14 858 läst ·
21 svar
15k läst
21 svar
Ledning över jord mellan hus
Om du ändå köper kabel ny så kanske du ändå borde överväga 5G2,5 för att i framtiden kunna köra "full styrka" i ett vanligt 16A trefasuttag den dagen utrymmets användning ändras.
Vad gäller åska o.s.v. så ökar risken för skador i apparater om man potentialujämnar och då utjämnar mot något som har kontakt med marken, eftersom åskan då via jord slår direkt genom PUS ner i marken medan åskan i faserna måste passera apparater.
Vad gäller jordning av wiren så GISSAR jag att det är vettigt att jorda wiren om man har PUS mot "äkta jord" i marken men bättre att låta bli om man inte har PUS, förutsatt att wiren hänger så lågt att man når den från marken. Om den hänger högre upp så är det kanske inte lika viktigt hur man gör.
Jag håller med mycke_nu om att se till att kabeln går i nån slags "ögla" så att vatten inte följer kabeln. Värt att fundera på är också hur man fixar så att vatten inte följer wiren med sin tillhörande infästning.
Däremot håller jag inte med om att PUS minskar vagabonderande strömmar. PUS lär snarast öka vagabonderande strömmar i de fall det inte finns någon annan kontakt mellan elsystem och andra ledningssystem, fast den ökande vagabonderande strömmen blir då mellan inkommande PEN och övriga ledningssystem ner mot "sann jord".
(Vad gäller just PUS och vagabonderande strömmar står jag nog en gnutta på "foliehattarnas" sida).
Vad gäller åska o.s.v. så ökar risken för skador i apparater om man potentialujämnar och då utjämnar mot något som har kontakt med marken, eftersom åskan då via jord slår direkt genom PUS ner i marken medan åskan i faserna måste passera apparater.
Vad gäller jordning av wiren så GISSAR jag att det är vettigt att jorda wiren om man har PUS mot "äkta jord" i marken men bättre att låta bli om man inte har PUS, förutsatt att wiren hänger så lågt att man når den från marken. Om den hänger högre upp så är det kanske inte lika viktigt hur man gör.
Jag håller med mycke_nu om att se till att kabeln går i nån slags "ögla" så att vatten inte följer kabeln. Värt att fundera på är också hur man fixar så att vatten inte följer wiren med sin tillhörande infästning.
Däremot håller jag inte med om att PUS minskar vagabonderande strömmar. PUS lär snarast öka vagabonderande strömmar i de fall det inte finns någon annan kontakt mellan elsystem och andra ledningssystem, fast den ökande vagabonderande strömmen blir då mellan inkommande PEN och övriga ledningssystem ner mot "sann jord".
(Vad gäller just PUS och vagabonderande strömmar står jag nog en gnutta på "foliehattarnas" sida).
Varför envisas med att dra luft ?
markrör 10tal meter är inte dyrt enkla att dra fästa i berg går/tillåtet att täcka
Har utfört denna typ av "dragning" mellan fritidshus gäststuga och mindre byggnader
kunden är betydligt nöjdare när han inte har några kablar som alltid är synliga
markrör 10tal meter är inte dyrt enkla att dra fästa i berg går/tillåtet att täcka
Har utfört denna typ av "dragning" mellan fritidshus gäststuga och mindre byggnader
kunden är betydligt nöjdare när han inte har några kablar som alltid är synliga
En korrekt utförd potentialutjämning gör att de vagabonderande strömmarna inte leds in i huset,utan håller sig mestadels i potentialutjämningssystemet. Dvs, i övriga strukturer inom huset leds inga strömmar (lägre impedans i potentialutjämningen).
Den stora anledningen till potentialutjämning är för att undvika farliga stegspänningar vid åsknedslag i närheten osv.
Den stora anledningen till potentialutjämning är för att undvika farliga stegspänningar vid åsknedslag i närheten osv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
...och för att minska risken för elektromagnetisk påverkan. Allt för att skydda både personer och egendom. Vore märkligt om elinstallationsreglerna och IEC 62305 skulle ha fel på den punkten.
Använder man kablar med skyddsjordad koncentrisk ledare (t.ex EKKJ) så är fasledarna någorlunda skyddade mot åska och EMP. Får man problem med vagabonderande strömmar så har man gjort fel. Däremot ska man inte jorda allt som hänger i luften och som inte redan har kontakt med elsystemets jord. Vill man det så är det ett åskskydd det handlar om - dvs ganska omfattande.
Använder man kablar med skyddsjordad koncentrisk ledare (t.ex EKKJ) så är fasledarna någorlunda skyddade mot åska och EMP. Får man problem med vagabonderande strömmar så har man gjort fel. Däremot ska man inte jorda allt som hänger i luften och som inte redan har kontakt med elsystemets jord. Vill man det så är det ett åskskydd det handlar om - dvs ganska omfattande.
Potentialutjämning är inte första hand till för att skydda apparater utan liv genom att säkerställa att olika föremål inte får farliga potentialer sinsemellan.
För att skydda apparater mot höga fasspänningar får man installera överspänningskydd.
Sedan kan det mycket väl vara så att vissa åtgärder för potentialutjämning kan göra apparater mer utsatta för överspänning.
En sådan åtgärd er kompetterande potentialutjämning där man frångår det strikta tänkandet att jorda i en punkt och i stället börjar jorda kors och tvärs. Dessa extra jordpunkter gör att det kan uppstå kraftiga jordströmmar och därmed höga inducerade spänningar inne i byggnader vid blixtnedslag.
För att skydda apparater mot höga fasspänningar får man installera överspänningskydd.
Sedan kan det mycket väl vara så att vissa åtgärder för potentialutjämning kan göra apparater mer utsatta för överspänning.
En sådan åtgärd er kompetterande potentialutjämning där man frångår det strikta tänkandet att jorda i en punkt och i stället börjar jorda kors och tvärs. Dessa extra jordpunkter gör att det kan uppstå kraftiga jordströmmar och därmed höga inducerade spänningar inne i byggnader vid blixtnedslag.
För att hålla nere inducerade spänningar finns två sätt:
1) Strikt trädstruktur där _alla_ installationer förljer varandra (vatten, el etc). Väldigt svårt att få till om man inte har haft denna fokus från början och omöjligt med t.ex. stål som bärande syste,. Fördelen är att de (stora) inducerade spänningarna vid ett åsknedslag i närheten inte kan leda till någon ström då det inte finns slingor.
2) Finmaskig kompletterande potentialutjämning. Bäst är att ha i princip nät eller hela skivor av jord. T.ex. är armeringsmattorna i betong utmärkta på detta vis, om de ansluts till jord lite överallt. Då blir slingorna små och därmed låg spänning / acceptabla strömmar.
1) Strikt trädstruktur där _alla_ installationer förljer varandra (vatten, el etc). Väldigt svårt att få till om man inte har haft denna fokus från början och omöjligt med t.ex. stål som bärande syste,. Fördelen är att de (stora) inducerade spänningarna vid ett åsknedslag i närheten inte kan leda till någon ström då det inte finns slingor.
2) Finmaskig kompletterande potentialutjämning. Bäst är att ha i princip nät eller hela skivor av jord. T.ex. är armeringsmattorna i betong utmärkta på detta vis, om de ansluts till jord lite överallt. Då blir slingorna små och därmed låg spänning / acceptabla strömmar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
