Skall förbinda en lada med ett bostadshus, har grävt ner en 50 mm slang för att sen lägga in en kabel mellan byggnaderna, kan man/ får man, lägga in en antennkabel i samma slang?

Nu gissar jag bara men om elkabeln är av en typ som också får förläggas utan skyddslang så antar jag att det borde gå bra.

(Tips: lägg in en nätverkskabel också när du ändå gör jobbet att dra kabel. Man vet aldrig vad en sån kan vara bra till i framtiden, telefon, nätverk, styrsignaler för t.ex. att styra några 24V-styrda reläer som tänder/släcker ladans utebelysning styrt från knappar inne i bo-huset eller liknande).

ullberg
Att yxis svarar som han gör (och att det är just yxis) får mig att tveka något men jag tror att en regel för samförläggning är att alla ledare ska ha minst samma isolering som den mest krävande (i regel högsta spänningen), kan dessutom vara något om att det ska vara ett extra lager av sådan isolering...

Jag tror inte en antennkabel är godkänd för 230/400 v och om jag fattat det rätt är det därför inte ok, sen lär det funka utmärkt och värre avvikelser har man väl sett.

/U

Det är helt ok om man använder en fullisolerad installationskabel till elen. I detta fallet får man då välja en avsedd för markförläggning i rör tex N1XV, EKKJ, EKLK, Aceflex. Regeln Ullberg menar gäller för enkelisolerade ledare tex FK, då ska svagströmsdelen uppfylla isolationskraven också.

Vi hade samma behov på landet och då drog elektrikern en 16 mm flexslang med klenspänningsdelen inne i 50 mm-slangen. Löst i 50 mm-slangen drogs elen i en EKLK. Jag vet inte om det är nödvändigt men han ville skilja på de olika kabeltyperna på ett tydligt sätt.

Fel är det väl inte, men som sagt inte nödvändigt. Flexslangen skulle ge den extra isolering som krävs ifall kraftkabeln bestod av FK, men dock inte i mark (eller i skyddsrör i mark). Flexslangen ger knappast något skydd mot väta, så antennkabeln måste i sig tåla att läggas i mark. Men flexslangen kanske kan motiveras med någon typ av åtskillnad vid underhåll - att "skilja" på dem, ja.

Det gör det ju onekligen lätatre att dra om klenspänningsdelen utan att riskera att den har snott sig om kraftkabeln.

Antennkabel tål i allmänhet väta i form av fukt/regn, eftersom det inte lär löna sig att göra en speciell billigare i"nomhus/torr-kabel". Hur det är med att ligga nedsänkt i vatten som kan frysa till is låter jag vara osagt.

En bra idé kan nog vara att försöka gräva till frostfritt djup. OBS att frostfritt djup är avsevärt djupare på platser där man skottar bort snön än där snön får ligga kvar.

En lurighet med antennkabel är att egenskaperna kan försämras utan att den "går sönder" helt om den t.ex. missformas av att vatten fryser och klämmer ihop den. Det kan ge sådana underliga fenomen som att vissa kanaler fungerar sämre och sådana problem kan dessutom visa sig vid oväntade tidpunkter. Både paraboler och vanliga antenner för marksänd TV ger normalt bättre mottagning vid klart väder än vid regn/snöväder. Paraboler kan dessutom ge bättre mottagning ju kallare mikrovågshuvudet är (även om effekten kanske minskat med tiden). Det gör att om vatten fryser och missformar kabeln en stjärnklar februarinatt så kan antennen/parabolen just då ändå ge såpass bra signal att det inte märks något problem, men sedan när det är varmare men regn/snöväder så märks problemet. Enda sättet att verkligen märka problemet är att logga signalkvaliteten i båda ändar av kabeln, något som man möjligtvis kan göra om man kör digitalboxar med nån slags opensource-mjukvara, har boxar med nätverksförbindelse på båda sidor av markkabeln och dessutom installerar/skriver någon egen loggningsfunktion... Kort sagt lär få kunna dra slutsatsen om vad som hänt.

Det man lämpligtvis kan göra som ett enkelt test är att med en digitalbox se vilka värden på signalstyrka man får om boxen kopplas in före respektive efter kabeln och skriva upp de värdena, för att vid problem kunna göra någon slags jämförelse. Om man har tillgång till antenninstallationsinstrument typ signalstyrkemätare så är det förstås bättre att logga med en sådan. Allt detta är nog ändå överkurs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.