3 097 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Funderingar på kabelarea.
Hej.
Hos mig är matningen mellan mätarskåpet ute och innecentralen en 5g2,5 kabel. Inne ska jag ha 6 proppar så faserna får betjäna två var. Den starkaste proppen blir 10A och några blir 6A. Det kommer endast bli enfasutrustning på denna central. Min fundering är om nollans area är för klen? Om jag säkrar varje fas med 10A blir ju det 30A på nollans 2,5mm2 ledare, eller är jag ute och cyklar?
Hos mig är matningen mellan mätarskåpet ute och innecentralen en 5g2,5 kabel. Inne ska jag ha 6 proppar så faserna får betjäna två var. Den starkaste proppen blir 10A och några blir 6A. Det kommer endast bli enfasutrustning på denna central. Min fundering är om nollans area är för klen? Om jag säkrar varje fas med 10A blir ju det 30A på nollans 2,5mm2 ledare, eller är jag ute och cyklar?
Har du ett 25A mätarskåp så ska kabeln mellan mätarskåp och centralen inne vara anpassad för att klara av 25A mätarsäkring. Alltså oftast 6mm² kabel.
Har man belastning mellan tre fasförskjutna faser och nolla så tar de ut varandra så att strömmen i nollan kan inte (i normala fall) bli högre än i den högst belastade fasledaren.
>> Läs mer om trefassystem här (Wikipedia)
Har man belastning mellan tre fasförskjutna faser och nolla så tar de ut varandra så att strömmen i nollan kan inte (i normala fall) bli högre än i den högst belastade fasledaren.
>> Läs mer om trefassystem här (Wikipedia)
Om du kopplar in datorer och andra prylar med switchande nätaggregat som drar 3x10 ampere kan du få problem med för hög ström i nollan. Mera normala laster att ha i ett hem blir inga problem. Med resistiva laster kan det inte gå mer ström i nollan än i den mest belastade fasen. Är lasterna jämnt fördelade går ingen ström i nollan
Erik
Erik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Några sådana krav finns inte. En kabel med separat PE och N får ha vilken area som helst bara den är större än 1.5 mm2.
Det var nog huvudpotentialutjämningsledaren jag hade i bakhuvudet..Bo.Siltberg skrev:
Kabellängden är dock av betydelse, 2,5 mm2 räcker inte långt innan det blir spänningsfall vid 16A.
Nästa husägare kan ju säkra upp till 25A. Då ska kabeln mellan mätarskåp och elcentralen tåla detta. Tveksamt om man får mata en central från mätarskåp med 2,5mm² utan en ytterligare avsäkring i mätarskåpet.
Det får man om det är en gammal anläggning, är den ny ska det vara minst 6 mm2, och om man renoverar byter man NATURLIGTVIS ut till minst 6 mm2.
Med två 10 A säkringar kan man ju belastningen på en fas vara 30 A under så lång tid att "matningen" tar skada.
Med två 10 A säkringar kan man ju belastningen på en fas vara 30 A under så lång tid att "matningen" tar skada.
Klicka här för att svara