2 474 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
el till badrum
Hej!
jag håller på renoverar sovrum med intilliggande blivande badrum
enklast att dra elen till blivande badrummet är under golvet i sovrummet.
nu håller jag på lägger golvet i sovrummet och ska därför lägga röret för tänkt eldragning under golvet.
jag undrar då om 1 st 16mm rör räcker till badrummet? det är tänkt att ett bubbelbadkar ska stå där i framtiden annars är det endast det vanliga.
ska man dra dit 2 faser och får detta isåfall plats i ett 16mm rör?
hur fäster jag enklast detta rör, slår man bara en spik krokig runt det eller hur gör man/ni?
kablarna i själva röret får sedan elektrikern dra..
MVH/Tobias
jag håller på renoverar sovrum med intilliggande blivande badrum
enklast att dra elen till blivande badrummet är under golvet i sovrummet.
nu håller jag på lägger golvet i sovrummet och ska därför lägga röret för tänkt eldragning under golvet.
jag undrar då om 1 st 16mm rör räcker till badrummet? det är tänkt att ett bubbelbadkar ska stå där i framtiden annars är det endast det vanliga.
ska man dra dit 2 faser och får detta isåfall plats i ett 16mm rör?
hur fäster jag enklast detta rör, slår man bara en spik krokig runt det eller hur gör man/ni?
kablarna i själva röret får sedan elektrikern dra..
MVH/Tobias
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Om du har möjlighet föreslår jag att du drar fler 16-rör och därmed kan använda vanliga enfasgrupper. Hur mycket kraft du behöver beror givetvis om ska finnas uttag för t.ex. tvättmaskin och torktumlare eller liknande. Jag har inte järnkoll på bubbelbadkar men om de inte är för effektkrävande klarar du dig på 10 A enfasgrupp eftersom det i övrigt bara är belysning och uttag.
Ska du ha golvvärme? Den kan vara effektkrävande vid större ytor.
Annars är alternativet som du skriver att göra en 2- eller 3-fasgrupp och köra i ett 16 mm rör. Det får plats och är ett alternativ vid kompletteringar, dock förespråkar jag enfasgrupper där det är möjligt. 3-fasgrupper med enfasobjekt kräver att man tänker sig för, se gärna Bos utmärkta artikel på Fluxio, http://www.fluxio.se/artiklar/16-fo...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html
Ska du ha golvvärme? Den kan vara effektkrävande vid större ytor.
Annars är alternativet som du skriver att göra en 2- eller 3-fasgrupp och köra i ett 16 mm rör. Det får plats och är ett alternativ vid kompletteringar, dock förespråkar jag enfasgrupper där det är möjligt. 3-fasgrupper med enfasobjekt kräver att man tänker sig för, se gärna Bos utmärkta artikel på Fluxio, http://www.fluxio.se/artiklar/16-fo...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html
tack för snabbt svar!
det blir ingen tvättmaskin eller torktumlare i detta badrum,
golvvärmen blir vattenburen,
det kostar ju väldigt lite att lägga ett rör extra så man kanske ska ordna det men hur fäster man dem?
det blir ingen tvättmaskin eller torktumlare i detta badrum,
golvvärmen blir vattenburen,
det kostar ju väldigt lite att lägga ett rör extra så man kanske ska ordna det men hur fäster man dem?
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Beror ju lite på vilka laster du skall ha i badrummet. det är bara att räkna. Skall du ha eldriven golvvärme så drar den 60 - 100w per kvm. Värmaren i vissa bubbel badkar med värmare kan dra 1,5 - 2 kw.
Dvs. OM du skall ha värmare i badkaret så föreslår jag att du fixar en egen fas till badkaret. Om ytan med golvvärme är mer än 10kvm så kan man börja fundera på att ha den på en egen grupp också. Det är ju bra om det finns marginal att köra en hårtork på kanske 1000w också.
En 10A grupp kan driva 2300w.
Ang. att fästa rör, det fungerar bra med en spik runt röret (tänk på att om spiken är galvad så sprätter det iväg flagor när du kröker den som har en otrolig förmåga att träffa ögon, talar av erfarenhet). Om det är flexslang du kör med så får man vara försiktig med spiken så man inte deformerar slangen. Ev. krökar skall vara med stor kurvradie.
Tänk på att även att dra elrör utan trådar är behörighetskrävande, prata med din elektriker INNAN, han kan vägra befatta sig med ditt rör. Det blir inte lagligt bara för att elektrikern säger OK.
