Är det någon som vet vilken som är fas när huset är byggt -65. Det finns svart, vit och röd.

Vit är väl det troligaste. röd brukade vara jord och tändtråd i vissa fall och svart nolla

Tyvärr har jag inte kompetensen att svara på din fråga, men jag matade in orden orden "svart", "vit" och "röd" i forumets sökfunktion, begränsade sökningen till denna underavdelning. Av resultatet att döma finns det många andra som vet hur det ligger till. Ge sökfunktionen en chans och du kommer att bli glatt överraskad!

Ända säkra sättet är att mäta sig fram då de bytt färger ett antal gånger vad gäller denna standarden + att man vet inte om den som gjort detta brydde sig om färgerna.

Tack för hjälpen. Vit verkar vara fas, svart nolla, röd jord.

I vårt hus från -68 är vit nolla, svart fas och röd jord. :o

UoC skrev:
I vårt hus från -68 är vit nolla, svart fas och röd jord.  :o
Det var det i en lägenhet från 60-talet som jag hade också!

-76 vit fas, blå nolla och grön/gul jord...

Tyvärr var det så på 60-talet att i vissa hus var det vit nolla och svart fas och i andra hus var det tvärtom.

Det hela låter ju som historien om elektrikern som jobbat klanderfritt i massor av år och som en dag blev frireligös och började göra massor av fel. Chefen gick ned till honom för att undersöka varför det blev så många fel. Han hör homom då sjunga medan han arbetade: ...röd och gul och vit och svart gör det samma har han sagt...

När infördes det nån standard egentligen? I vårt hus från ´87 ha vi röda, svarta och vita ledningar.

Standard finns det?? ;) ;) 8-)
OM jag har fattat det rätt så är det bara gröngul som måste vara jord annars så är det idag fritt med färger. För va hade engelsmän hit till jobbet och de följde iaf inte de vanliga färgerna och där hävdades den fria arbetsmarknaden som skäl till att vi inte kunde säga att det va något fel att använda andra färger. Tar gärna emot åsikter från någon behörig i detta.

Om man funderar på enklare arbeten som man kan göra utan utbildning, tex byta uttag. Spelar det då egentligen nån roll hur man kopplar? - strömmen växlar ju riktning hela tiden och man sätter in kontakten åt olika håll utan att fundera på vilket som är fas eller nolla.

Lita aldrig på färgerna, mät :exclamation

Tänk den som drog elen fick slut på en färg och inte orkade att köpa en ny, utan använde en annan färg. Eller jobbade sent och var lite trött i ögat och förväxlade färgerna.

Säger det igen: Mät :exclamation

Snuttjulle: Arbetar man med el installationer i Sverige skall man följa svenska lagar och föreskrifter, har inget o göra med fri rörlighet, våran lagstiftning är tvingande.

Erik_D skrev:
Snuttjulle: Arbetar man med el installationer i Sverige skall man följa svenska lagar och föreskrifter, har inget o göra med fri rörlighet, våran lagstiftning är tvingande.
Oki det är jag med på. Men frågan då blir om detta med färgerna är en del av lagen eller bara en rekomendation. För fakta kvarstår att de inte använde våra normala färger och därav blev det även vissa fel vid inkopplingen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.