Hej! Ny på forumet. Har ett 400v element som jag vill koppla stickkontakt på. Och sedan använda det på 230-uttag. Vad jag har förstått så får man inte ut full effekt men
det gör inget. Frågan är om det är farligt/osäkert eller till och med lönt. Kommer det ge
något? Har ett mindre vattenradiator i ett stort garage och tänkte stödvärma med det.

Mvh Andreas

Hej!

Ja är det ett element med bimetalltermostat på så kommer det att ge 1/3 av nominell effekt.
Är det ett modernt med elektronisk termostat så är det mycket osäkert om det överhuvudtaget fungerar.
Möjligtvis kan termostaten gå sönder men ej troligt. Jag kan heller inte se någon elfara i att göra så.

Tjena! Tack för svar. Hur gammalt det är vet jag ej men 10 år ca. Jag testar så för vi se om det är lönt att använda det så.

Tackar!

Elektroniska termostater har funnits sedan 70-talet även om det har blivit vanligare på senare år. Är det elektronisk termostat kanske det fungerar på fel spänning. Jag har mycket svårt att tro att något skulle ta skada av det. Sedan är inte elradiatorer speciellt dyra om du skulle köpa en ny med rätt spänning.

Erik

Burner76 skrev:
Har ett mindre vattenradiator i ett stort garage och tänkte stödvärma med det.
Byta till en större vattenburen radiator kanske? Eller montera en till?

Du känner igen en bimetalltermostat på att det klickar om den när du vrider förbi "nuvarande" temperatur även om du inte har nån ström inkopplat till elementet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.