Ursäkta att det har dröjt med bilden på proppskåpet. Har jobbat i en annan stad. Hursomhelst frågades det om hur många grupper jag har just nu....

• 2012-03-03 16.24.45.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har du tre faser till hällen.
Och du har också möjlighet att fördela andra tunga laster jämnt mellan de tre faserna.

Bo.Siltberg skrev:
Då har du tre faser till hällen.
Och du har också möjlighet att fördela andra tunga laster jämnt mellan de tre faserna.
Ursäkta sent svar!

Hur menar du? Jag är inte så elkunnig (ska låta en elektriker göra allt) men vill gärna veta hur det funkar? Det var en som nämnde längre upp i forumet att jag ska låta 3-fasen låta driva spisen separat , får ut mer kräm då. Vill nämna att spisen som ska köpas är 230V.

Citat från användare.
"Du skrev att hällen går på 230V. De flesta (Inte alla hällar) går att koppla om för drift på en, två eller tre faser. De går fortfarande på 230V internt, men man fördelar alltså effekten på flera faser. Efterssom du nu har 3 fas in i lägenheten så bör man utnyttja detta och driva hällen via en 2 eller 3 fas grupp. Det ger jämnare belastning på dina huvudsäkringar, Alternativt om man prompt skall köra den på enfas så får man dra fram en kabel med 4kvmm trådar och säkra den för 20A. Då klarar man teoretiskt fortfarande inte den högtsa effekt hällen kan dra, men den drar ytterligt sällan max effekt, och då oftast under så kort stund att säkringen tål överbelastningen."

Det där gruppschemat antyder att du har tre faser in i lägenheten, vilket kan behöva verifieras genom mätning.
Det är bra, för då kan du ta ut mer effekt, och även använda spisen fullt ut.

Trefasen är dock inte enbart "till för" spisen, men den kanske är ensam om att använda alla tre. Det kan t.ex se ut så här:
L1,L2,L3 spis
L1 DM
L2 TM
L3 TT
L1 Uttag kök
L2 Uttag sovrum
L3 etc
L1 etc

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.