Ska nu byta kök, men upptäckte att nya hällen och spis/ micro har vanliga stickkontakter. För att göra det enkelt för mig tänkte jag kolla om jag bara kan kasta bort det gamla trefas uttaget och dra vidare till häll och belysning i skåp etc?

Ska nu byta kök, men upptäckte att nya hällen och spis/ micro har vanliga stickkontakter. För att göra det enkelt för mig tänkte jag kolla om jag bara kan kasta bort det gamla trefas uttaget och dra vidare till häll och belysning i skåp etc?

Det kanske går men vad kräver din nya häll och ugn för säkringar?

/Kent

Vore förresten bättre om nån moderator kan flytta denna tråd till elforumet, där blir det korrekta svar.

/Kent

Har hällen verkligen en vanlig 230V schuko-stickpropp?

Det kanske går men vad har du för krav på säkringar på den nya hällen och ugnen till att börja med?

/Kent

En häll med vanlig stickkontakt låter skumt. Blir ju max 16A.

Nya häll OCH spis?
Är inte en häll = spis?

Häll och ugn kanske...

Sent from my X10i using Tapatalk

en häll brukar ju dra upp mot 4-7000w. Lite kralligt att lägga på en fas:)....men kanske finns nya moderna
saker som drar mindre...
/
m

A
Jag har ännu inte sett en enda spishäll som bara kan köras på enfas. Två faser till hällen och en till ugnen är det vanliga.

Jo det finns hällar som gå på enfas, men de klarar sig inte med 16A, vilket är det högsta man får kära på en stickkontakt.

jag har sammanfogat de 2 trådar som handlade om samma sak.

A
hempularen skrev:
Jo det finns hällar som gå på enfas, men de klarar sig inte med 16A, vilket är det högsta man får kära på en stickkontakt.
Alla hällar går på 230, men på flera faser.

Nog finns det hällar (som inte är induktion, bara keramikhäll) med 400V elementspänning, eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.