Hej,

Finns det något som kan (och bör) felsökas angående ev. störningar på elnätet?

Har nyligen fått problem med en lång rad prylar som börjat låta. Två CRT-skärmar, en CRT-TV och en router (interna nätdelen) har börjat antingen tjuta eller surra inom loppet av ett par månader? En av skärmarna gick till slut sönder.

Otrolig tillfällighet eller något som man bör vara uppmärksam på? Eller är det ett resultat av dålig byggkvalité och år av överspänningar och normalt slitage? Och kanske dåligt handhavande? Har haft iaf ett par av dessa prylar i automatswitchar a la kjelloco. Dessa switchar har alla gått sönder efter 1-2 år med rätt spektakulära resultat. Så en delfråga här - är det ok att köra med sådana eluttag?

Blev aviserad av Corsair (nätdelar) att jag borde undersöka just linjekvalitén. Men hur gör man det på egen hand?

Har funderat på om det kan vara typ bergvärmepump eller sånt som är orsaken. Har även kopplat ur mina homeplugs men det verkade inte ha med saken att göra.

Vad har du för spänning i uttagen?

Kan du ha problem med anslutning av inkommande PEN att den inte är riktigt fastsatt?
Bor du på "landet" ansluten till mindre transformatorstation, men då borde det vara flera med samma problem som dig.

Det kan vara pumpen eller någon annan apparat med switchat nätaggregat som spökar. Vi får tex ett klart märkbart flimmer på belysningen av laserskrivaren.

Vd menar du fö med spektakulärt resultat? Det är väl inte så att nollan glappar och får ut 400 V i uttagen?

Edit: AndersS hann före..

När jag kollar med energimätare eller multimeter så är det ungefär 223-225 V. Om man nu kan mäta på det viset?

Nej jag bor i stan. Villaområde. Märker ej av flimmer på belysning av den digniteten iaf att jag skulle fått upp ögonen för det.

Automatswitcharna började slå av och på okontrollerat. Sedan låste de sig. Säkringen verkar inte göra någon skillnad. Har inte öppnat dem eller så för jag har ändå inte kompetensen att reparera dem. Men det kan ju knappast ha varit bra för utrustningen hur som helst. En vanlig glödlampa har väl till och med en spec för hur många gånger den kan slås av och på så jag tänkte att det kanske sänkte min utrustning också.

225 V är lågt för att vara ett villaområde i stan. Det är nånting som belastar kraftigt - snoka hos grannarna vad dom pysslar med!
Sedan skulle du behöva ett oscilloskop för att se om spänningen är ren.
Tjutande apparater brukar i och för sig bero på dålig mekanisk kvalité hos apparaten i sig, som ev visar sig vid övertoner på nätet.

Bo.Siltberg skrev:
225 V är lågt för att vara ett villaområde i stan. Det är nånting som belastar kraftigt - snoka hos grannarna vad dom pysslar med!
Sedan skulle du behöva ett oscilloskop för att se om spänningen är ren.
Tjutande apparater brukar i och för sig bero på dålig mekanisk kvalité hos apparaten i sig, som ev visar sig vid övertoner på nätet.
Är det ett sånt problem då med en liten avvikelse? Vad kan det orsaka i sig? Jag tror inte det är aktuellt att ha någon kontakt med grannarna men i vilket fall som helst så är det ju säkerligen bara fler *värmepumpar o dyl.

Tänkte också på oscilloskop. Men det är ju om tar hit en elektriker eller kan låna ett då.

Jag tror inte att en avviklse på 5 V spelar någon roll. De flesta elektronikprylar idag går ju att köra på allt från 110-250 V.
Blir det någon skillnad om du flyttar en tjutanden/surrande appart till ett uttag på en annan fas?
Kan du koppla ur / stänga av andra förbrukare en efter en för att se om någon av dem orsakar någon form av störning?
Switchade kraftaggregat kan ju i och för sig tjuta och surra, men det märkliga är ju att du upplever en förändring på flera apparater vid samma tillfälle.

Nä, 225 V är inget problem för dina prylar, men det tyder på en stor last någonstans som kanske också orsakar stora störningar.

Aha, ni tänker så ja. Klart att jag kan stänga av värmepannan, kyl/frys och allt det där och testa.

Hur hittar man en annan fas då? Jag försökte kolla upp det där när jag köpte mina homeplugs (snacka om störningar där btw för trådlös utrustning) men jag fattade nada. Ska man anta att hela huset går på samma fas och börja testa i tvättstuga / garage eller?

Apropå surrande: Skulle precis snitsa till det med ett par spotlights (2x28W halogen, har testat med vanlig lampa också) och en bordsdimmer (DIMMA) från IKEA. Surrar givetvis. Och vad värre är att det sprider sig genom högtalarna om dimmern sitter i samma rum. Dimmern klarar så pass låga laster enligt spec. Normalt med sådana oljud? Naturligtvis bara att byta på IKEA om det skulle vara så, men jag undrar lite över fenomenet i sig. Känns inte helt friskt.

Kan det finnas några andra dolda apparater som orsakar störningar? Ex infällda dimmers (även om de inte är på)?

Har du gängsäkringar så är de faserna fördelade på de tre horisontella raderna, har du automatsäkringar så ligger troligen faserna L1 L2 L3 L1 L2 L3 osv

Jag fick problem med tjut i min Tv och induktionshäll när samfälligheten bytte till lågenergilampor på ytterbelysningen. Det visade sig vare ett skymningsrelä som inte var anpassat för just lågenergilampor. Har hört att om man bor i villa/radhusområden kan grannars anläggningar "störa" ens egen anläggning.

Det är nog så att någon olinjär last hos dig eller ev hos någon granne skapar övertoner som sen ger dig problem.
Har du själv tex värmepump med inverter kan ett fel på den ge ganska mycket symptom av den typen trots att pumpen fungerar. Dimrar kan också ge samma typ av störningar under rätt omständigheter men det borde och brukar inte vara så kraftfullt.

Hur är din elförsörjning i övrigt, märker du av variationer eller blinkningar i tex vanliga gödlampor?

Intressant det där med relä. Jag monterade ett Steinel NM3000 till en av ytterbelysningarna, men det var förra året redan. Bara att slå av och testa.

Ska se om jag kan identifiera faser.

Pumpen är en Nibe Fighter 1210-7. Drygt 10 år gammal. Havererade i början av 2007 om det är av intresse. Var nån ventil som låste sig och hela pannan höll på att flyga i luften. Byttes en hel del, bl.a. pump och nåt kretskort vill jag minnas.

Kan inte påstå att jag ser några regelbundna blinkningar på det viset. Klart att det kan blinka till nån gång. Beror på vilken frekvens vi talar om.

Det är ju svårt att säga vad som kan vara orsaken till sånt här men kontakta din nätleverantör, dom har utrustning för att mäta sådant här.

Dom brukar oftast redan ha koll på om dom har sådana här problem i sina nät

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.