För att röra till det så kan man också blanda in vilka regler som gäller på spårfordon, dels för fordon i allmänhet och dels för eldrivna fordon.

Ytterligare tillrört blir det för vissa detaljer på fordon som passerar landsgränser.

Øresundstågen har tydligen dispens från elsäkerhetsverket (och antagligen dess motsvarighet i Danmark) från kravet på jordade uttag eftersom Danmark inte kör med "våra" schukokontakter. Därför sitter det ojordade "klass 0"-uttag i tågens uttag för passagerarnas mobilladdare, datorladdare o.s.v. trots att det inte alls är "isolerad miljö". Jag vet tyvärr inte hur det ser ut med jordfelsbrytare, jordning o.s.v...

Vad gäller fordon så kan man dessutom röra till det med fordon som är registrerade i andra länder. Om jag fattat rätt så kringgås regler som förbjuder "cabriolet"-sightseeing-tvågningsbussar (på grund av faran att vidröra kontaktledning) genom att bussarna är registrerade utomlands och förarna också är utländska medborgare... :thumbdown::mad:

Om man vill diskutera helt andra saker än vad som frågades om i tråden, så ja då kan man prata tåg flyg och båtar och allt möjligt annat också om man vill. Men, inte för min skull ;)

Jag trodde att ämnet var just "el i fordon".

Att diskutera vad "fordon" betyder är kanske helt utanför forumet? ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.