gissar att det max får vara några papper mellan mottagaren och laddstationen dock...

/U
Induktionsladdare har även använts i elektriska tandborstar i många år.

Trådlös kraftöverföring används för övrigt överallt där det finns en transformator :)

Patrik_Hed skrev:
Jag har ett jobb där det sitter en ELJO Exxact Primo Vit i en apparatdosa som styr en lysrörsarmatur i en tvättstuga. Nu vill kunden ha en till brytare för att kunna tända/släcka på två ställen. Då har jag tänkt byta ut den bef. brytaren mot en trådlös dito och sätta upp en till trådlös på det andra stället. Då slipper jag byta trådar, klamra kulo osv.
Prismässigt så blir det ungefär samma sak plus att kunden slipper en synlig kabel.
Dyrare matriel, men å andra sidan färre arbetstimmar.
Ursäkta men är det inte bättre att montera en NEXA LWMR-230 bakom den befintliga brytaren och en matchande sändare på "nya" stället?
http://www.nexa.se/LWMR-230-Inbyggnadsmottagare-2.htm

Eller är menar du nån slags "mottagarbrytare kombinerad" när du skriver "trådlös dito"?

(Jag skulle inte vilja ha ett system där det inte finns minst en manövreringsmöjlighet som klarar sig utan batterier)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.