Kan själv!
· Trelleborg
· 20 061 inlägg
Jag håller på med en renovering av min bostadsrätt och tänkte få bytt ut diazed-centralen till en med automatsäkringar samt få kompletterat upp några grupper till när köket byts us i sommar.
Vad jag funderar på är hur man plomberar en DIN-skene-monterad elmätare (individuell fjärravläst mätning) i en "större" central, om man fortfarande kan komma åt och byta de andra brytarna utan att bryta plomberingen. Den tilltänkta centralen är en Hager Gamma och det troligtvis en Hager-mätare.
Huset är byggt 55, idag sitter där (nerifrån och upp) huvudsäkringar och brytare - Elmätare - undersäkringar. Jag tänkte byta till en 3x13raders där en rad blir mätare,huvudsäk och brytare och där de två raderna har vars en JFB (för att skilja badrum+kök från resten av rummen).
Vad jag funderar på är hur man plomberar en DIN-skene-monterad elmätare (individuell fjärravläst mätning) i en "större" central, om man fortfarande kan komma åt och byta de andra brytarna utan att bryta plomberingen. Den tilltänkta centralen är en Hager Gamma och det troligtvis en Hager-mätare.
Huset är byggt 55, idag sitter där (nerifrån och upp) huvudsäkringar och brytare - Elmätare - undersäkringar. Jag tänkte byta till en 3x13raders där en rad blir mätare,huvudsäk och brytare och där de två raderna har vars en JFB (för att skilja badrum+kök från resten av rummen).
Placering och utförande av elleverantörens mätares plats regleras i standarden SS 437 01 40, alltså är det inget man kan bygga ihop själv bara sådär. Men jag antar att du vill komplettera med en egen mätare också?
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 061 inlägg
Tanken är att elbolagets elektriker får koppla in och plombera.
Borde inte vara helt omöjligt om man står för omkostnaderna.
Så det jag undrar är om det går att plombera så att plomberingen endast sitter på elmätaren, och eventuella tidigare komponenter, och fortfarande ger möjlighet att koppla i resten av centralen.
Borde inte vara helt omöjligt om man står för omkostnaderna.
Så det jag undrar är om det går att plombera så att plomberingen endast sitter på elmätaren, och eventuella tidigare komponenter, och fortfarande ger möjlighet att koppla i resten av centralen.
Du kan inte bygga in elleverantörens mätare i en normcentral, mätarsäkringar, mätare och huvudbrytare får du behålla på mätartavlan precis som nu, därifrån matar du din nya central som du får utforma som du vill.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 061 inlägg
Jag vill bli av med jätteklossen som mätartavlan är i mitt fall, en DIN-monterad mätare med tillhörande huvudsäkringar och brytare tar 6+3+3 platser i en normcentral (en rad dvs) vilket är en rejäl förminskning i mitt fall.
Egentligen bryr jag mig inte vilken mätare det blir, bara det blir mindre. Eftersom Svensk Standard kostar pengar så har jag ingen aning om vad som krävs av en mätarinstallation. Någon som har insikt får gärna berätta, borde det inte vara möjligt att byta till en enraders normcentral endast för mätaren med tillbehör? Eller normcentralerna kanske inte går att plombera? Eller det måste vara en stor fläskig tavla?
Bifogar en bild på befintlig installation. (Ska den undre luckan vara plomberad förresten?)
EDIT: Ser förresten att Hager-centralerna är plomberbara, men det kanske inte räcker?
Egentligen bryr jag mig inte vilken mätare det blir, bara det blir mindre. Eftersom Svensk Standard kostar pengar så har jag ingen aning om vad som krävs av en mätarinstallation. Någon som har insikt får gärna berätta, borde det inte vara möjligt att byta till en enraders normcentral endast för mätaren med tillbehör? Eller normcentralerna kanske inte går att plombera? Eller det måste vara en stor fläskig tavla?
Bifogar en bild på befintlig installation. (Ska den undre luckan vara plomberad förresten?)
EDIT: Ser förresten att Hager-centralerna är plomberbara, men det kanske inte räcker?
Redigerat:
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Elbolaget kommer aldrig gå med på att byta ut sin mätare mot någon din-monterad.
Det du ska göra är att ta kontakt med nätägaren och fråga, troligtvis kommer dom att hänvisa till en elinstallatör. Och som tidigare sagts så är det knappast troligt att det finns någon elmätare för direktmatning och dinskenemontering som uppfyller elleverantörernas krav.
Det finns olika utformningar på mätartavlor och mätarskåp men mätaren i sig tror jag inte de byter. Din ser ut att vara fjärravläst, tror inte elbolaget har mer än en modell. Men ring och fråga. Ett annat alternativ kanske vore att bygga in befintlig i ett snyggt skåp.
Ja, undre luckan ska vara plomberad då strömmen inte är mätt. Som skrivits tidigare kan du troligen få styrelsens (föreningens) tillstånd att byta mätartavla och normcentral, ja allt utom själva mätaren som du troligen "hyr" från nätägaren och denna ska ha vanliga skruvsäkringar. Det som brukar göras vid elrenoveringar, om det finns möjlighet, är att samla alla mätare i exempelvis ett elrum i källare, vet inte vilket skick dina kablar har men det låter som plastisolerade? Annars snickra en låda eller dylikt, men den måste vara lätt öppningsbar. Det som även blir mer vanligt är att BR-föreningar tar över mätningen själva, då kanske en annan typ av mätare som du skrev om kan bli aktuella.
I lite äldre hus är det vanligt att en stigare försörjer hela trapphuset och det sitter förgreningslådor på varje våning för lägenheterna. Då kan det bli lite mer problem med att flytta mätaren. Eftersom nätägaren med säkerhet kräver att en elinstallatör gör en anmälan om det ska ändras med mätaren så tycker jag att du ska ta kontakt med en behörig installatör för att komma fram till en lösning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 061 inlägg
Anledningen till att jag frågade här var att kolla om det var lönt att be om ett byte från nätleverantören. Och jag trodde i min enfald att det fanns fjärravlästa DIN-enheter, men jag hade misstolkat funktionaliteten hos elmätaren jag tittat på. Således faller det hela på det.
Så det får bli att bygga på bredden =(
Så det får bli att bygga på bredden =(
Elnätsbolagen har ingen känsla för vad som är vackert/smidigt alls.
Här kom de och monterade en fjärravläst mätare, och efter en stund ville de byta den mot en annan modell. Protesterade inte, men den idiot som monterade skiten fick för sig att borra hål i och skruva upp en antenn på utsidan av fasadskåpet och var troligtvis full när de monterade det. Tror ingen vettig människa monterar något så fult placerat som de gjorde annars.
Här kom de och monterade en fjärravläst mätare, och efter en stund ville de byta den mot en annan modell. Protesterade inte, men den idiot som monterade skiten fick för sig att borra hål i och skruva upp en antenn på utsidan av fasadskåpet och var troligtvis full när de monterade det. Tror ingen vettig människa monterar något så fult placerat som de gjorde annars.
Antagligen funkade inte den automatiska överföringen av mätvärdena, överföringen på den första mätaren gick (via elnätet) antagligen till en "koncentrator" i transformatorkiosken som sedan överförde värdena via GPRS till nätägaren. Vi fick problem med vår fjärravläsare av den sorten, fick den utbytt till en med egen GPRS-sändare, vårt mätarskåp hade förberätt hål för antennen.Bjurran skrev:Elnätsbolagen har ingen känsla för vad som är vackert/smidigt alls.
Klicka här för att svara