Byggahus.se
EKKX 4x0.5 som kabel till 12v LED spot från trafo.

Okej ? eller helt uteslutet ?.
(Låter fel i mina öron, men vissa tycker det verkar ok)
:x

Vilken kabel är att föredra ?.
 
Beror ju lite på var kabeln skall dras och hur långa sträckor.

RKUB 0.75mm2 eller 1.5mm2 används flitigt av mig i alla fall.
 
Det har diskuterats förut, det finns tydligen en regel som nån glömt anpassa för LED, som kräver 1,5mm2 för fast installarerad kabel till belysning. Nån annan kan säkert peka bättre på exakt var regeln finns.

:(
 
Jag skulle aldrig köra med EKKX 0.5mm2. Tillverkarna förordar RKUB 2x0.75 mm2 till LED. Det är även det som erbjuds som kablage till LED hos kabeltillverkarna.

//Patrik
 
O
Patrik_Hed skrev:
Jag skulle aldrig köra med EKKX 0.5mm2. Tillverkarna förordar RKUB 2x0.75 mm2 till LED. Det är även det som erbjuds som kablage till LED hos kabeltillverkarna
Vafalls? Jag köpte dyra fina LED-downlight på Elbutik. De levererades med fastmonterad tunn "högtalarkabel" (0,5 kvmm) och kontakt i änden. Det är max 700mA som skall flyta där så varför skall du ha så kraftiga kablar?
 
Och att använda entrådig koppar 0.5 mm2 vid en sådan installation är ju som att be om avbrott på ledare.

//Patrik
 
O
Entrådig säger du... :blushing:
Ibland är det bra att läsa mer än bara dimensionen! ;)
 
Är lite frågande efter yxis inlägg om att det skulle finnas krav på 1,5 mm2 för fast installerad belysning. Som Patrik skriver så är det ganska vanligt med fördragen flexslang med 0,75 mm2. Kan någon peka på var man eventuellt hittar kravet på 1,5 mm2?

Jag ska sätta ett par utanpåliggande LED-puckar och kommer av lathet att dra kabeln synlig. Det är lockande att gå på t.ex. SKK 2x0,75, men den är inte avsedd för fast installation. RKUB gör sig inte heller synlig under taket. Ska man behöva gå på en installationskabel som EXK för att göra "rätt"!?
 
Kravet på 1,5 mm2 är något några användare här försöker tolka reglerna till att mena. ;)

Att tillverkaren inte tillåter att SKX, RKK osv används för fast förläggning borde väl rimligtvis endast gälla vid starkström.
Vid svagström förvinner väl alla regler typ? Jag har i alla fall kört RKK 3G0,75 när jag har satt LED-strip och så.

//Patrik
 
anim_09.gif

715.524.1 (belysningsinstallationer)
Minsta tillåtna area för klenspänningsledare är:
– 1,5 mm2 koppar för ledningssystemet. För flexibla kablar som är maximalt 3 m kan ledararean minskas till 1 mm2.

Men det ska väl sägas att reglerna kanske inte är i takt med dagens belysningssystem när det kommer till de små strömmarna som är aktuella för LED. Det håller sig i alla fall en god bit under 50 V, 10 A och 200 VA som är gränsen för behörighetskrävande installationer. Om dessutom tillverkaren av trafo eller spottar hänvisar till en klenare kabel så har man ryggen helt fri.
 
Ja, det finns detaljer i reglerna som borde uppdateras.

Jämför också att i ett "skyddsjordat" rum så måste man dra fram skyddsjord även till ett vägguttag som bara tar platta klass II europluggar. Iofs inte helt dumt med tanke på risken att någon byter till ett vanligt uttag, men det vore nog inte helt fel med ett undantag, speciellt för installationer som är svåra att komplettera.utan alltför stora arbeten (t.ex. utanpåliggande installationer).
 
Det lär inte gå fort så vi får nog hålla oss till de regler som finns.
 
En hel bransch som sysslar med LED-installationer kan kanske trycka på?

Givetvis är det inte rimligt att en enskild person vänta på en regeländring för att få ha en klenare dimension på några få meter kabel, men det hindrar inte att trycka på för en ändring...
 
Varsågod att börja!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.