Hej!

Ställde en fråga i belysningsforumet om led-strips under bänkskåpen för att få till en mysig sockelbelysning.Fick svar om själva ljuskällan men inte om brytare. Hade även en fråga kring brytare. Vi har en ledig vipp-brytare i väggen (eljo trend, kronbrytare), det hade ju varit förnämligt om man kunde bakom den sätta en impulsfjäder och ett trådlöst relä som pratar med en brytare i köksskåpet som bryter strömmen till transformatorn? Har kollat lite på nexas hemsida men kunde inte hitta något bra där.

Behöver man ha dimmerfunktion? Eller kan man välja svaga led-strips? Vi vill inte ha något skarkt sken, utan mer ett svagare ljus.

Beklagar dubbelpost, visste inte om elektriker etc kollar i belysningsforumet.

Vänligen
S

Går att fixa med Eltakoprylar

Vad är det för trafo/drivdon till LED-strippen? Ska den styras av/på, 0-10V, eller switchdim?

Av/på eller Switchdim
Sändarenhet "Puck" bakom brytare med impulsknapp E:17 094 21
Mottagarenhet Impulsrelä/Arbetsström E:17 095 76 (finns även för DIN-skenemontage)
(För AV/PÅ ställer man in den i impulsrelä funktion. För Switchdim ställer man in den som Arbetsströmsrelä "ER")

0-10V
Sändarenhet "Puck" bakom brytare med impulsknapp E:17 094 21
Mottagare (Finns bara för DIN-montage vad jag vet) E 17 095 68

Finns även "dimmermottagare" för att dimmra vanliga dimmbara laster. Läs mer om Eltakos trådlösa sortiment här

Hej!

Dra på trissor om jag inte inte har hitta tnågot jag har använding av på nexas hemsida. Brukar inte gilla deras produkter, men nu verkar det som om de ha ruppdaterat sidan med en ny produkt

http://www.nexa.se/WBT-912-2-kanals-saendare.htm

Denna verkar vara till för vanliga brytare, dock undrar jag vad de menar med "endast för inkoppling via potentialfri brytare, inte 230V". Jag ser inte på deras kopplingsschema exakt hur inkoppling skall ske.

Reläet har ju två ingångar per kanal. Men jag är nyfilken på hur den fungerar, om den endast reagerar på en impuls eller om den ligger på konstant matning... intressant verkar det vara.

Då kan jag bara sätta en mottagar ei köksskåpet som jag pluggar in transformatorn i via stickkontakt. SMidigt och bra.

Har kollat på eltakos grejor, och de är riktigt proffsiga (och dyra)

Vänligen
/S

japp, du är inte ensam om att leta efter denna. Jag har själv funderat på varför den inte funnits tidigare. jag har ett par ställen jag skulle behöva sätta trådlösa brytare men vill ju inte ha en Nexa-brytare bredvid mina Renova-brytare. Lösningen har varit fjärrkontroll/timer

Jag tror till och med att det var en lång tråd om detta för ett ta sedan där någon gav sig på att försöka bygga något eget...

Denna verkar vara till för vanliga brytare, dock undrar jag vad de menar med "endast för inkoppling via potentialfri brytare, inte 230V". Jag ser inte på deras kopplingsschema exakt hur inkoppling skall ske.
Betyder inte det att man inte skall ha 230 kopplat på sin strömbrytare parallellt eller? Dvs du kan inte haka på den på en befintlig strömbrytare som redan bryter en 230v krets på en befintlig lampa, för att du vill bryta strömmen till en trödlös lampa samtidigt... Men det kan ju säkert någon elektriker svara på...

Redigerat:
Jag uppfattar det också som så. Endast en potentialfri strömbrytare får kopplas till ingångarna.

Men hur matas då nexabrytaren? Är det en separat fas och nolla? Jag tycker inte att det framgår så bra i dokumentationen. Där visar de en bild att L(fas) och L1(tändtråd) skall kopplas in på vardera ingång i nexabrytaren. Sen har de en dubbelriktad pil till vad de kallar "originalströmbytaren".

En vanlig brytare i sin enklaste form har ju en ingång och en utgång, en för fas och en för tändtråd.

Och för att denna nexabrytare ska fungera borde den ju kontinuerligt matas med antingen 1 eller 0 för att veta om den ska skicka på eller av. Eller fungerar dessa som en impulsbrytare, att du bryter en krets med den gamla brytaren, och sen matas nexabrytaren separat...

Nån får gärna ladda ner deras produktbeskrivning och förklara hur de tänker.....

/S

Jag tolkar det som att man använder orginalströmbrytaren för att sluta strömkretsen i nexabrytaren som är batteridriven eller? Och därmed skicka signalen till mottagaren?

Jag håller med dig :thumbup:

MMR skrev:
Jag tolkar det som att man använder orginalströmbrytaren för att sluta strömkretsen i nexabrytaren som är batteridriven eller? Och därmed skicka signalen till mottagaren?
batteridriven :confused::thumbdown:

Jag tycker inte heller det framgår om det går bra med en vanlig vippströmbrytare, eller om det måst evara en med impulsfunktion (impulsfjäder). Det är ju en ganska väsentlig del i det hela, för de allra flesta hem har ju vanliga vippbrytare.
/S

Som jag har förstått det är sändaren som sagt batteridriven och de två trådarna till varje relä kopplas över strömbrytaren. Alltså 230V är inte alls inblandad i denna sändare. Sen ansluts fas och tändtråd på mottagarenheten.
Och eftersom nexas andra enheter som kan anslutas till bef. brytare skall anslutas till en vanlig brytare med vipp-funktion antar jag att även denna enhet ska anslutas så.

"Batteridriven: 3 V CR2032 knappcellbatteri (medföljer)"

Det betyder i praktiken att när man blivit tillräckligt förbannad på trötta batterier så kan man löda in 2st 1,5V-batterier (av så stor storlek man får plats med) så slipper man det problemet i 10 år ;)

Eftersom det visserligen är en lågspänningskrets men inte SELV så bor det vara "acceptabelt okej" att använda ena halvan av en kronbrytare där andra halvan bryter 230V. Helt okej borde vara att använda ena halvan av en dubbeltrapp, det skulle jag rekomendera i det fallet.

Ur wordfilen som länkas på nexasidan:
"ANVÄNDNING:
PÅ/AV-funktion:
* Tryck på belysningsströmbrytaren till läget "PÅ" för att tända.
* Tryck på belysningsströmbrytaren till läget "AV" för att släcka."

Alltså rätt uppenbart att man inte behöver återfjädrande brytare, eller hur?

Wordfilen var ingen höjdare, bilder som ligger över text o.s.v. (iaf med Word 97 + diverse påtrixade uppdateringar. Jag "har hört" att om man installerar både Office97 och sen wordviewer av nyare version + alla "kompabilitetsuppdateringar" man kan hitta, så kan Office97 öppna nyaste sorterans wordfiler... ;) )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.