Malmbergs elmateriel brukar inte riva ner så mycket applåder på detta forum, men man kan inte säga annat än att de har ganska låga priser.

När jag var inne hos dem idag såg jag att de börjat med EXK. Är det någon som provat deras variant och kan jämföra dem med de vanliga "fina" märkena?

Jag inser vad jag kommer att få för svar men måste ändå slänga ut frågan... :confused:

Tror inte det är speciellt stor skillnad på just kabel. Koppar som koppar liksom.
Det jag tror är det som skiljer mest är nog hur lätt den är att skala och så.

Vet bara att Malmbergs kabel är tillverkad i Sverige.

Det vare just hanteringen jag funderade på. Om man jobbar stora delar av dagen med elinstallation inser man snabbt att det är skillnad på kabel och kabel. Även bland de "fina" märkena hittar man sin favorit.

Det vore kul att höra någon som verkligen provat Malmbergs EXK eftersom det är en ganska ny produkt.

Kopparen må säkert vara likvärdig men en kabel har fler egenskaper som är viktiga för en som använder den yrkesmässigt. Hur är den att skala, hur följsam är den, veckar den sig lätt, hur slitstark är förpackningen etc etc

Kabel är det ingen större skillnad på om den kommer från Malmbergs eller inte förutom att deras kan vara grymt svårskalade.
Det är genomgående (förutom viss gummikabel) så att Malmbergs kablar är svårskalade, både ytterhölje och ledarna.
Sen så har dom jäkligt kassa förpackningar.

Instämmer. Deras FK är inte rolig. Men det verkar inte vara någon installatör här på forumet som testat deras EXK.

Ibland har deras kabel (och andra lågprismärken) haft tveksam UV-beständighet på ytterhöljet. Frågan är om samma gäller denna.

Apropå att skala kablar - vad för verktyg använder ni som skalar ofta?

I perioder förr har jag använt speciella skaltänger men kör nu enbart med avbitare (aldrig kniv, trots att det sägs vara "elektrikerknepet"). Jag kan tänka mig att det är skillnad på att köra svårskalad FK med avbitare/kniv eller med skaltång, eller?

(Ja, de minsta klenaste kablarna som används för lågspänning inne i elektronikapparater får man väl jobba på att hålla sig från att skala med tänderna... ;) )

yxis skrev:

I perioder förr har jag använt speciella skaltänger men kör nu enbart med avbitare (aldrig kniv, trots att det sägs vara "elektrikerknepet"). Jag kan tänka mig att det är skillnad på att köra svårskalad FK med avbitare/kniv eller med skaltång, eller?
Brukar använda CC22:an för det mesta och kniv vid grövre areor.
IB_Image.php+10564.jpg

Jag kör gärna Knipex 1000V skaltång, speciellt på svårskalad kabel. Då får man draget längs kabeln. Annars är Nelcos tänger bra, t.ex. CC22:an men då drar man vinkelrätt mot tången. En smaksak och jag växlar.

Grejen med att använda Knipextången är dock att jag kastar stoppskruven och klämmer åt på känsla. Att justera en skruv tröttnar man på. Dessutom är det kul då man lånar ut den till någon nybörjare eftersom de garanterat knipsar av kabeln. :p

Tack för svaren!

Nu svarar jag lite på min egen fråga, för att jämföra...

Praktiska studier visade för 20+ år sen att det är en dålig idé att klippa av en popnit med nåt liknade en CC22. Jag hann inte hejda kompisen förrän det var för sent :(

Knipexskaltången verkar bra, det verkar vara en modell som inte blir glapp med tiden antar jag? Jag håller nog med om att ta bort skruven (eller dra åt den hårt i "skala minsta kabelsorten"-läget) om man skalar blandade storlekar.

Jag har haft en "Skalmaster", den var nog helt okej när den var ny men den blev sliten dels så att justermojängen (som inte lätt kan tas bort) började glida fritt och dessutom glappade den så att den inte slöt åt runt kabeln.

Förvånansvärt nog kan de där sunkiga "kabelskotängerna" som egentligen inte är bra till nåt vara acceptabla för att skala kabel.

Praktiska studier visar att det är en dålig++ idé att spänna+klippa buntband med en sånhär automatisk skaltång, den blir sämre och sämre att skala kablar och till slut duger den inte till buntbanden heller ;)
http://shop.alega.se/default.asp?cat=11&nr=2&sort=&dir=

Jag har nog provat nåt sånthär några enstaka gånger, minns inte helt säkert men har för mig att den har en förmåga att kröka kardeler på tillbakagången om man skalar nåt mer fintrådat än t.ex. FK:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskaltang-12678/

Jag såg nu att det finns en tråd om det här på elektronikforumet:
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=42015

Förr i tiden när jag var ung och dum så har jag nog både kapat och skalat en hel del kablar med vanlig sax :)

Att skala tråd:

90056100004200.jpg

Stripax FTW !!

Alla de andra typerna av skaltängerna är bara leksaker....

ChrisW skrev:
Brukar använda CC22:an för det mesta och kniv vid grövre areor.
[bild]+[bild]
snaggletooth skrev:
Att skala tråd:

[bild]

Stripax FTW !!

Alla de andra typerna av skaltängerna är bara leksaker....
Mumma! :cool:

Stripaxen är ovärderlig om man skalar mycket tråd. Sparar mycket på armbåge och axel

yxis skrev:

(Ja, de minsta klenaste kablarna som används för lågspänning inne i elektronikapparater får man väl jobba på att hålla sig från att skala med tänderna... ;) )
Problemet med svåsskalade kablar är att få av de olika lagren från underliggande lager, inte vilken tång man använder. Störst problem är ju om man ska skala längre bitar, då kan man få slita till förbannelse. Så på ett större och längre projekt och för den delen att man arbetar med kablar dagligen så slits det på handleder och tar tid helt enkelt. Bara att skala en cm på FK där plasten i princip smält fast på kopparen är ju bedrövligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.