14 873 läst ·
24 svar
15k läst
24 svar
230v spis bryggad enfas till 3fas obryggad
Det är det som är så dumt, att bilden bara visar en bryggad koppling med en fas. Men allt tyder ju på att man kan ta bort bryggorna och få 3 x 230 V. Men är det något inne i spisen som skulle kunna pajja av det? Säkringen är på 20A men det finns någon överbelastningsfunktion som gör att man inte kan köra allt samtidigt. Om man kör varmluftsfläkten i ugnen går endast den lilla zonen på en tvåzonsplatta att använda. Utan fläkt är det bara att brassa på allt. 8891 W totalt enligt skylten. Säkringen har aldrig gått för mig, däremot huvudsäkringen om man råkar sätta på en disk eller tvätt samtidigt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej
skulle ju koppla spis i dag men fick tyvärr sätta in ventilation i garaget istället, Men jag titta mig lite för när jag fick nån stund över i några gamla böcker från skolan då jag faktiskt gick el men inte installation, där under trefasavsnittet står det klart och tydligt att om man kör tre faser mot skyddsjord endast så blir det 400 pga av fasvridningen men lägger man till en noll-ledare som får man ut 230v i faserna.....
Känner mig lite säkrare nu så får vi se om jag hinner med imorgon istället.
Tänk om biltillverkarna sa som Electrolux-Husqvarna skrev till mig...köp våran bil men har du frågor om hur den fungerar så ring en behörig bilmekaniker.
skulle ju koppla spis i dag men fick tyvärr sätta in ventilation i garaget istället, Men jag titta mig lite för när jag fick nån stund över i några gamla böcker från skolan då jag faktiskt gick el men inte installation, där under trefasavsnittet står det klart och tydligt att om man kör tre faser mot skyddsjord endast så blir det 400 pga av fasvridningen men lägger man till en noll-ledare som får man ut 230v i faserna.....
Känner mig lite säkrare nu så får vi se om jag hinner med imorgon istället.
Tänk om biltillverkarna sa som Electrolux-Husqvarna skrev till mig...köp våran bil men har du frågor om hur den fungerar så ring en behörig bilmekaniker.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
På dom igen och kräv ett riktigt svar. Märkningen är ju helt knasig.
Man kan möjligen tänka sig en fatal konstruktionsmiss som gör att spisen inte kan ta tre olika faser av någon anledning, men att dom ändå satt den på marknaden som enfasig. Dock svårt att tro att electrolux/husqvarna har sjunkit så lågt. Du kan ju ohmmäta mellan fasledarna på plinten efter att bygeln tagit bort ifall de ligger ihop internt i spisen.
Överbelastningsfunktionen skulle kunna vara automatisk genom att spisen känner av om det är en fas eller flera.
230 V har du både mellan fas - nolla och mellan fas - skyddsjord. 400 V har du mellan faserna.
Man kan möjligen tänka sig en fatal konstruktionsmiss som gör att spisen inte kan ta tre olika faser av någon anledning, men att dom ändå satt den på marknaden som enfasig. Dock svårt att tro att electrolux/husqvarna har sjunkit så lågt. Du kan ju ohmmäta mellan fasledarna på plinten efter att bygeln tagit bort ifall de ligger ihop internt i spisen.
Överbelastningsfunktionen skulle kunna vara automatisk genom att spisen känner av om det är en fas eller flera.
230 V har du både mellan fas - nolla och mellan fas - skyddsjord. 400 V har du mellan faserna.
Nu så, mätt i spisen, ingen kontakt mellan faserna vad jag kunde få fram, kollat proppskåpet(allt var rätt där), satte dit nya handsken och sladden på spisen och kollade perilexuttaget sen satte jag i kontakten och brassade på.........
DET FUNGERADE, JIPPI!!!
...å sån skönt det kändes....
DET FUNGERADE, JIPPI!!!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag blir lite undrande över bilderna. I första inlägget står det att den är säkrad 20A, i så fall skall trådarna vara minst 4 kvmm. På bilden ser det absolut inte ut att vara så grova trådar, tveksamt om de ens är 2,5 kvmm. Spisuttag för 3 fas är vanligen dragna med 2,5 kvmm och säkrade 16A. men om de här trådarna kanske tom. bara är 1,5 kvmm så får du bara säkra 10A.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag tycker att det ser ut som 2,5 mm2, men svårt att avgöra från en bild.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Gratulerar. Fick du något vettigt svar från electrolux?
Med tre faser och 10 A kan du plocka ut 6.9 kW vilket borde räcka gott. Annars verkar det ju inte vara någon större operation att byta kabeln.
Med tre faser och 10 A kan du plocka ut 6.9 kW vilket borde räcka gott. Annars verkar det ju inte vara någon större operation att byta kabeln.
Electrolux sa bara samma sak när jag ringde som i mailen, fick inte ens prata med en tekniker, så jag sket i dom och chansade helt enkelt, ibland ska man ha tur. Hoppas detta jag fått fram kan hjälpa andra med samma problem, när nu inte Electrolux har nån vidare lust.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden