Tvättstugan ska uppdateras 30 år och det mesta är färdigplanerat.

Dock funderar jag på hur man korrekt och smidigt sätter ett uttag i en passbit av melaminbelagd spånskiva. Vi vill ha ett uttag precis under bänkskivan på den passbit som hamnar mellan yttersta skåpet och väggen.

All el kommer att fräsas in i väggarna innan de spacklas och kaklas. När kaklingen är klar kommer monteringen av skåp och bänkskiva att göras. Hur ska man rent praktiskt förbereda detta uttag? Gå ut med en flexslang som är ett par decimeter strax bakom platsen där passbiten ska sitta och sedan sätta en vanlig dosa i passbiten och gå in med slangen. Att slangen hänger löst bakom passbiten är kanske OK?

Eller ska man gå med EKK/EXK i flexslangen och gå med kabeln på väggen sista biten bakom uttaget? Man måste ändå ha en dosa och då kan man lika gärna ha slang!?

Eller ska man sätta en dosa i väggen och ha ett näslock och gå ut med kabel? Eller en dragavlastad kabelutgång och gå med kabel?

Problemet är att jag inte hittar några passande uttag, typ schuko i vitt som har kapsling eller allra helst även dragavlastning på baksidan?

Hur gör man när man ska bygga in uttag i t.ex. möbler om det ska vara korrekt?

En liten bild:
tvättstuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer passbiten verkligen att vara löstagbar (utan verktyg)?
Sitter den bara någorlunda fast så går det bra med flexslang och vanlig infälld dosa.
Varför går inte slangen att fästa i väggen eller skåpet?

En möjlighet är att fästa dosan på en kotling bakom passbiten och sedan sätta passbiten som man gör med en vanlig vägg.

Eller så lämnar man som du tänkt en bit slang som sticker ut och sätter en rot-dosa efter att skivan är monterad. Då fiskar man ut flexslangen, skär till den, kopplar slangen till dosan och sätter dosan från utsidan.

Finns många sätt att år det bra.

Passbiten kommer att sitta som berget. I vanliga fall brukar man bara skjuta fast den med spikpistol från insidan av skåpet och dra fast den med silikon i väggen. I mitt fall kommer jag nog att kortla på något sätt just för att det ska vara ett uttag i den.

Antingen blir det rotdosa fäst i passbiten och sen allt på plats, eller så kör jag som petersv skrev, att dosan fästs i kortlingarna som vanligt. Det senare har fördelen att slangen kan fästas upp.

Det blir nog bra men det känns lite hempuligt att ha slang hängande innanför inredningen. Först tänkte jag att man kanske skulle ha en uttagsbrunn som man ibland har i kontorsskrivbord som är kapslad på baksidan och har en dragavlastad kabel med stickpropp för anslutning. Jag trodde Clas Ohlson hade något likande men när jag googlar hittar jag bara denna, http://elitab.mamutweb.com/Shop/List/Solo/239/1, som dessutom inte finns i vitt. En ganska enkel lösning att klämma in i passbiten och sätta i ett väggmonterat uttag bakom. Eller klassas det som permanent och fast monterad skarvsladd vilket inte brukar vara OK?

Lägg slangen i en kabelkanal då?
Det jag tror du vill uppnå är att ledningarna till uttaget är anpassade till säkringsstorleken och att ingen glappkontakt uppkommer i det dolda utrymmet. Då faller ju skarvsladdar bort direkt.

Skrev lite om liknande för ett tag sedan http://www.byggcoach.com/forlangningssladdar-ar-livsfarliga/

/Kent

Snickarboden har rätt i att det finns skäl till att undvika skarvsladdar. Däremot kan du ta ett möbeluttag med dragavlastad kabel på baksidan och klippa bort stickkontakten. Istället sätter du en anslutningsdosa i apparatdosa på väggen och skruvar fast kabeln som också får dragavlastning. Du ska givetvis se till att du får en kabel som är 1,5 mm2 mellan anslutningsdosan och möbeluttaget om du har säkrat 10A.

På detta sätt får du en apparatdosa i väggen vilket plattsättaren säkert uppskattar. Då slipper han kakla runt en slang som är i vägen. Du får också ett smidigt uttag i passbiten eftersom möbeluttagen ofta är ganska små.

Det finns ju plats för ett popup-uttag under bänkskivan. Sätt en sån istället så får du uttagen uppe i ergonomisk höjd istället för att ha den på sidan.

//Patrik

För att svara på frågan så är det väl inte något hemmapul att dra fasta installationer inne i en fast möbel. Vanligt med el genom skåp osv. Passbiten är som en vägg.

Popup-uttag är snyggt men passar inte här. Anledningen till att uttaget görs sig bäst i passbiten är att strax intill kommer avfuktaren oftast att stå. Med ett uttag under bänkskivan slipper jag kabeln som går upp till uttaget ovanför!

Vad säger man generellt om uttag i en tvättstuga? Förutom det som kommer att sitta under strömbrytaren innanför dörren (perfekt för strykjärnet) ser jag inte något större behov av uttag. Ett dubbeluttag ovanför bänken, plus det för avfuktaren i passbiten. Eller vad säger ni? Jag ser inte något större behov av uttag, har jag fel?

Patrik_Hed - känns det inte lite fattigt med Elits popup-uttag? Vi som vet vad vi vill ha kör Powerport!

Tja, tvättmaskin, torktumlare, torkskåp mm kanske vill ha el?
Laddare för mobiltelefoner och annat kan vilja ha el.

Vi har kompletterat med en del uttag i samband med renoveringen i vårt grovkök. Bl.a. uttag för stöveltorken.

Jo, TM och TT har egna uttag. Handdukstorken har fast inkoppling. Skotorken sitter i entrén.

Jag tänkte på lösa förbrukare och ser mest strykjärn och kanske en radio på bänken. Eller finns det anledning att gödsla med uttag som ovanför en köksbänk?

Det ska möjligen vara ett tidsstyrt uttag för strykjärn, typ "kaffetimer". Det förordas i svensk standard.

Timertips: http://www.eldirekt.se/uttag/trend/trend-uttag-inflld-1-vgs-timer

Det timeruttag som Bo tipsar om passar kanske bra i dubbelram med strömställaren innanför dörren. Det är oftast där man kopplar in strykjärnet för att inte behöva dra det till uttagen ovanför bänkskivan. Då passar Eljos uttag med timer som bara tar ett fack bra!

(Jag är osäker på om det kan anses vara 100% enligt Svensk Standard eftersom de egentligen anser att uttaget vid strömställaren ska vara utan timer och att det ska finnas ytterligare ett med timer. Men det kan man leva med.)

Dammsugaren kan gott behöva lite bärspausar också :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.