Dvs. OM du skall ha värmare i badkaret så föreslår jag att du fixar en egen fas till badkaret. Om ytan med golvvärme är mer än 10kvm så kan man börja fundera på att ha den på en egen grupp också. Det är ju bra om det finns marginal att köra en hårtork på kanske 1000w också.
En 10A grupp kan driva 2300w.
Ang. att fästa rör, det fungerar bra med en spik runt röret (tänk på att om spiken är galvad så sprätter det iväg flagor när du kröker den som har en otrolig förmåga att träffa ögon, talar av erfarenhet). Om det är flexslang du kör med så får man vara försiktig med spiken så man inte deformerar slangen. Ev. krökar skall vara med stor kurvradie.
Tänk på att även att dra elrör utan trådar är behörighetskrävande, prata med din elektriker INNAN, han kan vägra befatta sig med ditt rör. Det blir inte lagligt bara för att elektrikern säger OK.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Infästningen beror på i vilket material du ska fästa slangen/röret. Ska det gjutas fast när det är klamrat eller ska det ligga löst under golvet?
Jag gillar tvåbenta Letti, http://www.elonline.se/letti-16-2b-16-50st-/94-0 men använder också vanlig TC spikklammer eller motsvarande TCS med skruv (båda beteckningar om man använder fabrikatet Thorsman)
Jag gillar tvåbenta Letti, http://www.elonline.se/letti-16-2b-16-50st-/94-0 men använder också vanlig TC spikklammer eller motsvarande TCS med skruv (båda beteckningar om man använder fabrikatet Thorsman)
det blir ingen eldriven golvvärme utan vattenburet från samma system som resten av huset. så det räknar vi bort,
smartast är kanske ändå att dra ett eget rör till badkaret, jag använder 16mm plaströr från byggmax på 3 meterslängder, köpte även en såndär böjfjäder så kröken borde väl bli okej med den
det är träbjälklag, så röret ska fästas mot en timmerstock. jag provar med spik, tack för tipset angående galvningen
jag får fota dragningen av elröret, om elektrikern vägrar kan jag ta ta dit en annan elektriker alternativt dra nytt rör från andra hållet, jag tar inte dit en elektriker bara för att kolla på mina plaströr för 30:-
tack för bra svar!
smartast är kanske ändå att dra ett eget rör till badkaret, jag använder 16mm plaströr från byggmax på 3 meterslängder, köpte även en såndär böjfjäder så kröken borde väl bli okej med den
det är träbjälklag, så röret ska fästas mot en timmerstock. jag provar med spik, tack för tipset angående galvningen
jag får fota dragningen av elröret, om elektrikern vägrar kan jag ta ta dit en annan elektriker alternativt dra nytt rör från andra hållet, jag tar inte dit en elektriker bara för att kolla på mina plaströr för 30:-
tack för bra svar!
Ett litet tips bara OM du ska ta hjälp av en elektriker så kom överens om arbetsfördelningen INNAN.
För ingen elektriker har nån större längtan att få komma till nån hempulare och försöka "reda ut" alla konstigheter, inte ens för dubbla timpenningen.
För ingen elektriker har nån större längtan att få komma till nån hempulare och försöka "reda ut" alla konstigheter, inte ens för dubbla timpenningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Njaa, böjfjädern kan man använda för att böja alldeles för snäva krökar, de tom har en tendens att bli för snäva "av sig själva", när röret väl börjat böja sig i en punkt så fortsätter deformationen där, man får aktivt "flytta" böjpunkten medan man böjer.
Fjädern är bara till för att upprätthålla innerdiametern i röret när du böjer.
Fjädern är bara till för att upprätthålla innerdiametern i röret när du böjer.
annars finns ju världens bästa elektriker genom detta forum 
jaoo ja är med där på radien på röret... ska nog ordna sig=)
har inte hunnit med att dra dessa rör ännu men det kan komma en bild när det är klart=)
jaoo ja är med där på radien på röret... ska nog ordna sig=)
har inte hunnit med att dra dessa rör ännu men det kan komma en bild när det är klart=)
Tcs?
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Tc klammer med skruv.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Benämning i dagligt tal, spik-klammer (TC) och skruv-klammer. (TC-S)
//Patrik
//Patrik
Thorsman Clips-Skruv TC-S
Klicka här för att svara