2 850 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
LV el i fordon
Sida 1 av 2
Hej
Någon som vet vilka regelverk som gäller för arbete med och installation av el i fordon? Tänker på hybrider med batterispänning på flera hundra volt.
Gäller samma regler som vid "vilket" elarbete som helst, med behörig elektriker, arbetsplatsansvarig osv., eller något annat?
Någon som vet vilka regelverk som gäller för arbete med och installation av el i fordon? Tänker på hybrider med batterispänning på flera hundra volt.
Gäller samma regler som vid "vilket" elarbete som helst, med behörig elektriker, arbetsplatsansvarig osv., eller något annat?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Det är transportstyrelsens bord - jag känner dock inte till några regler.
Däremot är det behörighetskrävande om bilen ansluts till elnätet, t.ex vid laddning, dvs laddkretsen är behörighetskrävande, men inte de system som batterierna matar.
Däremot är det behörighetskrävande om bilen ansluts till elnätet, t.ex vid laddning, dvs laddkretsen är behörighetskrävande, men inte de system som batterierna matar.
Det enda jag vet är att de vanliga reglerna inte gäller. Kolla dokumentet som snaggletooth länkar till i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/el/174514-behorighetsfraga-husvagnsel.html
Det står uttryckligen på första sidan att reglerna inte gäller i fordon.
http://www.byggahus.se/forum/el/174514-behorighetsfraga-husvagnsel.html
Det står uttryckligen på första sidan att reglerna inte gäller i fordon.
Hejsan
Tack för tipsen och länken.
Det ger viss information om vissa föreskrifter som uttryckligen inte gäller fallet jag undersöker, men tyvärr ingen info om vilka regler som gäller.
Jag har t.ex. inte hittat något som undantar förordningen 1990:806
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
Så jag antar att den gäller i alla lägen, även installationen i en hybridbil
Tack för tipsen och länken.
Det ger viss information om vissa föreskrifter som uttryckligen inte gäller fallet jag undersöker, men tyvärr ingen info om vilka regler som gäller.
Jag har t.ex. inte hittat något som undantar förordningen 1990:806
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
Så jag antar att den gäller i alla lägen, även installationen i en hybridbil
Du kan lämna elinstallatörsförordningen därhän när det gäller anordningarna i ditt hybridbilfall, den har inget med det att göra. Det enda i så fall uttag eller laddstolpar till den. Får man fråga varför du funderar över detta.
Fast det är svårt att göra en tolkning av det som står däri som innebär att den inte gäller i detta fallet, och jag har inte hittat något uttryckligen som utesluter det. Jag har ej heller hittat några regler som uttryckligen innefattar det, annat än det jag nämnt då.GK100 skrev:
Så jag undrar därför på vad du stöder dig när du säger att den inte gäller, jag tvivlar inte på dig, jag undrar bara hur du vet det?
Man får gå tillbaka till Ellagen vilken ligger till grund för Förordningen. I lagen framgår det tydligt att det inte kan handla om fordon vilka inte gärna kan betraktas som anläggningar.
2 § Med elektrisk anläggning avses i denna lag en anläggning med däri ingående särskilda föremål för produktion, överföring eller användning av el.
Om olika delar av en och samma anläggning har skilda innehavare, anses varje sådan del som en särskild anläggning. Om en anläggning för användning av el är ansluten till en eller flera andra sådana anläggningar och är anläggningarna i samma innehavares hand, skall anläggningarna anses som en och samma anläggning.
2 § Med elektrisk anläggning avses i denna lag en anläggning med däri ingående särskilda föremål för produktion, överföring eller användning av el.
Om olika delar av en och samma anläggning har skilda innehavare, anses varje sådan del som en särskild anläggning. Om en anläggning för användning av el är ansluten till en eller flera andra sådana anläggningar och är anläggningarna i samma innehavares hand, skall anläggningarna anses som en och samma anläggning.
Men detta utesluter på ingetvis att en elektrisk anläggning kan vara en del av ett fordon.mycke_nu skrev:Man får gå tillbaka till Ellagen vilken ligger till grund för Förordningen. I lagen framgår det tydligt att det inte kan handla om fordon vilka inte gärna kan betraktas som anläggningar.
Jag håller med om att det antagligen inte är det lagskrivaren haft i åtanke, i alla fall inte i första hand, men icke desto mindre finns det inget som utesluter.
Men om det inte är denna som gäller, vad är det då som gäller?
Du kan läsa lite i följande förklarande text från Elsäkerhetsverket, den tar även upp lite annat närliggande rörande behörighet mm. Titta på "Författningskommentarer till ELSÄK-FS 2010:4" en bit ner i listan.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Lag-och-ratt/Foreskrifter/Elsakerhetsverkets-foreskrifter-listade-i-nummerordning/
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Lag-och-ratt/Foreskrifter/Elsakerhetsverkets-foreskrifter-listade-i-nummerordning/
Redigerat:
Jag har behörighet för arbeten med el/hybridfordon.
Om jag inte minns fel så var det en utbildning som biltillverkaren tagit fram som sedan Bil Sweden godkänt.
Det går ju på inga sätt jämföras med kraven på "vanlig" elinstallation.
Precis som nämnts så får inga ingrepp på själva laddningsutrustningen som ansluts till elnätet göras, i övrigt har man behörighet att reparea komponenter men det är oftast utbyte som gäller.
Om jag inte minns fel så var det en utbildning som biltillverkaren tagit fram som sedan Bil Sweden godkänt.
Det går ju på inga sätt jämföras med kraven på "vanlig" elinstallation.
Precis som nämnts så får inga ingrepp på själva laddningsutrustningen som ansluts till elnätet göras, i övrigt har man behörighet att reparea komponenter men det är oftast utbyte som gäller.