Hur monterar man flerfackskombinationer vid en strömställare på 1000 mm höjd?

Jag har förstått att det är standard att strömbrytare ska sitta på 1000 mm höjd i vanliga bostäder. Ibland kombineras brytaren med ett uttag i en dubbelram - ska då brytaren sitta på 1000 mm och uttaget ovanför? Eller tvärtom? Eller ska mitten på dubbelramen sitta på 1000 mm?

Vad gäller då man t.ex. har en trippelram med två brytare och ett uttag monterade vertikalt?

Hur gör ni som brukar göra detta?

Jag hade tänkt såhär: Brytaren som tänder huvudljuset i rummet på 1000mm, för den vill man kunna hitta även i mörker. Uttag underst, jobbigt med eventuell dammsugarsladd ivägen för brytarna, och således sekundärbrytaren överst.

Enligt standarden ska den strömbrytare som styr huvudbelysningen sitta överst och på 1000 mm (cc - brytaren). Övriga strömställare ska sitta under, och underst ett envägs uttag, dock lägst 780 mm, varefter man bygger på bredden.

Detta är inga absoluta krav, men det är väl bra att hålla sig i närheten, speciellt för belysningen.

När man sätter en ram med 2 grejer så gör jag som Bo säger, om det blir 3 eller flera så får mitten av ramen sitta på en meter. Annars om man har bekymmer med hur man ska göra så kan man ju sätta dosorna vågrät istället, då hamnar alla på 1 meter.

Brukar sätta mitten av ramen på 1m öfg om det är 3 eller fler dosor, tycker det kan bli lite väl lågt annars.

Är det tvåfacksram eller fler så sätter jag mitten av ramen på 1000 mm över färdigt golv.

//Patrik

Så om vi istället för 1000 mm säger ung 1 m så blir det nog lika i alla hus ;)

Mikael_L
Jag har en fyrfackskombination, där satt jag näst nedersta apparaten på 1000 mm.
En nedanför (uttag) och två ovanför.

På ett annat ställe har vi en trefacks, där kom mittenapparaten på 1000mm (en dimmer) sen en dimmer under och en kronbrytare till fönsterbelysningen ovanför.

Bonusfråga: hur defineras "huvudljus"?

I en hall, ett kök eller ett badrum är det kanske rätt lättdefinerat. I ett vardagsrum däremot torde taklampan vara den starkaste ljuskällan men brunnständningsuttag vid fönstren torde vara de man oftast vill tända om det är helt mörkt. Vilken av dessa är "huvudljus"? ;)

Överst har jag en taklampa som aldrig används till vardags sedan dimmer till "tv bordet" dimmer till fönsterbelysning längst ned dimmer till matrumsbordet. Dammsugaruttag i lagom höjd var inte standard 1979 så det fick bli en centraldammsugare i stället.

Protte

Taklampor är alltid "huvudljus" och ska vara högst upp i en flerfacksram, i alla fall för mig.

//Patrik

Mikael_L
Jag tänkte belysning ovan fönster högst i kombinationen.
Men jag har inte bestämt mig helt än. :)

Vi är nog till jättemycke hjälp för k-anka.
Det är väl ett nytt slags råd för varje inlägg som inkommer. :cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.