Hej,
vi är spekulanter på ett hus och funderar på om någon kan ge sig på och gissa hur gammal el-installationen kan vara? Huset är byggt 1904 och det har inte renoverats i onödan om man säger så, jag förväntade mig gamla spröda tjärade kablar men icke :thumbup:

Alla dosor jag kom åt att kika i såg ut såhär:
216201282943Pe1e3.jpg

386201283116Pda27.jpg

Undercentral 2:a vån:
d56201283216P6b32.jpg

Källaren:
986201283315P02ac.jpg

Vad tror ni om denna installation är det något som kommer behöva åtgärdas inom den närmaste framtiden? I mina ögon ser det ganska fräscht ut. Naturligtvis kommer vi vid eventuellt köp ta dit elektriker och göra en ordenlig genomgång.

Tack på förhand!

Ser ut som 60-tal ungefär (renoverat) och centralen med installation är nyare gjort.
Om det inte är några konstiga, hemmapulade lösningar så borde det inte vara så farligt med elen. Installera jordfelsbrytare så går det sedan att byta elen allteftersom ni renoverar (för jag antar att ni tänkt renovera om ni köper).

//Patrik

Förmodligen omgjort i slutet av 50- eller början av 60-talet.

De utanpåliggande metallrören är väl inte någon höjdare, men säkert inget större fel som måste åtgärdas. Börja med att installera jordfelsbrytare om det går (om centralen har delbar jord- och nollskena) annars byt till nya normcentraler. Byt även ev. icke-petskyddade eluttag

Jordfelsbrytare behövs ju och då upptäcker man nog en del, dvs samma saker om en elektriker meggar upp anläggningen.

Den ser ut att ha lite olika ålder, en bild säger 50-60-tal, centraler nyare.

/K

Tre som sa samma årtal vid samma minuter *S*

/K

Kablarna i den öppna dosan är troligtvis från runt 1960, centralen på nedersta bilden tidigt 80-tal kanske.
Ser inte att det måste rivas ut snarast men se över det hela, verkar vara utbytt och utökat i omgångar.

snickarboden skrev:
Tre som sa samma årtal vid samma minuter *S*

/K
Fyra:rolleyes:

Ja, då verkar man ju inte vara ute och cykla helt och hållet med gissningen på årtal. :)

//Patrik

Si! :)

//Patrik

Det kan kanske vara läge att kolla hur det är med jordningen av metallrören och metalldosorna?

Det är svårt att se på bilderna men kolla så att de dosor som är lätta att lyfta av locken sitter tillräckligt högt upp för att barn o.s.v. inte ska nå dem.

Jag kanske är ute å cyklar men den svarta strömbrytaren på bild två kanske är återanvänd äldre än resten av installationen. Det kan vara bra att veta att vanliga glödlampor är oftast snällare mot strömbrytare än t.ex. lysrörsarmaturer, så om du byter till modernare armaturer/lampor så kan det vara läge att byta strömbrytarna samtidigt.

Det kan vara läge att kolla hur undercentralen är matad och vad den matar. Det är svårt att säga men en gissning är att åtminstone den högra delen är enfas, den vänstra kanske är en trefashuvudbrytare + en grupp per fas. Om den matar rum där det kan tänkas dras mycket ström så är risken att nätet snedbelastas. Det är i sig egentligen ingen elfara men däremot är det rätt opraktiskt att inte kunna använda alla elkrävande prylar som man vill samtidigt trots att det finns ström "över" på de två andra faserna.

Eftersom installationen är så gammal att det inte är gulgrön skyddsjord så uppmanar jag dig att vara rejält försiktig med vilka färger som är vad. Röd kan vara skyddsjord i vissa fall men kan också vara tändfas. I översta bilden på dosan så ser det ut som om en röd och en grön är ihopkopplade, i det fallet så är det troligtvis så att den röda används som tändfas.

Att ett par röda, en blå och en svart verkar vara ihopkopplade i den översta toppskruven verkar lite oroväckande. Visserligen kan färgerna ha använts nästan hur som helst på den tiden (eftersom färger var nytt, tidigare var alla ledare mer eller mindre svarta, i bästa fall med någon liten tygfärgmarkering), men det skulle kunna vara så att svart är nolla enligt gamla färger, röd skyddsjord och den blåa är nolla i en nyare kabel till uttaget (eftersom det är en utanpåliggande kabel så är det säkert en efterhandskomplettering). Det är en dålig idé att använda samma ledare både som nolla och skyddsjord, även om det fungerar så länge inget går sönder i den fasta installationen. Lossar ledaren så kommer alla jordade grejer att bli strömförande...

Nu ska jag inte skrämma upp dig för mycket, troligtvis finns det inga direkt akuta fel på installationen och om en bra elektriker tar en titt på installationen för att hitta eventuella svårfångade fel så kan du säkert använda den i ett antal år.

ullberg
Rrrrr skrev:
Vi har ju fått träning i tråden: Gissa elanläggningens årtal :cool:
Jag trodde den länken skulle komma i första inlägget när jag såg rubriken på den här tråden, och nu fattar jag varför Patrik fick nytändning i den tråden igår kväll (jag läste ikapp på Fluxio först, och BH sen, rätt prioritering eller?) ;)

att det var så många som svarade samma årtal var väl föga förvånande när det är proffsen som svarar, jag tycker det är roligare att åtminstone de tre första svaren är helt identiska:

Årtal -> inte direkt farligt -> dock högst rekommenderat att installera JFB -> slut på inlägg

/U

Stort tack för era snabba och intressanta svar!

Planen (om det blir köp) är som ni föreslår att få jordfelsbrytare installerad samtidigt som en elektriker gör en ordentlig genomgång. På sikt kommer vi säkert byta delar av installationen i samband med att vi renoverar, men det låter bra att ni inte dömer ut anläggningen totalt.

Vad jag har förstått efter att ha läst en del på forumet råder det delade meningar om att jorda plåtrören? Dosan på bilden var ett undantagsfall i en kattvind, i övrigt var alla rör/dosor förlagda i väggarna.

Det är för tillfället ett kök även på ovanvåningen (vi kommer inte använda detta), det kanske kan ge en ledtråd till varför undercentralen ser ut som den gör. Förutom köket är det två sovrum och en toalett på detta plan som förmodligen matas från samma central.

Ska på en andra visning idag och spana vidare... :)

/Magnus

Ja, en översyn av anläggningen är bra. Denna kommer att peka på vad som behöver åtgärdas. Det som syns på bilderna verkar gammalt och orört - det kan vara ok men också tärt av tidens tand.

Aha, men då är det väl nästan helt säkert så att det vänstra skåpet på övervåningen är huvudbrytare och spisens fas 2+3, och det högra skåpet är spisens fas 1 + fyra andra grupper. Om det börjar "ta slut på ström" på den fasen på övervåningen och det köket ändå inte används så kan ju en elektriker flytta nån av de grupperna till de säkringar som idag matar spisen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.