3 784 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Trasig spis med glashäll, 3 fas EJ nolla
Om en spis med elementspänning 230V kopplas in fel (byglas fel) mot en anslutning med 3 faser och jord (utan nolla) vad kan vara det som troligast händer?
I mitt fall undrar jag om jag på något sätt kan mäta mig fram till om det t.ex är värmezonerna som bränts upp eller om något annat "brunnit".
Fick köpa spisen billigt (1400
, men frågan är om det är någon mening att be fackman reparera den, beroende på vad som gått sönder i den.
Modell: Husqvarna QSG 7040 (70 cm)
Spisen kopplades in enl. den NÄST nedersta anvisningen (2 fas + noll) som finns i länken nedan, för att sedan ändras och kopplas in enl anvisningen ovanför detta (3 fas UTAN nolla)
http://www.byggahus.se/vbimage.php?id=24088
M.a.o skickades en fas in på nollan och har säkerligen ställ till något i elektroniken.
Vild chansning om lite hjälp att felsöka i spisen, men värt ett försök om frugan vill ha en 70:s spis i köket fortfarande.
I mitt fall undrar jag om jag på något sätt kan mäta mig fram till om det t.ex är värmezonerna som bränts upp eller om något annat "brunnit".
Fick köpa spisen billigt (1400
Modell: Husqvarna QSG 7040 (70 cm)
Spisen kopplades in enl. den NÄST nedersta anvisningen (2 fas + noll) som finns i länken nedan, för att sedan ändras och kopplas in enl anvisningen ovanför detta (3 fas UTAN nolla)
http://www.byggahus.se/vbimage.php?id=24088
M.a.o skickades en fas in på nollan och har säkerligen ställ till något i elektroniken.
Vild chansning om lite hjälp att felsöka i spisen, men värt ett försök om frugan vill ha en 70:s spis i köket fortfarande.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Det är nog liten chans att få den reparerad för under 1400 :-. En serviceverkstad tar väl nån tusenlapp i grundavgift bara för att titta på den.
Däremot finns en god chans att laga den själv. Det är troligen elektronikdelen som tagit stryk, och då förhoppningsvis i "nätdelen" som omvandlar 230 V. Det kan vara så enkelt som en säkring eller en zenerdiod, dvs komponenter för några kronor.
Däremot finns en god chans att laga den själv. Det är troligen elektronikdelen som tagit stryk, och då förhoppningsvis i "nätdelen" som omvandlar 230 V. Det kan vara så enkelt som en säkring eller en zenerdiod, dvs komponenter för några kronor.
Den spisen kan inte kopplas in 3 fas utan nolla för då får du 400 V elementspänning, om du tittar på kopplingsschemat står det tydligt att det ska vara trefas 220 V som dom tex har i Norge.
Så risken är stor att det som inte gick sönder vid det första försöket brann upp på försök nr 2, men har du tur så kanske det går att laga.
Om du inte "kan" laga så måste du endera dra fram en nolla eller köpa en spis för trefas 400 v.
Så risken är stor att det som inte gick sönder vid det första försöket brann upp på försök nr 2, men har du tur så kanske det går att laga.
Om du inte "kan" laga så måste du endera dra fram en nolla eller köpa en spis för trefas 400 v.
Om vi säger som så: barnlås på spishällen gör att man inte får någon signal till plattorna 
Nu väntar jag bara på elektriker som får dra fram nolla till spisen, så ska vi se om inte det här blir bra!
Tack för svaren på mina frågor!
Nu väntar jag bara på elektriker som får dra fram nolla till spisen, så ska vi se om inte det här blir bra!
Tack för svaren på mina frågor!
Klicka här för att svara