Igår var det 3:e gången på ett halvår som JFB löste ut och det är någon av komponenterna till vattenpumpen som är boven. Kontaktor (gammal ASEA tror jag), tryckvakt (gammal mekanisk pryl med genomskinligt glas), vattenpump nedsänkt i borrad brunn (2000-tal). Allt ligger på en 3-fasgrupp.

Frågor:

1) Är det möjligt att JFB löser ut utan att någon komponent är direkt trasig? Är det t o m sannolikt? Jag tror så men det är bara en gissning eftersom jag inte har tillräcklig kunskap.

2) Är det tillåtet att lägga denna grupp utanför JFB (vill göra detta om svaret på fråga 1 skulle vara "ja").

Tackar!

En sak som kan vara möjlig är att kabeln som går ner till pumpen kan ha en liten skada, har den inte kommit 100 rätt vid montering så kan det nöta lite på kabeln när pumpen startar. Så ett tips är att plocka upp pumpen och kolla kabeln innan du fortsätter.
//oscar

Det kan tex vara åska som slagit hål på isoleringen under sommaren.

Om man nuförtiden kan lägga en pump utanför JFB, vill jag låta vara osagt, reglerna ändrar sig kontinuerligt.

Oavsett detta så är det nog bäst att bita i det sura äpplet och kolla var felet ligger, annars står du garanterat utan vatten på Julafton.

1. Osannolikt, men det kan vara så att denna pump inte är gjord för att användas via JFB pga höga normala läckströmmar. Hör med tillverkaren.

Du har alltså isolerat felet till pumpanläggningen, så att det inte finns något helt annat i huset som bidrar till det? Antar att JFBn löser endast när pumpen går?

Vad du kan göra är att inspektera alla kopplingspunkter - det kan tränga in fukt någonstans.

Med en isolationsprovare och läckströmstång borde det gå att isolera felet ytterligare. Så om du inte kommer på något så behöver nog en elektriker hjälpa till.

2. Ja, fast installerad materiel i icke brandfarliga rum får läggas utanför JFB.

Ok, tack!

Jag trodde i min enfald att det någonstans i den gamla kontaktorn eller tryckvakten kunde uppstå läckström utan att det var något fel, kanske mer pga att tekniken inte är tillräckligt exakt... Eftersom inte ni verkar tro det så ska jag försöka felsöka (med hjälp av en vän som är mycket kunnig och jobbar med el, dock ej som elektriker).

Jag avvaktar med beslutet att lägga gruppen utanför JFB. Inte så bra om det nu är fel på anläggningen...

Det är rätt vanligt att djupbrunnspumpar inte går att köra över JFB, några tillverkare avråder från JFB. Men har pumpen fungerat tidigare och sedan börjar lösa JFB så har du fått ett fel och det ska du naturligtvis åtgärda. Faran är dock minimal om felet sitter i pumpen, den är jordad genom vattnet i marken så nån personfara kommer knappast att uppstå

Nej, den var tidigare inte inkopplad på JFB.

Ok, det ändrar läget igen. Om det är så lägger jag nog vattenpumpen utanför JFB.

I princip kanske det funkar med jordfelsbrytare med 300mA utlösningsström, men en sån ger ju bara brandskydd och behovet av brandskydd nere i en djupbrunn är väl rätt försumbart...

Fortfarande: hur vet du att det är pumpen som löst ut jordfelsbrytaren? Separat jordfelsbrytare för pumpen?

Jag har två centraler. En ny med JFB och den har funkat fint tills vattenpumpen flyttades till den centralen, då började det strula. Numera har båda centralerna JFB kan jag tillägga.

Det jag inte vet är vilken komponent som löser JFB'n. Det kan vara kontaktor, tryckvakt eller pump. Vi ska försöka ta reda på det. Min vän skulle låna ett mätinstrument på firman han jobbar på.

Det är högst troligt pumpen eller skarv som ligger i vattnet

Ja, vattenpumpen helt klart. Som redan nämnts så är det svårt att ha såna över JFB.

//Patrik

Jag kopplade morsans djuppump (95m) via 30mA JFB för ett par år sedan, funkar finfint än :-)

-PC- skrev:
Jag kopplade morsans djuppump (95m) via 30mA JFB för ett par år sedan, funkar finfint än :-)
Undantaget som bekräftar regeln. ;)

//Patrik

Hehe, precis.
Man funderade ju lite på detta med undervattensskarv...
Men gjorde som det stod i instruktionerna + att jag lade ett extra lager med limkrympslang :)

Enda gången JFB löst var när det regnade in i en skarvsladd som låg ute :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.