Hej!

Vi håller på att bygga en friggebod vid våran sommarstuga. I denna ska vi ha indraget el. Jag funderar nu på att passa på, när jag ändå har elektriker på plats att dra om elen i den ordinarie stugan. Det vore intressant att få ett överslag på kostnaden för det. Det är frågan om utanpåliggande el, stugan är ca 35 kvadrat. Idag finns det uttag på 3 ställen men drar man om skulle man nog utöka det något.

Går det överhuvudtaget att göra något överslag på kostnaden? Jag är inte ute efter någon exakt summa, för det förstår jag att det inte går, men en fingervisning om storleksordning. Sedan om jag har förstått rätt så är det ROT-avdrag på arbetet....

Man måste vara på plats för att beräkna...totalt omöjligt att säga utan att se hur det ser ut. Allt från 10.000 till 100.000 kr

Ok, jag var rädd för det, men hoppades att få ett något mindre spann... :)

Gör en skiss på hur du vill ha det. Vart sitter/ska sitta : strömbrytare, uttag, utebelysning, varmvattenberedare etc etc. En ritning på huset med rummen och vad som ska sitta vart. Det har du nytta av även vid besök av en elektriker. Gissar att du vill byta ut även själva centralen?

Foton och genomtänkta skisser så kan du säkert få veta om det är 5 eller 6-siffrigt som gäller, sannolikt till och med noggrannare än så. ;)

En mellanväg om ni ändå har en elektriker på plats för elen i friggeboden är att komplettera stugan med jordfelsbrytare. Förutsatt att inget strular med den befintliga anläggningen så är det ett inte alltför omfattande arbete att komplettera med jordfelsbrytare, och om något skulle strula så innebär det att ni faktiskt blir tvugna att åtgärda ett problem som man ändå inte vill ha kvar.

En bonusfråga är hur elen i stugan ser ut idag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.