El
källare: Tackar, då får det bli utan jord tills vidare.
yxis: Det finns kabelvarningsband som man kan lägga ett par decimeter ovanför själva kabeln, men ändå en bit ner i jorden. Tanken är att man ser bandet innan man hunnit nå ända till kabeln. Om du ändå gör en seriös installation med nedgrävd kabel o.s.v. till växthuset så gör gärna det sista lilla extra seriöst också, d.v.s. sätt inte bara upp ett uttag utan också en strömbrytare
elmont: Man brukar försöka placera centralen så centralt som möjligt, men det har ju lite med planlösningen att göra vart den hamnar.
yxis: En annan variant är att dela upp belastningen på flera grupper/faser.
Plura: Hej Jag har laddat hem ETS4 demo men Schneider Electrics onlinekurs visar 3an samt att många tillverkares manualer är för 3an. Jag tänkte då ladda hem 3an men knx.se har lika bra service som information om KNX och tycker jag får nöja mig med 4an. Vet någon om jag kan få tag i 3an (demo) på annat sätt som ett första steg innan jag går över till 4an vid ev köp av prylar och
yxis: Ursäkta total trådurspårning men varför säger man "klagar" när någon berättar om smärta? Jag ser ofta uttrycket i t.ex. tidningsartiklar om olyckor och tycker det låter otroligt fånigt, det målar liksom upp en bild av en gnällspik som klagar även om det egentligen är en saklig redogörelse för en upplevelse. Ungefär lika fånigt som om det i en journal skulle stå "patienten
Anders Johansson: Tätningssatsfrågan är nog bra att kolla med Elko. De säljs bara som en- och tvåfacksvarianter och det framgår inte om de går att kombinera. Jag jobbar för lite med Elko för att ha ett svar.
Rrrrr: Har du tänkt söka jobb som Industrielektriker, eller vill du bara lära dig mer av privat intresse? Här är en diskussionstråd om hur det är att vara Industrielektrier, vilka kunskaper man bör ha osv.. http://www.fluxio.se/forum/utbildning-kurser-maessor/7717-erfarna-elektriker.html
Rrrrr: Det är väl inte så stor risk att man skvätter vatten i taket i ett vanligt badrum. Om man inte har vilda barn! [censur]Eller sysslar med vilda vuxenlekar [/censur]
Nyfniken: [citat] De börjar surra när de blir gamla. En del surrar aldrig, och en del surrar redan som nya. Det är lite samma fenomen som induktionshällarna. Det är ojämnheter i materialet som vibrerar pga magnetfältet.
Glufsglufs: Du får och kan alltid montera grejer med högre IP-klass än vad utrymmet kräver. Det enda är väl det estetiska.
mrfrenzy: X10 är en öppen standard som också kommunicerar över elnätet, blir bra mycket billigare när det finns många leverantörer att välja på. Det finns både kompletta brytare samt sändare man monterar bakom brytaren och därmed går att använda till valfri brytare. http://www.elekhomica.nl/index.php?language=nn
Johan H: Kanon, tack, äntligen en konkret svar =) ES hade den också, lagt till på orderlistan.
el_richard: kostar max 1000 kr om du tar dit en elektriker...
Bo.Siltberg: Det där gruppschemat antyder att du har tre faser in i lägenheten, vilket kan behöva verifieras genom mätning. Det är bra, för då kan du ta ut mer effekt, och även använda spisen fullt ut. Trefasen är dock inte enbart "till för" spisen, men den kanske är ensam om att använda alla tre. Det kan t.ex se ut så här: L1,L2,L3 spis L1 DM L2 TM L3 TT L1 Uttag kök L2 Uttag sovrum L3 etc L1
petersv: För att hålla nere inducerade spänningar finns två sätt: 1) Strikt trädstruktur där _alla_ installationer förljer varandra (vatten, el etc). Väldigt svårt att få till om man inte har haft denna fokus från början och omöjligt med t.ex. stål som bärande syste,. Fördelen är att de (stora) inducerade spänningarna vid ett åsknedslag i närheten inte kan leda till någon ström då
Glufsglufs: [citat] Problemet med svåsskalade kablar är att få av de olika lagren från underliggande lager, inte vilken tång man använder. Störst problem är ju om man ska skala längre bitar, då kan man få slita till förbannelse. Så på ett större och längre projekt och för den delen att man arbetar med kablar dagligen så slits det på handleder och tar tid helt enkelt. Bara att skala en cm
hempularen: Min dosa var långt förbi att "peta isär halvor", fanns dessutom ingen tillstymmelse til isolering kvar på någon tråd i dosan, allt ramlade ut som aska.
yxis: Jag trodde att ämnet var just "el i fordon". Att diskutera vad "fordon" betyder är kanske helt utanför forumet? ;)
Lennart Degerblom: Tack yxis! Bra tankar, jag ska fundera och bolla med familjen vilka vi ska genomföra!
GK100: [citat] Jo det är det absoluta minimikravet vid blandade en och flerpoliga belastningar på samma grupp. Kan man undvika såna kopplingar bör man göra det. Har man möjlighet till avsäkring via trepolig dvärg är det högst rekommendabelt också.
Anders Johansson: Det finns ganska många dimmers som klarar multilaster idag, alltså R, L och C i samma dimmer. Då är det inga problem oavsett om det är 230V-halogen utan trafo, eller om det är med traditionell eller elektronisk trafo. Vill du ha en klassisk vriddimmer eller en vanlig återfjädrande strömbrytare som styr en dosdimmer? Du har inte funderat på LED-belysning?
elmont: Helt övertygad om att dom flesta skulle kunna lära sig konsten att sitta, men varför besvära sig om det inte behövs. Jag VET att dom flesta som jobbar som elektriker inte har det minsta intresse att skaffa sig behörighet i motsats till många som häckar här.
snickarboden: Göra hålet lite större kanske? Måste vara bättre att anpassa hålet än att börja kapa ner slangen till nivå med väggens yta. en fil eller nåt kanske? /Kent
jaso: [citat] Ingår det i elektrikerutbildningen att tolka märkliga forum-inlägg?
elmont: Det får man om det är en gammal anläggning, är den ny ska det vara minst 6 mm2, och om man renoverar byter man NATURLIGTVIS ut till minst 6 mm2. Med två 10 A säkringar kan man ju belastningen på en fas vara 30 A under så lång tid att "matningen" tar skada.
Mikael_L: Jag tänkte belysning ovan fönster högst i kombinationen. Men jag har inte bestämt mig helt än. :) Vi är nog till jättemycke hjälp för k-anka. Det är väl ett nytt slags råd för varje inlägg som inkommer. :cool:
Bo.Siltberg: Det där med att ett uttag är en fördelningspunkt för en trefasgrupp innebär vissa risker då en lekman får byta ett uttag (men inte koppla i en dosa). Det gäller att h*n förstår att alla säkringar för gruppen måste brytas vid byte av detta uttag. Detta är alltså det sista alternativet när inget bättre gick att göra, t.ex genom att låta kulodosan vara kvar som fördelningspunkt